חבר המושבעים במשפט אליזבת הולמס ישמע עדויות מפציינטים על בדיקות דם שגויות

שופט פדרלי קבע גם כי ניתן יהיה לשמוע עדויות מוגבלות לגבי הונה וסגנון חייה של הולמס במשפט

אליזבת הולמס, מייסדת ת'רנוס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
אליזבת הולמס, מייסדת ת'רנוס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

מושבעים יוכלו לשמוע עדויות מוגבלות על עושרה של מייסדת ת'רנוס (Theranos) אליזבת הולמס ועדויות מלקוחות שאמרו שקיבלו תוצאות בדיקות דם שגויות - כך קבע שופט בצו מסוף השבוע שיעצב את פני המשפט הפלילי בו צפויה להישפט הולמס באישום של מרמה.

הולמס מתמודדת עם כמה אישומים של תרמית דואר, על כך שהונתה לכאורה משקיעים, פציינטים ורופאים לגבי טכנולוגיית בדיקות הדם של ת'רנוס, אשר אמורה לבדוק מגוון מצבים בריאותיים דרך כמה טיפות דם שמוציאים מדקירת האצבע. הולמס טענה לחפותה ותעמוד למשפט באוגוסט, אחרי כמה עיכובים עקב מגפת הקורונה והדיווח על כך שהיא צפויה ללדת ביולי.

השופט המחוזי אדוורד דווילה הפיק את הפסיקה בת 100 עמודים בשבת בערב, בתגובה ליותר מ־20 פניות לבית הדין ושלושה ימי שימועים לגבי השאלה אילו עדויות יוצגו במשפט.

דווילה פסק כי חבר המושבעים יוכל לשמוע עדויות של חולים ורופאים שהשתמשו בבדיקות של ת'רנוס ואמרו שקיבלו תוצאות שגויות. עורכי דינה של הולמס טענו כי עדויות כאלה שקולות לשימוש באנקדוטות לבניית תיק המרמה שהממשלה תובעת, בגלל ש־11 החולים שזוהו אינם דגימה משמעותית מבחינה סטטיסטית מתוך מיליוני הבדיקות שעשתה החברה.

דווילה לא הסכים. "עדות לגבי תוצאה שגויה אחת אפילו נוטה להראות שת'רנוס הפיקה תוצאות לא מדויקות, אפילו אם זה לא מוכיח את הנקודה לגמרי", כתב.

אולם השופט הגביל את החולים לשעבר לעדות על העובדות של הבדיקה השגויה והכסף שהפסידו בגללה, לא בגלל נזק גופני או נפשי כלשהו שהיה קורה להם לו היו פועלים על-פי תוצאות הבדיקה השגויה. חבר מושבעים יכול להיות נתון לדעות קדומות עקב שמיעת עדויות מרגשות של אישה שהתוצאות שקיבלה גרמו לה לחשוב שהפילה את תינוקה למרות שהייתה עדיין בהריון, כך כתב השופט דווילה.

נציגיה של הולמס ומשרד התובע של מחוז צפון קליפורניה לא הגיבו לבקשת תגובה היום.

הולמס טענה גם כי המקרה שהממשלה מנסה לתאר הוא אנקדוטה בלבד, וכי אין לה גישה למאגר נתונים בו נרשמו מיליוני בדיקות דם של ת'רנוס ונתונים על בקרת האיכות. הולמס והתובעים מאשימים כל צד את רעהו בכך שהמאגר המורכב הפך לבלתי נגיש, בערך בתקופה בה נסגרה החברה ב־2018.

לעת עתה, כך פסק דווילה, התובעים לא יוכלו לספר למושבעים את הנרטיב על "ההשמדה הזדונית של ת'רנוס" את מאגר הנתונים לאחר שקיבלה החברה זימון למשפט בהרכב חבר מושבעים גדול. הוא אמר כי ישקול שוב את ההחלטה הזו אם התובעים יצליחו להראות קשר יותר ישיר בין הגשת התביעה נגד הולמס והרס הגישה למאגר המידע.

השופט דווילה הגביל את סוגי המידע שתובעים יכולים לספק לגבי סגנון החיים של הולמס, וסיכם כי בעוד שראוי להזכיר את מעמדה כמנהלת בעמק הסיליקון ואת העושר והפינוקים שהתפקיד נתן לה, הוא לא ירשה לעורכי הדין של הממשלה לתאר קניות ספציפיות או מותגים של בגדים, בתי מלון או פריטים אחרים שהוציאה עליהם כסף. השופט אמר כי "כל פעם שהולמס ביצעה רכישה ראוותנית, סביר להניח שהיא ידעה שפעילותה במרמה מאפשרת לה לשלם על הפריטים".

בניצחון לתובעים, השופט דווילה אמר כי הממשלה תוכל להציג עדויות הקשורות לבדיקות של מינהל המזון והתרופות של מעבדות ת'רנוס ודוח של המרכזים לטיפול וסיוע רפואי שפורסם ב־2016 ומצאו כשלים במעבדות החברה.

השופט הסכים עם הולמס שהתובעים לא יכולים להציג סיסמאות השזורות קללות עסיסיות שעובדי ת'רנוס צעקו לעיתונאים וחברות מתחרות, ואמר כי הסיסמאות האלה לא עוזרות להוכיח האשמות על כך שהטכנולוגיה לא הייתה מדויקת והטעתה משקיעים ולקוחות.

השופט דווילה החליט גם כי סדרה של כתבות מ"וול סטריט ג'ורנל" לגבי ת'רנוס לא יכולה להיות מוצגת על-ידי התובעים כעדות. התובעים אמרו כי הכתבות יעזרו להראות שהולמס המשיכה בתרמית אפילו לאחר שהחלה להיחשף, אבל השופט דווילה אמר כי הכתבות לא יתקבלו בגלל שהעיתונאים שכתבו אותן לא יעידו בבית הדין.

ה"ג'ורנל" דיווח לראשונה בשנת 2015 כי הטכנולוגיה הייחודית של החברה אינה אמינה, וכי החברה עשתה את רוב הבדיקות שלה על מכשירי בדיקת דם רגילים שלפעמים עשתה בהם שינויים מסוימים.