אינפלציה | פיצ'ר

אם האינפלציה תכה בעוצמה, יש כמה דברים שניתן לעשות

השקעה בהגנת תיק ההשקעות מהסבירות של עליית מחירים קשה מכפי שהיא נשמעת • הבעיה הגדולה ביותר איתה מתמודדים משקיעים היא יצירת תיק שיהיה מסוגל להתמודד עם אינפלציה, אבל לא יפסיד באופן נורא אם הפדרל ריזרב יפתיע ויעלה את הריבית כדי לחסל את האינפלציה

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול. בשוק תוהים אם הוא ישנה גישה / צילום: Associated Press, Al Drago
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול. בשוק תוהים אם הוא ישנה גישה / צילום: Associated Press, Al Drago

השאלה החשובה ביותר בכל הנוגע להשקעות השנה היא האם האינפלציה שמורגשת כרגע היא זמנית, כפי שמאמינים בפדרל ריזרב, או שהיא מהווה שינוי היסטורי. בשבוע טענו פה שאנו נמצאים על סיפו של שינוי גדול והאפשרות היותר סבירה היא שהאינפלציה כאן לתקופה ארוכה.

מהי הדרך הטובה ביותר להגן על תיק השקעות נגד ההפסדים שלעתים מתלווים למחירים עולים? בגלל המשחק בין תזמון ואי־ודאות אין תשובה פשוטה אחת לשאלה הזו. עם זאת, ישנן אסטרטגיות שימושיות שניתן להפעיל כרגע. אם תסכימו שאינפלציה היא התסריט הצפוי, אז חשוב לפעול כבר עכשיו, בגלל שאגרות חוב הן השקעה איומה כשיש אינפלציה, בעוד שמניות באופן כללי גם מבצעות פחות טוב.

הנה חמש גישות, יחד עם הסיכונים הגדולים ביותר המתלווים אליהן:

כלל הזהב

תשאלו ברשתות החברתיות איך להתגונן מפני אינפלציה, והתשובה פשוטה: פשוט קנו זהב. לא כל כך השנה, כשמחיר הזהב ירד בזמן שהאינפלציה גדלה מ־1.3% ל־4.6% אבל זה נכון שמבחינה היסטורית, הזהב השיג תוצאות יפות כשהאינפלציה הייתה גבוהה, ושמר על ערכו אפילו במדינות שבהן האינפלציה המריאה למחוזות הדו־ספרתיים, כך מצא מחקר שבוצע עבור הבנק Credit Suisse על ידי האקדמאים אלרוי דימסון, פול מארש ומייק סטונטון.

הצרה עם זהב היא שבזמנים רגילים הוא נוטה להציג תוצאות פחות טובות ממניות והוא לא מספק הכנסה. בגלל שערכו של הזהב קשור לרעיון שאנשים אחרים מאמינים שיש לו ערך, הוא גם פגיע לכל מה שמאיים על המעמד הזה. אלפי שנות היסטוריה נותנות לזהב תמיכה מרשימה, אבל ייתכן שהבהלה לביטקוין תפריע לזה.

 
  

סחורות בתור גידור קלאסי נגד אינפלציה

אינפלציה פירושה עליית מחירים ומחירי הסחורות לרוב עולים יותר מהכול, מפני שלוקח זמן רב לבנות מחדש את היכולת לספק את ביקוש.

מניות של מכרות, אסדות נפט ויצרני סחורות אחרים לא הצליחו כמו מחירי סחורות גלם בתקופות של אינפלציה בעבר, אבל עדיין ביצעו טוב יותר משאר השוק. נחושת ונפט עלו ביותר מ־30% השנה ומחיר העץ כמעט הכפיל עצמו בעוד שמניות של חברות גדולות של כרייה ושאיבת נפט עקפו בהרבה את המדדים הרחבים יותר.

אסדת גז מול חופי מקסיקו. ביצועים טובים בתקופות של אינפלציה / צילום: Associated Press, Gerald Herbert
 אסדת גז מול חופי מקסיקו. ביצועים טובים בתקופות של אינפלציה / צילום: Associated Press, Gerald Herbert

הבעיה עם השקעה בסחורות היא שאלא אם יש בבעלותכם מכלית נפט או מחסן עצום, צריך לקנות אותן דרך חוזים עתידיים, שההחזרים ארוכי הטווח שלהם תלויים יותר בהבדל בין מחירי סחורות עתידיות שונות מאשר בסחורה עצמה. הסכנה היא מה שהסוחרים קוראים לו קונטנגו (Contango) - המחיר העתידי הנוכחי של הסחורה גבוה יותר מהמחיר הנוכחי שלו. המשמעות של קונטנגו היא שמשקיע לטווח ארוך כל הזמן קונה ביוקר ואז מוכר בזול, ומשיג החזר שלילי.

במלים אחרות, אם השוק צודק בצפי שלו לאינפלציה, אין אקסטרה־כסף שניתן לעשות מהימור על האינפלציה הזו. נחושת, החוזה העתידי הגדול ביותר בין המתכות התעשייתיות, כבר נמצאת בקונטנגו, אז משקיע צריך לחשוב שהמחיר יעלה מספיק על מנת לכסות את ההפסדים הרגילים.

מניות עם כוח תמחור נמוך

זה בדיוק ההיפך ממה שבעלי מניות מחפשים בדרך כלל בחברות. חברות שיש להן מוצרים בעלי ביקוש, יכולות להעלות מחירים ויהיה מה שיהיה, וכך למשוך הערכות שווי גבוהות יותר. אבל כשהמחירים עולים בכל תחום, החברות החלשות והפחות פופולריות יכולות לתמחר באופן יותר אגרסיבי ואז כוח התמחור הופך לפחות חשוב. בסביבה כזו אין טעם לשלם פרמיה על כוח התמחור, ואז מניות זולות או מניות "ערך" בתחומים תחרותיים מאוד כמו טלפוניה וטלוויזיה בכבלים הופכות לאטרקטיביות יותר.

