האוצר דוחה את הקיצוץ בפנסיות בקרנות הוותיקות לינואר 2022

כך עולה ממכתבו של הממונה על שוק ההון לקרנות הוותיקות • הקיצוץ נדרש בשל גירעון שנוצר בקרנות עקב הותרת גיל הפרישה לנשים על 62

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

משרד האוצר דוחה את הקיצוץ בקצבאות הפנסיה בקרנות הוותיקות פעם נוספת לינואר 2022 - כך עולה ממכתבו של הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון משה ברקת לקרנות הוותיקות.

הקיצוץ נדרש בגלל גירעון אקטוארי בקרנות אלו שנוצר בשל הותרת גיל הפרישה לנשים על 62 (בניגוד לכוונה להעלות אותו ל-64). בכך, מצד אחד מקבלי ההחלטות נמנעים מקבלת החלטה להעלות את גיל הפרישה, אך מצד שני נמנעים מהצעד הלא פופולרי של הקיצוץ בקצבאות שמתחייב כאשר הקרנות אינן מאוזנות אקטוארית.

המכתב הוגש הבוקר (א') לקרנות וכן לבית המשפט במסגרת עתירה שהגישו במרץ 2020 גמלאי התעשייה האווירית החברים בקרנות הפנסיה הוותיקות על ידי משרד עו"ד גדעון פישר ושות' ובה דרישה ממשרד האוצר ורשות שוק ההון להורות על ביטול הקיצוץ הצפוי בקרנות הפנסיה הללו ולמצוא מקורות חלופיים לקיצוץ בגירעון. לקראת דיון שאמור להתקיים מחר, הודיעה המדינה שמכיוון והקיצוץ נדחה, הדיון למעשה מתייתר.

שר האוצר ישראל כ"ץ כבר דחה פעמיים את הקיצוץ הצפוי, כאשר הדחייה אמורה להסתיים ביוני הקרוב. המשמעות: הפנסיונרים של הקרנות הוותיקות שהיו אמורים לספוג קיצוץ של 2% בקצבה, לא יספגו אותו, והקרנות מצידן, והמדינה, ימשיכו לספוג את הגירעון האקטוארי.

במכתבו של ברקת נכתב כי המשנה ליועמ"ש רז ניזרי חיווה דעתו גם הפעם כי הקונסטלציה הפוליטית הנוכחית שבה לא ניתן להקים ממשלה ולקדם חקיקה להעלאת גיל הפרישה היא נסיבה חריגה ויוצאת דופן שלא היה ניתן לצפותה, ולכן אין מניעה לדחות את הקיצוץ.

סוגיית העלאת גיל הפרישה לנשים העסיקה עוד את שר האוצר הקודם משה כחלון, אך בתקופת כהונתו נמנעה ועדת הכספים מלקבל החלטה בנושא. מצד אחד, ההעלאה נדרשת נוכח עליית תוחלת החיים, והצורך לשלם קצבאות לזמן ארוך יותר.

מצד שני, ישנו קושי בהתאמת שוק העבודה לגילים מבוגרים, קושי עליו עמד גם בתקופת הקורונה נגיד בנק ישראל אמיר ירון אשר ציין כי בבנק מזהים קשיים בחזרה למעגל העבודה בקרב מפוטרים בגילים מבוגרים.

נשים, לפי נתונים שהוצגו בפני ועדת הכספים בעת שדנה בנושא, נפלטות משוק העבודה מגילי 55 ומעלה באחוזים ניכרים יותר מגברים, ומשמעות העלאת גיל הפרישה מבחינתן היא שהן שיאלצו להמתין שנתיים נוספות לקצבת הזקנה מביטוח לאומי ולקצבאות פנסיה מהקרנות הוותיקות.