מניין המתים מקורונה בהודו קבע שיא עולמי חדש

המדינה מדווחת על 4,529 מקרי מוות תוך 24 שעות, ובכך עברה את ארה"ב, שהייתה השיאנית עד כה - עם 4,475 מתים ביום אחד בחודש ינואר האחרון

בן משפחה של אחד ממתי הקורונה ליד המדורות שבהן שורפים את הגופות בניו דלהי, השבוע / צילום: Reuters, SOPA Images
בן משפחה של אחד ממתי הקורונה ליד המדורות שבהן שורפים את הגופות בניו דלהי, השבוע / צילום: Reuters, SOPA Images

הודו רשמה שיא עולמי במספר המתים מקורונה ביום אחד, בזמן שתת היבשת סובלת מאחת ההתפרצויות האלימות ביותר של המחלה.

ביום רביעי, נרשמו במדינה 4,529 מקרי מוות תוך 24 שעות. בנתון זה עברה הודו שיא שנקבע ב־12 בינואר בידי ארה"ב, כשנרשמו בה ביום אחד 4,475 מקרי מוות מקורונה. זו הייתה הפעם התשיעית החודש בה נרשמים בהודו יותר מ־4,000 מקרי מוות ביום אחד.

מניין המתים העולה מגיע בעת שישנה עלייה בכמות המקרים, שהתפשטו מהר ממה שהעולם ראה בעבר והיממו את מערכת הבריאות במדינה. בתי חולים דוחים פציינטים כשהמיטות, בלוני החמצן והתרופות לטיפול בקורונה אוזלים.

במשרפות הגופות נגמר המקום והעץ. באחד מבתי המשרפות הגדולים ביותר בניו דלהי, ניגאם בוד גאת, 120 פלטפורמות העץ עליהן שורפים גופות לא הספיקו. במקום נאלצו להוסיף עוד 32 משטחים לשריפת גופות, כך אמר וישאל מישרה העוזר לנהל את המקום.

על גדות נהר הגנגס בעיר קנפור במדינה הצפונית אוטאר פראדש, המדינה המאוכלסת ביותר בהודו, אזור השריפות בגאת באירב קיבל מאז אפריל יותר מ־1,000 גופות של אנשים שמתו מקורונה מאז אמצע אפריל, כך אמר דנירם פנתר, עובד סוציאלי בן 55 שעזר לשרוף את הגופות.

"משפחות לא יכולות אפילו לגעת בגופות אם הם רוצים לראות את אהוביהם בפעם האחרונה", אמר. "זה כל כך כואב לראות סבל כזה. זו תקופה מאוד קשה לחיות בה".

בשבוע שעבר, יותר מ־100 גופות נמצאו צפות בגנגה בין המדינות אוטאר פראדש וביהאר. הרשויות אמרו שאנשים הגרים בכפרים הסמוכים, שכנראה לא הצליחו למצוא מקום במשרפות או אצל קרובי הנפטרים, פנו במקום זה לנוהל הדתי ההינדואיסטי של קבורה במים. הנוהג, המכונה ג'אל סמדהי, מנוגד לחוק.

"בתסריט הנוכחי של המגפה, המוות הפך לחסר כבוד. הוא הפך לקללה, למשהו מכוער", אמר אשוק קומר קול, פרופסור לסוציולוגיה בגמלאות מאוניברסיטת בנרס ההינדית באוטאר פראדש.

האם שיא ההדבקות עבר?

הנתון היחיד המנחם במדינה הוא שנראה כי העלייה בכמות המקרים במדינה הגיעה לנקודת השיא שלה. מספר המקרים החדשים המדווחים כל יום יורד ובכמה ימים האחרונים ירד מתחת ל־300 אלף לאחר שבסוף אפריל ותחילת מאי נרשמו יותר מ־400 אלף מקרים ביום.

"מניין ההדבקות היומי הגיע לשיא לפני 12 יום. מאז כמות המקרים יורדת. סביר להניח שמניין המתים ירד גם הוא כי לרוב למניין המתים נמצא בעיכוב של שבועיים לעומת ההדבקות", אמר ט' ג'ייקוב ג'ון, פרופסור לוירולוגיה בגמלאות במכללה הרפואית הנוצרית בעיר ולור בדרום.

לעת עתה, נראה שהרע ביותר כבר עבר בערים ניו דלהי ובמדינת אוטאר פראדש. בשתיהן נרשמה ירידה בכמות מקרי ההדבקה ובמקרי המוות בשבוע האחרון. רוב התוספות למניין המתים קרו במדינות מהרשטרה, מערב בנגל, קרנטקה וטמיל נאדו. כמה מדינות קטנות יותר כמו אוטארקאנד בצפון וגואה בדרום הודו גם הן התחילו לדווח על עלייה בכמות מקרי המוות.

בפגישה עם פקידים מרחבי המדינה ביום שלישי, אמר ראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי שהממשלה צריכה להתמקד בהתפשטות הנגיף לאזורים כפריים ולא נגישים. "בשעה זו, מספר ההדבקות בקורונה יורד במדינות רבות ועולה בכמה מדינות. ישנו צורך להיות יותר ערניים לאור הירידה בכמות המקרים", אמר.

הפופולריות של מודי בירידה

בשבוע שעבר עמד שיעור התמיכה במודי על 63%, כך לפי נתונים של חברת המידע Morning Consult. מדובר בשיעור התמיכה הנמוך ביותר במנהיג הודו מאז שהחלה החברה האמריקאית לעקוב אחרי הפופולריות של מודי באוגוסט 2019.

בגאת ניגאם בוד בניו דלהי מקבלים ברוב הימים כיום פחות גופות ממקודם. ביום שלישי, נשרפו שם רק 78 מתים, אמר מישרה. באפריל, היו ימים בהם היו מגיעים למשרפות יותר מ־200 גופות.

גם במשרפה בגאת באיראב בקנפור, מספר הגופות הנשרפות נמצא בירידה, כך אמר מדאן בבו, המכהן במועצה של המדינה המפקחת על המשרפות והקבורה של קורבנות הקורונה. "המצב משתפר כרגע", אמר.