83North גייסה 550 מיליון דולר לקרן ההון סיכון השנייה בגודלה אי פעם בישראל

הקרן החדשה, שתשקיע בסטארט-אפים של יזמים ישראלים ואירופאים, שנייה בגודלה לקרן מדעי החיים של aMoon, שהיקפה 750 מיליון דולר • היקף ההון המנוהל של 83North, שפועלת מתל אביב ומלונדון, מגיע ל-1.8 מיליארד דולר, מה שממקם אותה בצמרת פירמות ההון סיכון הישראליות הגדולות

83North: יורם שניר, גיל גורן, לורל באודן וארנון דינור / צילום: יח"ץ 83North
83North: יורם שניר, גיל גורן, לורל באודן וארנון דינור / צילום: יח"ץ 83North

קרן 83North הודיעה היום (ד') כי קיבלה מחויבות ממשקיעים לסכום של 550 מיליון דולר עבור הקרן השישית שלה. קרן 83North, הפועלת ממשרדים בלונדון ותל אביב, מגדירה עצמה כמי שמשקיעה בסטארט-אפים בהובלת יזמים ישראלים ואירופאים הפועלים ברחבי העולם בתחומים טכנולוגיים מגוונים החל מפינטק, דרך רובוטיקה ועד בריאות. מהקרן החדשה כבר בוצעו השקעות ראשונות שטרם נחשפו.

הקרן השישית של 83North תהיה למעשה קרן ההון סיכון הבודדת השנייה בגודלה שמגויסת בישראל, לא כולל קרנות פרייבט אקוויטי שמשקיעות בחברות בוגרות יותר. קרן ההון סיכון הגדולה ביותר שגויסה בארץ הייתה הקרן השנייה של aMoon, המשקיעה בסטארט-אפים בתחומי מדעי החיים. קרן aMoon של מריוס נכט וד"ר יאיר שינדל נסגרה אשתקד בהיקף של 750 מיליון דולר.

בחזרה לימי בועת הדוט.קום

כאשר בוחנים את ההיסטוריה של קרנות הון סיכון ישראליות ענקיות, צריך לחזור אחורה לימי בועת הדוט.קום העליזה. בשנת 2000 גייסה פיטנגו (אז פולריס) קרן של 500 מיליון דולר ו-JVP קרן של 427 מיליון דולר. אולם מאז פיצוץ הבועה ההיא, קרנות ישראליות הסתפקו לרוב בסכומים נמוכים בהרבה, לפחות עד לאחרונה. גם 83North גייסה עד היום קרנות של 200-300 מיליון דולר והשותפה בקרן לורל באודן הגדירה בעבר בראיון את גודל הקרנות הזה כאידיאלי כדי להחזיר מכפילים טובים למשקיעים.

הקרן הגדולה הנוכחית של 83North היא ביטוי לכסף הגדול שזורם למגזר ההייטק בארץ ובעולם במהלך תקופת הקורונה, מתוך תקווה להחזרים משמעותיים לאור הטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת בעולם ולאור הזינוק במניות המגזר. הקרן של 83North גדולה במיוחד כשלוקחים בחשבון שהפירמה מתמחה בהשקעות מוקדמות יחסית בסטארט-אפים, בסבבי A ו-B, אף שהיא גם מבצעת גם השקעות מאוחרות יותר.

עם זאת, הקרן הגדולה היא במידה רבה מחויבת המציאות עבור 83North בתקופה זו, כדי להתאים עצמה לעידן בו סטארט-אפים מגייסים יותר כסף גם בשלבים מוקדמים וכדי להתמודד עם שחקנים גלובליים אגרסיביים ועתירי ממון כמו אינסייט פרטנרס האמריקאית, שפעילה מאוד בשוק הישראלי.

קרן 83North הוקמה ב-2006 תחת השם גריילוק ישראל וב-2015 עשתה מיתוג מחדש תחת השם הנוכחי. השם הנוכחי מייצג את סכום קווי הרוחב של תל אביב (32) ולונדון (51), שתי הערים בהן פועלת כאמור הפירמה. מלבד באודן, ילידת דרום אפריקה החיה בלונדון, בקרן פועלים עוד שלושה שותפים משקיעים ישראלים - ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר. המשקיעים מאחורי 83North מורכבים מקרנות ההשקעה של אוניברסיטאות ופמילי אופיס, שמלווים אותה מתחילת הדרך.

לפי הדיווח של 83North, היקף ההון המנוהל שלה (מדד המתייחס לסכום הכסף שהקרן גייסה מאז הקמתה) עומד על למעלה 1.8 מיליארד דולר. סכום זה מציב אותה בצמרת הקרנות הפועלות בישראל, אחרי קבוצת ויולה ופיטנגו הוותיקות, ובצמוד ל- JVP שמנהלת כ-1.5 מיליארד דולר אך מגייסת בעצמה 450 מיליון דולר לקרן גדולה משלה. עם זאת, קרן 83North מבצעת רק חצי מההשקעות שלה בממוצע בארץ והשאר באירופה, מה שמבדיל את הפרופיל שלה משל הקרנות הישראליות האחרות.

"עדיף להיות יזם מאשר משקיע"

לפי נתוני 83North , הפירמה השקיעה עד היום ביותר מ-80 חברות, מתוכן 21 רשמו אקזיטים ו-12 הגיעו לשווי חד-קרן של מעל מיליארד דולר. השקעות מוכרות של הקרן כוללות את חברת הפינטק הישראלית פיוניר, סטארט-אפ התחבורה החכמה ויה, חברת הזמנת המזון הפינית וולט וחברת הפרסום באפליקציות איירון סורס . השקעות עבר פחות מוצלחות של הקרן בישראל כוללות למשל את סטארט-אפ הסלולרי מודו של דב מורן, שנסגר ב-2011, וחברת השוואת המחירים mySupermarket , שנמכרה אשתקד בסכום נמוך של מאות אלפי דולרים.

בשיחה קצרה עם גלובס השותף ארנון דינור התייחס לגאות הנוכחית בשוק ההייטק העולמי והישראלי.

אנחנו רואים שהשווי הנוכחי של סטארט-אפים בשוק גבוה מאוד, האם שווה בכלל להשקיע?
"כשאתה בונה סטארט-אפ ל-10-15 שנה, אתה מתעלם ממצב השוק. אם אתה משקיע בחברה הנכונה, המחיר לא הכי חשוב. אנחנו משקיעים באנשים וטכנולוגיה קודם כל. עדיף שהמחירים יהיו טובים, אבל אם תמצא תרופה סרטן, אני אשקיע בך גם עכשיו. המטרה שלנו היא לא לחכות שהמחיר יהיה זול, אלא להשקיע בחברה הנכונה".

השווי והמכפילים שאנחנו רואים מנופחים לדעתך?
"יש הרבה כסף בשוק והמכפילים גבוהים, זה מתחיל בשוק הציבורי ומחלחל למטה. מצד שני רמת הטכנולוגיה והשינוי שהיא עושה מטורפת. אין ספק שיותר טוב להיות יזם מאשר משקיע בימים אלו ואני רואה בזה דבר נפלא, אפילו שמשקיע זה המקצוע שלי. אני חושב שמי שמשנה את העולם אלו יזמים ולא משקיעים, אז כיף שהכוח בצד שלהם. הם מי שמפתחים תרופות, תחליפי חלב ובשר וטכנולוגיות סייבר".