החקירה שטויחה והאם שלחצה: המקור שחשף את המרמה בוויירקארד נחשף

המקור של העיתון "פייננשייל טיימס", שחשף את פרשת המרמה בענקית הפינטק הגרמנית, נחשף בעצמו וסיפר: "רק רציתי למצוא עבודה חדשה, אבל אמא שלי הייתה עסוקה בחיפוש דרכים לחשוף את הנעשה בחברה מהספה שלי בסלון"

מרקוס בראון, מנכ״ל וויירקארד, הנמצא כעת במעצר / צילום: Reuters
מרקוס בראון, מנכ״ל וויירקארד, הנמצא כעת במעצר / צילום: Reuters

את התפקיד המרכזי בחשיפת המרמה רחבת ההיקף בענקית הפינטק הגרמנית, וויירקארד, מילא העיתון הכלכלי הבריטי "פייננשייל טיימס" (FT). בינואר 2019 פירסם העיתון כתבה שהתבססה על מקור אנונימי בתוך החברה וכללה טענות ותיעוד של טיוח חקירה פנימית, אי-סדרים כספיים וחשבונות בנק מומצאים.

פרסומי העיתון מאז - וסירובו להתקפל בפני תביעות השתקה והתגייסות הרגולטור הגרמני לחקור דווקא אותו בחשד לסחר על בסיס מידע פנים בשירות "שורטיסטים" - סללו את הדרך לחקירה חשבונאית מיוחדת של חברת KPMG. החקירה חשפה את הנעשה בחברה, שהייתה שווה כ-23 מיליארד אירו כמה חודשים לפני כן, ולגל מעצרים נרחב של מנהליה בחשד למרמה, שוחד וזיוף מסמכים.

בימים האחרונים נחשף המקור של העיתון הבריטי. מדובר בעורך דין ממוצא הודי שגדל ועובד בסינגפור. פאב גיל (Pav Gill), אחד מעובדי החברה הראשונים באסיה, נחשף למרמה ולטיוח באופן אישי לפני שסולק מהחברה והחלו להירשם ניסיונות התנכלויות נגדו. גיל סיפר כי חקירה פנימית בסניף אסיה של וויירקארד במהלך עבודתו בה ב-2018 העלתה כי מנהלים בחברה המציאו לקוחות, זייפו חשבוניות וניפחו את עסקאות החברה כדי להציג מצג שווא של צמיחה. גיל סיפר כי ראה כיצד החקירה "טויחה" על ידי סמנכ"ל התפעול של החברה, יאן מרסלק, שירד למחתרת מאז פשיטת הרגל ביוני 2020, ומתנהל אחריו מצוד עולמי.

פאב גיל. פיצץ את הפרשה / צילום: יוטיוב
 פאב גיל. פיצץ את הפרשה / צילום: יוטיוב

האם אחראית לחשיפה הגדולה

בתור "תעודת ביטוח", סיפר גיל, הוא לקח עמו חומרים מפלילים מהחקירה אחרי שעזב את החברה, אך לדבריו "לא התכוון להשתמש בהם". כעת מתברר כי הייתה זאת אמו, שדחפה אותו ליצור קשר עם כלי תקשורת מערביים כדי לחשוף את הנעשה בחברה.

האם, סוחביר קאור, שה-FT מתאר כ"מהגרת סיקית מהדור הראשון בעלת מצפן מוסרי חזק" הייתה זו שיצרה קשר עם העיתון. "בסדרת פגישות בבתי קפה נידחים ובמלונות", כתב דן מק'קרום, הכתב שחשף את הפרשה, "גיל סיפר בהדרגה את הפרטים שיהפכו בהמשך לסיפור העיתונאי".

"זה לא הייתי אני שיזמתי את זה, רק שיהיה ברור", אמר גיל לעיתון, "אני רק רציתי למצוא עבודה חדשה, אבל היא הייתה עסוקה בחיפוש דרכים לחשוף את הנעשה בחברה מהספה שלי בסלון". האם גם הצטרפה לחלק מהפגישות ודאגה כי העיתון ישמור על ביטחונו של בנה.

גיל סיפר לעיתון כי הופתע לחלוטין כאשר החקירה הפנימית בחברה הסתיימה ללא השלכות כלשהן. "בכל חברה נורמלית, במיוחד חברה נסחרת, היו משעים את מי שחרג מהנהלים - אפילו אם זאת הייתה רק הצגה". בימים אלה הוא עובד כעורך דין בחברה משפטית. פרשת וויירקארד, שעדיין מתנהלת ושבמסגרתה חשודים מנהלי החברה בניפוח העסקים, בהמצאת חשבונות בנק ובזיוף מסמכים, עומדת במרכז סרט תיעודי חדש של "סקיי ניוז", שאליו מתראיין גיל.

EY פעלה באופן רשלני

במקביל, בימים אלה מסתיימת בפרלמנט הגרמני חקירה רחבת-היקף סביב הפרשה, שבודקת את המעורבות של הדרג הפוליטי ואת אוזלת היד של הרגולטור הגרמני באיתור המרמה. הסוכנות הפדרלית לפיקוח פיננסי בגרמניה (BaFIN) כבר זכתה לחיזוק מהמדינה כמסקנת ביניים מהפרשה - היא קיבלה תקציב לשכור יותר מ-100 עובדים חדשים - והשעתה את שיתוף הפעולה שלה עם חברה חיצונית, שהייתה אמורה לפקח על המאזנים.

בנוסף, חלק גדול ממסקנות הוועדה, לפי הדלפות לתקשורת הגרמנית בימים האחרונים, נוגעות לחברת EY (לשעבר ארנסט אנד יאנג) שליוותה את וויירקארד במשך שנים והעניקה לה "אישורי כשרות" שנה אחרי שנה, כולל בשנת 2018, למרות הדיווחים וההדלפות על אי-סדרים כספיים חמורים.

לפי חקירה של הוועדה, שצוטטה במגזין "שפיגל", EY פעלה לכאורה באופן רשלני ו"נכשלה להציג דרישות מתאימות לוויירקארד". לפי החקירה, EY הסכימה לכאורה לקבל את הסברי מנהלי 'וויירקארד' בנוגע לעובדה שמיליארדי אירו לא הגיעו מהלקוחות (שלא היו קיימים) אלא מחשבונות נאמנות (שככל הנראה זויפו). "החברה לא בדקה את המסמכים שהוצגו לה באופן נאות", צוטט דו"ח החקירה, שהוא עדיין חשאי.

EY טוענת מנגד כי הייתה זו וויירקארד שהטעתה אותה ולא עמדה בהתחייבויות החוקיות לדיווח. EY עומדת בפני תביעה גדולה של משקיעים בחברה הגרמנית שאיבדו מיליארדי דולרים ורואים בה אחראית לכך.