עיתונאים | פיצ'ר

עיתונאים תחת אבטחה: עלייה באיומים על אנשי תקשורת

עיתונאי ישראל מוצאים את עצמם מתמודדים עם אלימות בעקבות אירועי השבוע האחרון, וחלקם אף הזדקקו לאבטחה • מכתב שקיבלה רינה מצליח מחדשות 12 ממחיש היטב את האירועים • שר התקשורת קרא ליועמ"ש לפתוח בבדיקה

רינה מצליח / צילום: אייל בן יעיש
רינה מצליח / צילום: אייל בן יעיש

לאחר השבוע הסוער האחרון, שכלל עימותים בין החברה הערבית לחברה היהודית בתוך גבולות ישראל ומטחים בלתי פוסקים מרצועת עזה על דרום הארץ ומרכזה, רבים מאזרחי ישראל ממקדים את תשומת-ליבם בעיתונאים ובאנשי תקשורת הרבה יותר מהרגיל. בין אם זו ביקורת על הנטיות הפוליטיות שלהם, הלנות על נושאי הסיקור וטענות על חוסר אובייקטיביות, -עיתונאי ישראל נמצאים "על הכוונת" הציבורית. 

העוסקים בסיקור האירועים החדשותיים טוענים כי כמויות הפוסטים המסיתים והודעות הנאצה הולכות וגדלות, ורבים מהם החלו לחשוש מפני אלימות פיזית. חברות החדשות אף נאלצו להצמיד מאבטחים לעיתונאים בולטים, כמו רינה מצליח, דנה ויס, גיא פלג ויונית לוי.

כיצד מתמודדות מערכות חברות החדשות והעיתונאים עם האיומים, הפיזיים והמילוליים, מי נפגע במיוחד, ומה ניתן לעשות כדי לעצור את האלימות הפוטנציאלית?

"הולך לחסל אותך בצאתך מהבית בדרך לאולפנים"

מכתב איום שנשלח לעיתונאית רינה מצליח ממחיש היטב עם מה מתמודדים בימים אלה עיתונאים שנוקטים עמדה שאיננה שיר הלל למבצע "שומר החומות" או הנתפסים כמי שמבקשים לראות בהתפרעויות גם את הצד הערבי.

במכתב שכתוב בכתב-יד והגיע לידי גלובס, מאיים אלמוני לחסל את מצליח: "תראי טוב את המילים האלה", כותב באיום האלמוני, "ראיתי אותך בוועדת המשפיעים. אכשב (הטעות במקור, עב"ל) זה סופי. אני הולך לחסל אותך בצאתך מהבית בדרך לאולפנים. ביציאה מהאולפן ביציאה מהביתך (טעות במקור, עב"ל), ביציאה ממסעדה או מכל בילוי. אני הולך לעלות אותך באש בהתזה של חומר דליק. לא יעזור לך כל שומר. אני לפעמים שוטר, לפעמים זקן. את אישה. הגיע הזמן".

בנוסף לתגבור האבטחה על עיתונאים באופן ספציפי תוגברה האבטחה גם על אולפני השידור בנווה אילן, משם משדרים חברות החדשות של קשת ורשת, זאת בעקבות קריאות ברשת להגיע לנווה אילן ולהפגין שם.

האיומים על עיתונאים אינם מתרחשים בחלל ריק: חוקרי פייק ריפורטר והבלוק הדמוקרטי ניטרו בימים האחרונים התארגנויות להתקפות נגד התקשורת בתוך קבוצות מסרים של פעילי ימין קיצוני.

"יאללה מי מרים הפגנה סביב ביתו של אבי וייס במחאה על התנהלות השערורייתית של הערוץ שלו בזמן מלחמה", צייץ יאיר נתניהו והוסיף שלט הנושא את הכיתוב: "אומרים די להנדסת המוחות האנטי-ציונית של התשקורת". בעקבות זאת פורסמו בקבוצות ניסיונות לאתר את כתובתו הפרטית של וייס כדי להגיע ולהפגין מול ביתו. כמו כן הועלו פוסטים בהם נראו פניהם של עיתונאים כמו רינה מצליח, דני קושמרו, אמנון אברמוביץ' ונוספים עם הכיתוב "ערוצי האויב". בקבוצות הופיעו אמירות כמו "חייבים לסגור חשבון עם התקשורת" או "לשבור להם את האולפנים".

הלילה עצרה המשטרה חשוד בהטרדה ואיומים כל כתבת חדשות 12 דנה ויס. החשוד איים על ויס בשבת האחרונה בעקבות דברים שאמרה במהלך השידורים האחרונים ואמר שעוד באותו יום הוא מתכוון לפגוע בכל בני משפחתה. בעקבות חקירת משטרה שנפתחה שלשום נעצר הלילה חשוד תושב המרכז בשנות ה-20 לחייו, ובתום חקירתו יוחלט אם לבקשת מבית המשפט להאריך את מעצרו.

פרט לאלימות פיזית שמופנית לעיתונאים, השידורים של חברות החדשות מופרעים לעתים קרובות על-ידי קהל בשטח, שבמקרה הטוב מנסה להפריע לשידור, ובמקרה הרע מפריע באופן פיזי לעיתונאים, עד כדי כך שנוצר צורך להדוף אותם באופן פיזי ממש.

