יו"ר רשות ניירות ערך פועלת להסדרת המסחר והסליקה בנכסים דיגיטליים

השווקים הדיגיטליים בדרך לישראל? יו"ר הרשות ענת גואטה מינתה שתי ועדות, שיבחנו בין היתר את היתרונות הטמונים בשימוש בשקל דיגיטלי לצורך מסחר בניירות ערך

ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה, הודיעה היום (א') לל מינויין של שתי ועדות שיעסקו בהשקעות מפוקחות ובפלטפורמות מסחר וסליקה בעולמות הנכסים הדיגיטליים. הוועדה הראשונה תגבש מדיניות ביחס להשקעות מפוקחות המאפשרות חשיפה לנכסים דיגיטליים, והוועדה השנייה תעסוק בקידום שירותי רישום וסליקת ניירות ערך בשווקים דיגיטליים בישראל.

בשנים האחרונות תחום הנכסים הדיגיטליים צובר תאוצה הן בהיבט התפתחות הנכסים עצמם, הן בהיבט פלטפורמות המסחר והן בהיבט מוצרי השקעה המאפשרים חשיפה לנכסים אלו ועוקבים אחר מחירם של נכסים דיגיטליים, או המשקיעים בנכסים אלה כאפיק השקעה נוסף. רשויות ניירות ערך בשווקים מובילים ברחבי העולם מקדישות משאבים ניכרים להעמקה בתחום.

"רשות ניירות ערך תומכת בפיתוח מוצרי השקעה מגוונים וחדשניים, תוך שמירה על עניינם של המשקיעים", הסבירו ברשות, וציינו כי בהתאם לכך, ועדת נכסים דיגיטליים, בראשה יעמוד הכלכלן הראשי של הרשות, אילן גילדין, תלמד ותאפיין מוצרי השקעה מסוג זה, תבצע סקירה השוואתית של הדין המתעדכן במדינות מפותחות ותמליץ על מתווה מדיניות רגולטורית ביחס אליהן. זאת, על פי הרשות, תוך חתירה לאיזון בין הגנה על משקיעים מהציבור לבין עידוד גיוון מוצרי השקעה וחדשנות.

הוועדה מונתה בהמשך ישיר לפעילות הוועדה לבחינת אסדרה של הנפקת מטבעות דיגיטליים (ICO) לציבור, שהמלצותיה פורסמו באתר רשות ניירות ערך.

לקראת הבורסה העתידית

מדינת ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום הבלוקצ'יין, הטכנולוגיה שעומדת בבסיס נכסים אלה, כפי שנסקר בהרחבה בדוח הוועדה שמונתה ברשות ניירות ערך לקידומם ולמיסודם של שווקים דיגיטליים בישראל שפורסם לציבור בחודש ינואר 2020. על פי מסקנות הוועדה, טכנולוגיה לרישום מבוזר (DLT) בתחומי רישום וסליקה של ניירות ערך, טומנת בחובה פוטנציאל משמעותי לקידום שוק ההון הישראלי.

בנוסף, עלה צורך בהגברת הוודאות בנוגע לאסדרה של מערכות רישום וסליקת ניירות ערך חדשניות שיעניקו שירותים למערכות מסחר מסוגים שונים, ובכלל זה לבורסה ייעודית שתוקם בעתיד. "מכיוון שקידום מתווה מגובש ושקוף בהיבט זה הכרחי להתפתחות שווקים דיגיטליים בישראל, הוחלט על מינוי ועדה, בראשות מנהל יחידת זירות סוחר, אסף ארז, שתעסוק בקידום שירותי רישום וסליקת ניירות ערך בשווקים דיגיטליים בישראל. שימוש בטכנולוגיה מבוססת DLT עשוי להביא לשינוי משמעותי בתהליכי הסליקה ובזהות הגורמים האמונים על ביצוע תפקידי המסלקה השונים", הסבירו ברשות ני"ע.

כמו כן, על פי רשות ני"ע, שלבים מסוימים במנגנון הסליקה עשויים להצטמצם או להתייתר. עוד הוסיפו ברשות כי במסגרת עבודתה, תמפה הוועדה מודלים אפשריים לעיצוב מערכות סליקה מבוססות DLT. בכלל זה תבחן הוועדה את היתרונות הטמונים בשימוש בשקל דיגיטלי (CBDC) לצורך העברה בטוחה ומהירה של תשלום כסף כנגד ניירך ערך וההיפך (DvP). הוועדה תנתח את האתגרים שמודלים אלה מציבים ביחס לדין הקיים ולעקרונות הסליקה ותבחן הצעות אופרטיביות להתמודדות עמם.