לאחר שקיבל אזרחות ישראלית: קנת' רוזנברג קיבל היתר להחזיק בבעלות על אל על

בספטמבר 2020 קיבל לידיו בנו של קנת', אלי רוזנברג, את השליטה באל על • כעת מודיעה החברה לבורסה כי המדינה, שמחזיקה מניות זהב באל על, הסכימה שקנת' ובנו יחזיקו בחברה

קנת' רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב
קנת' רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב

אחרי העלייה לישראל וקבלת האזרחות - קנת' (נפתלי) רוזנברג מקבל היתר להחזיק בבעלות על אל על . השליטה, שעברה בחודש ספטמבר 2020 לידי אלי רוזנברג, בנו של קנת', נעשתה כאשר כנפי נשרים שבבעלותו רכשה מניות שהעניקו לה שליטה של כ-43% במניות אל על.

עוד לפני ההנפקה, כאשר חברת כנפיים הייתה בעלת השליטה באל על, ניסה דירקטוריון אל על להתנגד להעברת השליטה לידי רוזנברג הצעיר, בטענה כי הוא משמש "איש-קש" של אביו, אזרח ארה"ב, שהוא למעשה הרוכש. ומדוע הבעייתיות? מדינת ישראל מחזיקה במניית זהב באל על, וכחלק מכך נקבעו תנאים אשר לפיהם רק מי שמחזיק באזרחות ישראליות יוכל לשמש כבעל השליטה בחברה.

במרץ 2021 עלה רוזנברג האב לישראל וקיבל אזרחות, מה שסלל את דרכו לקבל היתר להיות בעלים רשמיים של חברת התעופה. על-פי הודעת אל על לבורסה, יממה לפני פרסום דוחות הרבעון הראשון של 2021 מודיעה החברה כי "התקבלה הסכמת מחזיק מניית המדינה כי קנת' רוזנברג ואלי רוזנברג (בעלי ההיתר) ירכשו ויחזיקו באמצעות כנפי נשרים תעופה מניות של החברה, לרבות בשיעור המקנה להם או לאחד מהם ולכנפי נשרים שליטה בחברה. יצוין כי אין כל התייחסות או מגבלה על קנת' רוזנברג כגורם מממן בהסכמה זו וכל תנאי המגביל את בעלי ההיתר או מי מטעמם להתמנות כדירקטורים או כנושאי משרה בחברה". 

אל על אף מודיעה כי "קנת' רוזנברג הוא זה אשר מימן את רכישת השליטה באל על. היקף השקעתו באל על, כולל בהנפקה המיועדת, עולה על 650 מיליון שקל".

עוד מפרטת החברה כי "רוזנברג הוא המייסד והמנכ"ל של רשת מרכזי בריאות הפרוסה ברחבי ארה"ב, ובפרט במדינת ניו יורק. רשת מרכזי הבריאות, אותה הקים רוזנברג בשנת 1996, כוללת יותר משבעים חברות, מעסיקה כ-35,000 עובדים ומטפלת ביותר מחצי מיליון איש בשנה. לרוזנברג וצוותו הבכיר גם ידע רב וניסיון ארוך-שנים ומוצלח מאוד בהבראת חברות בהיבט התפעולי והכספי".

יודגש כי עד כה אל על לא יכלה לשים בפרונט את מעורבותו של רוזנברג האב בהשקעות בחברה בגלל מניית הזהב של המדינה, אולם כעת החברה מודיעה בגלוי כי רוזנברג האב הוא אשר מימן את ההשתלטות בחברה, והיא אף מצרפת ציטוט של בעל השליטה החדש, קנת' רוזנברג: "בימים קשים אלה לעם ולמדינה, אל על שוב מוכיחה שהיא, ולא אחר, המוביל הלאומי של ישראל, בשלום ובחירום. אני גאה על כך ומודה על החלטת המדינה.

"מינוי הנהלה ודירקטוריון מנוסים אפשרו לאל על להמשיך ולהיות חברת התעופה הלאומית של ישראל. השקענו באל על ממניעים ציוניים, אבל אנחנו גם מאמינים בהצלחתה העסקית. יש לנו הערכה עמוקה לעובדי החברה ומנהליה, ונסייע לאל על לממש את הפוטנציאל הגלום בה. החברה נוגעת לכל מי שישראל יקרה לו, מפרנסת במישרין ובעקיפין עשרות אלפי בתי-אב בישראל, ואנו נעשה את כל הנדרש על-מנת שהחברה תעלה על מסלול של צמיחה והמראה". 

לאחרונה, אחרי יותר משנה של מגפה ששיתקה את הפעילות התעופתית, אושרה בממשלה תוכנית הסיוע לאל על הכוללת הזרמת 210 מיליון דולר מהאוצר לחברה עבור כרטיסי טיסה למאבטחי תעופה למשך 20 שנה.

אל על תידרש לגייס הון בהיקף של כמחצית מהסכום בהנפקה נוספת, כאשר מתוך זה מתחייבים בעליה לרכוש מניות בהיקף של כ-42 מיליון דולר. בכך יגיע היקף ההשקעה של הבעלים החדשים של אל על לכ-200 מיליון דולר עד כה.