בן פאנל, מנהל קרן מרובת נכסים ב־Man Group, אומר שהמניות האלה עם כוח התמחור הנמוך ביצעו טוב יותר בשלושה הרבעונים הראשונים של כל תקופת אינפלציה בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה. אבל מרגע שמשקיעים החלו לצפות לקץ האינפלציה הן ביצעו פחות טוב באופן כללי. כך שבעוד שערך וכוח תמחור נמוכים מציעים הגנה פוטנציאלית בפני אינפלציה, יש צורך לפקח עליהם באופן שוטף.

אגרות חוב של משרד האוצר מוגנות בפני אינפלציה

אגרות חוב של משרד האוצר המוגנות בפני אינפלציה (TIPS) הן המקור הטוב ביותר להגנה מפני אינפלציה מפני שההחזרים וההבשלה שלהם קשורים באופן ישיר למדד המחירים לצרכן. למרבה הצער הן לא זולות, ו־TIPS לעשר שנים מחזירות 0.9% פחות מהאינפלציה. האינפלציה צריכה לעלות לפחות במידה זו במשך העשור על מנת לשמור על כוח הקנייה. אם חששות האינפלציה יתחדשו, מחירי ה־TIPS צפויים לעלות כשיותר אנשים יקנו אותן. אבל בשביל משקיעים המחזיקים בהן עד הבשלתן, ההחזר הטוב ביותר שיוכלו לקבל הוא שיעור האינפלציה, בניכוי 0.9%.

נכסים עם משך קצר

נכסים המסתמכים על החזרים בעתיד הרחוק ייפגעו מהעלייה בחששות מפני אינפלציה מתמשכת, ואלה שיש להם החזרים קבועים - אגרות חוב - ייפגעו הכי הרבה. התשואה מאג"ח של משרד האוצר ל־30 שנה עלתה משפל של מעט מעל 1% בשיא המגפה במרץ שעבר ל־2.3% היום, אבל נראה שהעלייה הקטנה הזו מכסה על הפסד של יותר מ־20% במחיר, בגלל משך הזמן הארוך.

משהו דומה קורה למניות צמיחה, שמבטיחות החזרים גדולים יותר בעתיד הרחוק ולכן נראות פחות אטרקטיביות בסביבה של אינפלציה. זה נותן עוד מקור תמיכה לערך השווי, שנוטה לתת החזרים בטווח זמן מהיר הרבה יותר.

מחיר העץ לבנייה הכפיל את עצמו מאז תחילת השנה / צילום: Reuters, Baz Ratner
 מחיר העץ לבנייה הכפיל את עצמו מאז תחילת השנה / צילום: Reuters, Baz Ratner

לבעלי הבתים יש אפשרות לקחת את הצד השני של משוואת הזמן, על ידי לקיחת משכנתא בתעריף קבוע ל־30 שנה - וזה מגיע עם אופציה חופשית לממן מחדש את המשכנתא במידה והאינפלציה לעולם לא מגיעה וההחזרים יורדים.

איניגו פרייזר ג'נקינס, אסטרטג בחברת Sanford C. Bernstein, מצביע על כך שנכסים לטווח ארוך נפגעים לא רק מהאינפלציה עצמה אלא גם מהעלייה באי־הוודאות לגבי האינפלציה, וזה הופך אותם לפחות אטרקטיביים.

לחבר הכל ביחד

הבעיה הגדולה ביותר איתה מתמודדים משקיעים היא יצירת תיק השקעות שיהיה מסוגל להתמודד עם אינפלציה, אבל לא יפסיד באופן נורא אם הפדרל ריזרב יפתיע את כולם ויעלה את שיעור הריבית על מנת לחסל את האינפלציה. שינויי הגישה של הפד הופכים את זה לפחות סביר מאשר בעבר, אבל זו נותרה אפשרות סבירה שתפגע כמעט בכל הימור על כך שהאינפלציה תחזור.

אנדרו פארקר מחברת Horizon Kinetics פיתח קרן הנסחרת בבורסה המנסה להתחמק מבעיה זו על ידי קניית מניות עם חשיפה למה שהוא קורא רווחים "מבוזרים", הכוללים בעלות על תמלוגים, כמו גם עסקאות האמורות להרוויח מתנודתיות בשוק הנגרמת על ידי אינפלציה.

גרגרי זהב לפני שהם מותכים והופכים למטילי זהב, אוגנדה. נקודת משען למשקיעים / צילום: Reuters, Baz Ratner
 גרגרי זהב לפני שהם מותכים והופכים למטילי זהב, אוגנדה. נקודת משען למשקיעים / צילום: Reuters, Baz Ratner

הוא טוען שבזמנים רגילים הקרן שלו מתפקדת יפה וכשיש אינפלציה היא אמורה להראות ביצועים טובים במיוחד, אפילו אם האינפלציה נתקעת על שיעור גבוה. אבל כלי ההשקעות שלו חדש ועוד לא נוסה ואפילו אם הוא עובד, יש כאן פשרה: ההחזר מהמניות האלה כנראה יהיה פחות מלהיב משאר השוק בזמנים רגילים, ופחות רווחי מהימור ישיר על אינפלציה במקרה שהיא מגיעה.

פשרה כלשהי היא בלתי נמנעת, מפני שאין תיק השקעות מושלם, המצליח גם כשיש וגם כשאין אינפלציה.