האם בנט יחזור לגוש השינוי, ומה יאיר לפיד יודע שאנחנו לא

למרות שליש עתיד אין כל ממשלה להקים בלי בנט, לפיד הודיע על חידוש המו"מ בגוש השינוי להקמת ממשלה • גורמים בגוש השינוי שאמרו בשבוע שעבר כי ההצעה לבנט לראשות ממשלה כבר לא תחזור, נשמעו הערב פשרנים יותר בניסיון להכשיר את חזרתו של בנט פנימה • מהם החששות העיקריים של תומכי הממשלה עם לפיד, ולמה בכל זאת יש עתיד מחדשת את המו"מ חסר התכלית?

יאיר לפיד. יודע משהו שאנחנו לא? / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
יאיר לפיד. יודע משהו שאנחנו לא? / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

יש עתיד הודיעה היום על חידוש המשא-ומתן בגוש השינוי להקמת ממשלה. פגישה ראשונה כבר נערכה הערב בין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי, ופגישות נוספות יתקיימו בימים הקרובים במטרה להכין את התשתית להרכבת ממשלה. בנתוני הפתיחה - ליש עתיד אין כל ממשלה להקים בלי בנט, שהכריז כי הוא לא חלק מגוש השינוי, וכן ללא גדעון סער שלא יישב בממשלה עם הרשימה המשותפת (כחלופה לבנט).

בכל זאת נחושים ביש עתיד להתניע את המשא-ומתן, לנסות לסגור מול כל המפלגות שאפשר ולהכין את האפשרות לממשלה למקרה שבנט יסכים לחזור פנימה. כך צפוי לפיד להיפגש עם ראשי מפלגות כחול לבן, רע"ם, מרצ, ישראל ביתנו וכן תקווה חדשה ולייצר הסכמות ראשוניות. גורמים בגוש השינוי שאמרו בשבוע שעבר כי ההצעה לבנט לראשות ממשלה כבר לא תחזור, נשמעו הערב פשרנים יותר בניסיון להכשיר את חזרתו של בנט פנימה.

במקביל, בימינה לחצים על נפתלי בנט לחזור למשא-ומתן מול לפיד, על ידי חלק מחברי הכנסת של המפלגה וכן על ידי מי שטוענים להיות מצביעי המפלגה ופעילים מרכזיים. החשש העיקרי של תומכי ממשלה עם לפיד בקרב אנשי ימינה הוא מפיצול הרשימה על ידי איילת שקד, עמיחי שיקלי ומצטרף נוסף מבין חברי הכנסת.

מי שסומנו כחוליות "החלשות" בימינה הם חברי הכנסת ניר אורבך ועידית סילמן, שעשויים לפרוש יחד עם שקד במידה שבנט יחליט לשוב למשא-ומתן עם יש עתיד. למרות זאת, בימינה הבהירו במהלך כל הימים האחרונים כי בנט שולל חזרה למשא-ומתן להקמת ממשלה עם לפיד. אז למה בכל זאת יש עתיד מחדשת את המשא-ומתן חסר התכלית? הסיבה הרשמית - אולי בנט יישבר ויחזור. הסיבה המשנית: לשמור את המנדט בידיים של לפיד בלי שיידרש ציבורית להחזיר אותו לנשיא ולקצר למעשה תהליכים בדרך לבחירות.

חילופי המהלומות שהתחדשו היום בין נתניהו לבנט הבהירו שהתרחיש הבהיר ביותר במערכת הפוליטית הוא אכן בחירות, וזה החשש העיקרי של ימינה. בנט למעשה נתן לנתניהו "אין ממשלה" ללפיד על מגש של כסף ובתמורה קיווה שנתניהו יביא שני עריקים או שותפים נוספים לממשלה. נכון לשלב זה ההצעות שהועברו לימינה לא כללו את המרכיב העיקרי החשוב בממשלה שיכולה לקום: מספר הקסם 61.