נזכיר כי יש גם אנשי תקשורת שהתבטאויותיהם מעלות את גובה האש: איש התקשורת שמעון ריקלין צייץ לפני חג השבועות כי "התקשורת הישראלית היא הגורם העיקרי לאנרכיה ולהתפרעויות במדינת ישראל", והציע לקרוא לאלה שלא אומרים מילה נגד ההתפרעויות "תומכי טרור". ההתבטאויות של ריקלין הביאו את שר התקשורת איתן גינזצבורג לפנות ליועמ"ש כדי שיבדוק האם מדובר בהסתה.

בהמשך פרסם ריקלין ציוץ נוסף והבהיר כי "למרות הביקורת החריפה שלי על התקשורת הישראלית בעת הזו,לא רק שאני נגד כל פגיעה או קללה נגד עיתונאים, אני חושב שראוי לאפשר לכל עיתונאי מכל כלי תקשורת מכל מקום לעשות את עבודתו ללא כל הפרעה. בעיניי זה מפתח להיותנו מדינה דמוקרטית".

כתב אישום נגד תוקפי עיתונאי תאגיד השידור

הפרקליטות הגישה  לבית משפט השלום בתל אביב כתב אישום נגד יוסף פרץ (34) מתל אביב וחובב מעטוף (31) מברקת בגין תקיפת עובדי תאגיד השידור "כאן 11", הכתב יואב זהבי-לונדון והצלם רולן נוביצקי, בשבוע שעבר בשכונת התקווה בתל אביב במהלך המהומות ברחבי הארץ. השניים הואשמו בעבירות של תקיפת עובדי הציבור בנסיבות מחמירות, גניבה בנסיבות מיוחדות ואיומים.

עיתונאי "כאן 11" הגיעו ב-13 במאי לשכונה בדרום בתל אביב על-מנת לסקר את ההתרחשות. זאת, לאחר שלתקיפה קדמו קריאות ברשתות החברתיות ובאמצעות הוואטסאפ להגיע לשכונת התקווה לצורך קיום צעדה לכיוון יפו ותקיפת ערבים שייקרו בדרכם של הצועדים. בהודעות שנשלחו התבקשו המגיעים להצטייד, בין היתר, באלות, בסכינים, ברובים ובגז מדמיע.

השניים הואשמו בתקיפת עובדי ציבור בשל היותם עיתונאים עובדי גוף תקשורת המספק שירות לציבור. בהתאם לחוק ולהנחיות הפרקליטות ניתן לראות בכל עיתונאי העובד בגוף תקשורת הנותן שירות לציבור, כעובד ציבור.

על-פי כתב האישום שהוגש על-ידי עו"ד רותם נוימן-וסרמן, בעת שעיתונאי "כאן 11" נערכו לשידור, התקבצו במקום כמה עשרות אנשים שקראו קריאות "מוות לערבים" והתעמתו עם שוטרים. באותה עת פרץ ואדם נוסף החלו לצעוק לעבר צוות התאגיד "למה אתם מצלמים פה? אל תצלמו פה. לך תצלם ברמלה לוד איפה שאנשים יורים. לא פה שיהודים שרים", תוך שהוא דוחף את המיקרופון שאחז זהבי-לונדון בידו. צוות התאגיד החל להתרחק, בעוד פרץ ממשיך לצעוק לעברו.

בתוך כך, פנה פרץ אל האנשים שהתקהלו במקום וקרא: "חבר'ה, זה הכתבים של ערוץ 13 האנטישמים האלה. אלה כתבים של ערוץ 13". לאחר שנוביצקי הבהיר לו כי הם מ"כאן 11", ענה לו פרץ: "11 גם אנטישמים, שמאלנים אתם, אתם שמאלנים אתם, יא מנאייק". בתגובה התרחק צוות התאגיד וחצה את הכביש לצדו השני של הרחוב. בזמן זה פרץ יצר קשר טלפוני עם מעטוף ואמר לו: "בוא לפה מהר, משדרים פה מערוץ 11".

לפי כתב האישום, מעטוף הגיע ותקף את נוביצקי בקסדה בראשו וגרם לנפילת המצלמה בה אחז על המדרכה. מיד לאחר מכן, פרץ בעט בנוביצקי ותקף אותו באגרופים, ומעטוף תקף אותו שוב בקסדה בראשו, זאת כשהעיתונאים מתרחקים מהם. במהלך התקיפה, פרץ נטל את ציוד הצילום בשווי של כ-22 אלף שקל ונמלט מהמקום.

הפרקליטות מציינת בכתב האישום כי האירועים המתוארים התרחשו בעיצומה של מערכה צבאית בין ישראל לחמאס ובעת שהאוכלוסייה האזרחית בישראל נתונה תחת מתקפה של אלפי רקטות. בה-בעת,התעורר גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ, על רקע גזעני, שכלל תקיפות של כוחות המשטרה ושל אזרחים יהודים וערבים. על רקע אירועים אלה הושמעו קריאות לפגוע בעיתונאים, והותקפו עיתונאים רבים על רקע ביצוע תפקידם.

"העובדה כי מדובר בתקיפה מכוונת, במסגרתה הציבו הנאשמים את צוות התאגיד כמטרה לתקיפה אלימה, ללא כל התגרות מצדם ועל רקע ביצוע תפקידם, מעידה כאלף עדים על מסוכנותם", נכתב בבקשת המעצר עד תום ההליכים שהוגשה נגד פרץ ומעטוף.

בא-כוחו של מעטוף, עו"ד קובי בן שעיה, מסר בתגובה: "עובר לאירוע המצולם בוצעה תקיפה על-ידי המתלונן, ועל כך הוגשה תלונה. הסרטון חלקי ולא מציג את כל התמונה בכללותה. הדברים יתבהרו ויתבררו בהמשך".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, יוסף פרץ וחובב מעטוף לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.