ביידן מקצץ את תוכנית התשתיות ל־1.7 טריליון דולר כדי להתפשר עם הרפובליקאים, שמצידם רוצים עוד

הבית הלבן הנמיך את ההצעה להוצאה על כבישים ופס רחב, מ־2.3 טריליון דולר, והעביר כמה תוכניות לחבילות חקיקה אחרות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

תוכנית תשתיות מעט יותר רזה, שנועדה להתניע מחדש את הדיונים בין המפלגה הרפובליקאית והמפלגה הדמוקרטית, נכשלה בקרב הרפובליקאים בסנאט והותירה כמה שאלות יסודיות פתוחות. זאת ימים בודדים לפני תאריך היעד להשגת התקדמות בדיונים בין המפלגות, יום הזיכרון האמריקאי.

הבית הלבן הוריד את היקף ההוצאה המתוכננת על כבישים מהירים ותשתיות פס רחב באינטרנט, והעביר כמה תוכניות לתחומי חקיקה אחרים בהצעה החדשה שלו. השינויים האלה משנים את תג המחיר ל־1.7 טריליון דולר, לעומת 2.3 טריליון דולר שהיו בהצעה המקורית. עם זאת, עדיין מדובר בסכום גבוה בהרבה מההצעה שחיברו מחוקקים רפובליקאים, ועלותה 568 מיליארד דולר בלבד. "להשקפתנו, זו האמנות של מציאת מכנה משותף", אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, ביום שישי בצהריים.

כמה שעות לאחר מכן רפובליקאים בסנאט אמרו כי ההצעה נותרה "הרבה מעל הטווח של מה שהקונגרס יוכל להעביר בתמיכה דו-מפלגתית". שני הצדדים נותרו חלוקים לגבי כל אספקט של חבילה מוסכמת אפשרית, כולל קנה-המידה, ההיקף ואיך לממן אותה, כך ניתן ללמוד מהצהרה של דוברת הצוות המשא-ומתן של הדמוקרטים, הסנאטורית שלי מור קפיטו ממערב ווירג'יניה.

נראה כי הסנאטורים המשתתפים במשא-ומתן "יותר חלוקים ביניהם אחרי שתי פגישות עם אנשי הבית הלבן משהיו אחרי פגישה אחת עם הנשיא ביידן", נכתב בהודעה. הסנאטורים הרפובליקאים ימשיכו לבחון את התוכניות שיציג הבית הלבן ויהיו מעורבים בדיונים, נכתב שם.

אחרי חודשים של פגישות על תשתיות, כולל סדרה של דיונים בשבוע האחרון בין הבית הלבן ורפובליקאים בסנאט, שני הצדדים כמעט ולא עשו התקדמות לגבי הנושא העיקרי במשא-ומתן, והדבר גורם לתסכול אצל פקידי הממשל ומחוקקים. נראה כי בגלל המחסום, יותר סביר שהנשיא ג'ו ביידן יתקדם ללא תמיכה רפובליקאית לכינון מרכיב מרכזי במדיניות הפנים שלו.

במזכר לרפובליקאים בסנאט, הציע הבית הלבן להוריד את בקשת המימון של הנשיא ביידן לגבי פרישת פס רחב לאינטרנט ל־65 מיליארד דולר, לעומת 100 מיליארד דולר בהצעה המקורית, ואת המימון לכבישים, גשרים ופרויקטים אחרים של תשתית ל־120 מיליארד דולר, לעומת 159 מיליארד דולר בהצעה המקורית. הבית הלבן מסר כי סכומים אלה קרובים יותר לסכומים הנקובים בהצעה הרפובליקאית.

הבית הלבן הציע להקצות 480 מיליארד דולר למימון מחקר, פיתוח וייצור יוזמות בתחומי חקיקה אחרים. לא נראה היה שיש לבית הלבן תוכניות לסגת מהיוזמה להעלות את מס החברות על-מנת לממן את התוכנית, משהו שהרפובליקאים כינו נון־סטרטר. עוזרי מחוקקים משתי המפלגות צופים כי אי-ההסכמה לגבי המימון לא תיפתר בקלות.

בכירים בממשל נתנו את ההצעה הנגדית הזו בשיחת וידאו ביום שישי עם קבוצת רפובליקאים מהסנאט שהגישו את ההצעה בגובה 568 מיליארד דולר. ההצעה הרפובליקאית מממנת מנעד צר יותר של עדיפויות במשך חמש שנים, אם כי נושאים ונותנים של המפלגה הרפובליקאית דנו במימון חבילה גדולה יותר במשך שמונה שנים.

מנהיג המיעוט בסנאט, מיטצ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי), אמר כי הרפובליקאים עשויים לתמוך בחבילה עד עלות של 800 מיליארד דולר.

לדמוקרטים יש יכולת להשתמש בשליטה שלהם בבית הנבחרים ובסנאט לאשר חקיקה בלי תמיכה של הרפובליקאים, כל עוד לא יתפלגו בתוך עצמם, אבל הבית הלבן ובכירי המפלגה מעדיפים גישה דו-מפלגתית בנושא התשתיות.

כמה דמוקרטים דוחקים בבית הנבחרים להפסיק בדיונים עם הרפובליקאים ולהתחיל להתקדם עם החבילה הגדולה יותר ברוח ערכי המפלגה הדמוקרטית. הבית הלבן ניסח גם הצעה בגובה 1.8 טריליון דולר על טיפול בילדים ומאמצים ללחימה בעוני, והדמוקרטים לא מצפים שתוכנית זו תמשוך כל תמיכה מצד הרפובליקאים.

