כבישים | ניתוח

"נגמר לנו המקום עבור רכב פרטי": מי ינצח בקרב על כביש 4?

הוות"ל תדון במיזם לשדרוג כביש 4 (גהה), שנטען נגדו שהוא מתעדף רכב פרטי על חשבון תחבורה ציבורית • חלק מהתוכנית כולל נתיב בודד לאוטובוסים וארבעה למכוניות בכל כיוון

מחלף רעננה כפר סבא צפון, על כביש 4. בארגון אט"ד מזהירים שנגמר המקום לרכב פרטי / צילום: ויקיפדיה
מחלף רעננה כפר סבא צפון, על כביש 4. בארגון אט"ד מזהירים שנגמר המקום לרכב פרטי / צילום: ויקיפדיה

כביש 4 נחשב לאחד הפקוקים במדינה, בעיקר בשעות העומס. לאורך העשורים האחרונים אמנם נבנו לאורכו מספר מחלפים (אלוף שדה, בר אילן, רעננה צפון ועוד), אלא שהשילוב של התגברות הבנייה באזור והמיקום שלו בלב הערים הפכו את הכביש לעמוס במיוחד.

מאז 2009 המדינה מבקשת לקדם תוכנית לשדרוגו (תתל 43), אך למרות שחלפו מאז 12 שנה, אל תצפו לטרקטורים. עם זאת, נראה שבשנתיים האחרונות התוכניות מקבלות תאוצה ברשויות התכנון, שבמטרה להתמודד עם פרויקט כה מורכב פיצלו אותו למספר מקטעים.

החברה הממשלתית נתיבי ישראל היא זו שמקדמת את הפרויקט כולו, אך בחלק מהמקרים היא פועלת מול הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות. ג"ל), ובחלק - כמו למשל במקטע שבין צומת רעננה דרום למחלף מורשה - היא צריכה לעבוד מול המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. פיצול הגורמים, כך טוענים בארגון אדם טבע ודין (אט"ד), שאנשיו עוקבים מקרוב אחרי הפרויקט, מקשה על ראייה כוללת בדגש על תחום קריטי במיוחד - השימוש בתחבורה הציבורית בכביש 4.

קידום הרחבת חלקים מהכביש

בניכוי רכבים שנגרטים או כאלה שיורדים מהכביש, בכל שנה מתווספים קצת למעלה מ-100 אלף כלי רכב פרטיים לכבישי ישראל. לאור המרכזיות של כביש 4, סביר שרבים מהם יעשו בו שימוש. ואכן, כחלק משדרוג הכביש, מדובר על תוספת של נתיבים לכלי רכב פרטיים. כך למשל במקטע שבין צומת רעננה דרום למחלף הדרים (עלות המקטע - 1.1. מיליארד שקל). יוגדלו מספר הנתיבים לכלי רכב פרטי משניים לארבעה בכל צד.

דרומית משם, במקטע שבין מחלף גן רווה למחלף מורשה, יתווסף נתיב לרכב פרטי, כשבחלק ממקטע זה מתוכננת להיבנות מנהרה לרכב, שבה יהיו 2 נתיבים לכל צד עבור רכב פרטי.

לכל אורך הדרך אמנם מתוכנן נתיב תחבורה ציבורי לכל כיוון, והוראות התוכנית גם כוללות התייחסות לקישוריות של הולכי רגל בין תשתיות ציבוריות שונות, כמו חיבור בין מערכת הרכבת הקלה לתחנות אוטובוס, אך באט"ד טוענים כי זה מעט מדי.

השבוע צפוי להתקיים דיון בוות"ל בראשות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לגבי המקטע שבין רעננה דרום למחלף הדרים. אם התוכנית תצא לפועל כפי שמבקשים המתכננים, חלק גדול מהמקטע יכלול ארבעה נתיבים לרכב פרטי לכל כיוון ונתיב אחד לתחבורה ציבורית.

מרדכי כהן, מנכ״ל משרד הפנים / צילום: איל יצהר
 מרדכי כהן, מנכ״ל משרד הפנים / צילום: איל יצהר

"80% מהכביש - למכוניות פרטיות"

אט"ד הם בין הגופים שהגישו התנגדות לתוכנית. "הכביש אמור להיות מתוכנן כך שהוא יעודד תחבורה ציבורית. הממשלה, בדגש על משרד התחבורה, צריכים לדחוף לכיוון הזה, שגם בא לידי ביטוי בחזון של משרד התחבורה שמדבר על 40% נסיעה בתחבורה ציבורית באזור הזה, אלא שמהתכנון של הכביש 80% ממנו יהיה לרכב פרטי. נגמר לנו המקום עבור רכב פרטי", מסבירה ראש תחום תכנון ותחבורה באט"ד, יעל דורי, שגם מעלה טענה, לפיה הקישוריות של התחבורה הציבורית אינו מיטבי וגם כי הוראות התוכנית לא מבטיחות כי תינתן קדימות לסלילת הנתיבים הציבוריים.

גם אנשי הוועדה המחוזית מרכז העלו טענה שכזו בדיון שהם קיימו לאחרונה לקראת הדיון בוות"ל. "מה מבטיח את הביצוע של התחבורה הציבורית? התוכנית מרחיבה באופן משמעותי את הדרכים לרכבים פרטיים", אמר במהלך הדיון מתכנן המחוז גיא קפלן. "מדיניות משרד התחבורה תומכת בהרחבת הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורי. ג"ל) לפני הרחבת הדרך", נענה קפלן על ידי אנשי הוות"ל.

יעל דורי מתכננת ערים באדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי
 יעל דורי מתכננת ערים באדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי

יצוין כי גורם בכיר בחברת נתיבי ישראל עמו שוחחנו השבוע אמר דברים ברוח דומה. "הדבר העיקרי שאנחנו שמים דגש אליו הוא קישוריות הנת"צים עם תוכניות תחבורה מקבילות (מתע"ן). כך למשל אנחנו מתכננים קישוריות מיטבית בין קווי הרכבת הקלה, הן הירוק והן הסגול, לתחנות האוטובוס שיהיו בכביש 4. זו גם הרוח המנשבת מכיוון משרד התחבורה".

מעבר לאמירות אלה, לאחרונה המליץ החוקר שמינתה הוות"ל לדון בהשגות שהוגשו לתוכנית, כי נושא התחבורה הציבורית אכן יקבל קדימות. "בכל ביצוע בשלבים יבוצעו מרכיבי התחבורה הציבורית בתוכנית בשלב הראשון. סטייה מהוראה זו תותר רק באישור מליאת הוועדה לתשתיות לאומיות בנימוקים מיוחדים... תנאי לפתיחה לתנועה של חלקים מהכביש שיבוצע ע"פ תוכנית זו יהיה ביצוע מרכיבי התחבורה הציבורית בתוכנית". כחלק מהדיון במקטע רעננה חברי הוות"ל יצביעו גם לגבי המלצה זו.

מהוות"ל נמסר: "הוועדה רואה חשיבות רבה בעידוד השימוש בתחבורה ציבורית וכלל התכניות המקודמות על ידה מטמיעות עקרון זה. אדם טבע ודין הגישה השגה לתוכנית ונציגיה השמיעו אותה בהרחבה בפני חוקר השגות שמונה לשם כך. החוקר הגיש לוועדה דוח מפורט ובו המלצותיו בכלל הנושאים שעלו בהשגות. הוועדה תדון בכל הסוגיות בכובד ראש ותכריע בהן מתוך שיקולים מקצועיים תכנוניים".