"בואו לא נבזבז זמן בוויתור על קנה-המידה וההיקף הנחוץ לתוכנית התשתיות החיונית הזו תמורת קולות רפובליקאים שעוד לא התממשו ואולי לא יתממשו", אמר אד מארקי, סנאטור דמוקרטי ממסצ'וסטס, בהודעה מיום שישי.

ביידן דיבר על האפשרות של הגעה להסכם דו-מפלגתי ואחר-כך הרחבתו לחבילה גדולה יותר.

הרפובליקאים מתנגדים בתוקף לתוכנית הבית הלבן להעלות את מס החברות על-מנת לכסות את עלות תוכנית התשתיות, בעוד שהבית הלבן בעבר דחה רעיונות רפובליקאים למימונה על-ידי דמי שימוש, כגון תעריף לפי קילומטרים או דמי שימוש קבועים בכביש.

סאקי אמרה ביום שישי כי ביידן עיקש בנחישות לא להעלות מסים לאנשים המרוויחים פחות מ־400 אלף דולר בשנה, כולל דרך מיסי שימוש בכביש או העלאת המס על הדלק.

במזכר של הבית הלבן כתוב שהממשל מבקש למצוא מכנה משותף על הדרך למימון שיפור התשתיות. ישנם מחוקקים שחשבו ליצור בנק תשתיות שייתן הלוואות וערבויות הלוואה לפרויקטים שיעמדו בתנאים מסוימים.

בתמורה לפשרות, הבית הלבן מבקש מהרפובליקאים לתמוך בהשקעה מוגדלת על מסילות רכבת, החלפת צינורות עופרת והמאמצים לשפר את חוסן התשתיות בפני מצבים של מזג-אוויר קיצוני. במזכר התבקשו המחוקקים הרפובליקאים לתמוך בצעדים בתחומים שהרפובליקאים כלל לא כללו בהצעה שלהם, כמו השקעה בתחום האנרגיה, שיפור איכות הסביבה ובניית בתי חולים לבוגרי צבא ארה"ב וחיילים לשעבר.

התעקשות הבית הלבן למימון סיעוד לקשישים ואמריקאים בעלי מוגבלויות, בעלות 400 מיליארד דולר על-פי ההצעה המקורית, עשויה להיות בעייתית במיוחד לרפובליקאים. מחוקקים רפובליקאים תקפו את ההצעות כבלתי קשורות לבנייה מחדש של גשרים, מסילות ברזל או נמלים, בעוד שבבית הלבן אמרו כי מדובר בצורך חיוני.

בכיר בבית הלבן אמר שכי הממשל מקווה לקבל מסנאטורים רפובליקאים הצעה נגדית שמראה נכונות להתפשר ומספקת פרטים על דרכים מוצעות להשגת מימון לפרויקטים המוצעים.

הבית הלבן הקטין את גודל החבילה באופן חלקי בגלל רצון הנשיא שהקונגרס ישקול חקיקה נפרדת הקשורה לייצור, מחקר וטכנולוגיה, שהיו אלמנטים בהצעה המקורית של ביידן. הסנאט צפוי לאשר בקרוב חבילת חקיקה שתעביר יותר מ־100 מיליארד דולר לטובת מחקר טכנולוגי.

בימים האחרונים, הרפובליקאים העלו את האפשרות שמימון בחקיקה שהסנאט מציע יכול להוות חלק מתג המחיר הכולל על חבילת תשתיות.

תאריך היעד המתנוסס מעל הדיונים הוא 30 בספטמבר, אז הממשלה צריכה לאשר מחדש סדרה של תוכניות תחבורה פדרליות. הדמוקרטים צופים כי אישור חלק מהתוכניות האלה, שהוא דבר שגרתי, לא יתאפשר דרך הליך ההשלמה, המאפשר להעביר חקיקה על תקציב ללא פיליבסטר. זה נותן לכמה מחוקקים מוטיבציה נוספת למצוא פתרון המוסכם על חברי שתי המפלגות.

דוברת בית הנבחרים, ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה), אמרה כי קבעה את 4 ביולי כתאריך יעד להעברת חקיקה בנושא תשתיות בבית הנבחרים, אם כי לוח הזמנים הזה אינו קשיח. דמוקרטים בוועדת התחבורה והתשתיות של בית הנבחרים לא יפיקו אישור מחדש לתוכניות הקיימות עד 4 ביולי, וזה נתן לוועדה יעד להעברת תוכנית סיוע.

רפובליקאים בבית הנבחרים מציעים הוצאה של 400 מיליארד דולר על תחבורה על פני הקרקע, במשך חמש שנים.

הפגישה ביום שישי בין בכירי הממשל והרפובליקאים בסנאט הייתה השנייה באותו שבוע. בין המשתתפים היה שר התחבורה פיט בוטגיג, שרת המסחר ג'ינה ראימונדו, יועץ הבית הלבן סטיב ריקטי, מנהל המועצה הכלכלית הלאומית בריאן דיז והמנהלת המשפטית של הבית הלבן לואיזה טרל, כך אמרה סאקי.

הרפובליקאים הבכירים ביותר בוועדות בסנאט שעוסקים בתשתיות, כולל קפיטו, הובילו את השיחות מול הממשל והשתתפו בפגישה ביום שישי.