שירותי רכב ומצברים: מדוע משקיעה שגריר 67 מיליון שקל ברכישת מניות שנפ

שגריר רוכשת 29% ממניות חברת המצברים הוותיקה כדי להגדיל את פוטנציאל הצמיחה ולגוון מקורות הכנסה • המוכרת, קרן סקיי, רושמת תשואה של 250% על השקעתה בשנפ

מצברים של חברת שנפ / צילום: יח"צ
מצברים של חברת שנפ / צילום: יח"צ

חברת שירותי הרכב שגריר מרחיבה את תחומי פעילותה ונכנסת לשותפות בחברת המצברים הוותיקה שנפ. שגריר חתמה על הסכם לרכישת חלקה של קרן ההשקעות סקיי בשנפ, בשיעור של 29% מההון, תמורת 67 מיליון שקל ולפי מחיר מניה של כ-18 שקל - דומה לשווי השוק שלה בעת הסיכום על העסקה, שהשלמתה כפופה לכמה תנאים.

מניית שנפ, הנהנית מסנטימנט חיובי זה כמה חודשים, הגיבה לעסקה בעליות חדות, מה שהשלים לה טיפוס דו-יומי של יותר מ-15% וקפיצה של כ-60% מתחילת השנה. כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק המתקרב ל-250 מיליון שקל.

גל העליות האחרון משלים למניית שנפ זינוק של כ-240% מרמת השפל שרשמה בשיא משבר הקורונה בשווקים, במרץ 2020, אולם היא עדיין נמוכה כמעט ב-40% מרמת השיא אליה הגיעה בשנת 2017. מניית שגריר הגיבה גם היא בחיוב לעסקה והשלימה קפיצה של קרוב ל-60% מתחילת השנה, כך שהיא משקפת לחברה שווי הנע סביב כ-200 מיליון שקל.

לאחר השלמת העסקה תהפוך שגריר לשותפה בשליטה בשנפ, לצדם של המנכ"ל אורי רוזנשיין ושתי אחיותיו - תמר בן עוזיליו ופועה אמיר, שכל אחד מהם מחזיק בכ-12% מהונה של שנפ, בשווי שוק נוכחי הנע סביב כ-30 מיליון שקל. עוד בעלי עניין בחברה הם קרן אלפא ערך, בראשות גבי דישי ומיכאל וייס, ובית ההשקעות ילין לפידות.

תחום המצברים: נתח של כ-45% בישראל, 50% מההכנסות 

כאמור, עיקר פעילותה של שנפ מתרכז בתחום המצברים, במסגרתו היא מייבאת ומשווקת מצברים מסוגים שונים למכוניות, אופנועים ולשימושים נוספים. עד סוף שנת 2018 שנפ גם ייצרה מצברים, אולם נוכח עלויות ייצור גבוהות ביחס לרכישת מצברים מחו"ל, בסוף 2018 נקטה מהלך רה-ארגון ובמסגרתו צמצמה את "מרבית תהליכי הייצור במפעל החברה" הממוקם בנתניה, ופיטרה קרוב ל-30 עובדי ייצור, כך שכיום היא מעסיקה כ-90 עובדים.

תחום המצברים אחראי לקרוב מ-50% מהכנסותיה של שנפ, המעריכה את נתח השוק שלה בישראל בכ-45%. בנוסף, החברה פועלת בתחום יבוא, שיווק והפצת צמיגים וכן ביבוא, שיווק והתקנת אביזרים ומוצרים חכמים לרכב, ולפני קצת יותר משנה החליטה להיכנס לפעילות בתחום של התקנה ושירות לטעינת רכבים חשמליים.

קרן סקיי, בראשות צבי יוכמן וניר דגן, נכנסה להשקעה בשנפ לפני כעשור, כשרכשה בפברואר 2011 מידי חברת קמן תעשיות את החזקותיה בחב רה תמורת כ-50 מיליון שקל, וככל הידוע נהנית בסיכום התקופה מתשואה של כ-250% על ההשקעה. סקיי היא קרן פרייבט אקוויטי המתמחה בהשקעות בחברות ישראליות בוגרות במגוון פעילויות.

מוקדם יותר השבוע פרסמה שנפ את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה, אותו סיכמה עם עלייה מתונה בהכנסות, ל-105 מיליון שקל, ולצד זאת הצליחה לשפר את הרווח הגולמי והתפעולי, וכן נהנתה משינוי חיובי בסעיפי מימון, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ביותר מ-80% והתקרב ל-8 מיליון שקל. החברה נהנתה ברבעון מירידת שער הדולר ביחס לשקל ומירידת מחיר העופרת - חומר גלם עיקרי במצבר.

רכב שיתופי מפסיד ושת"פ בשירותי איתור רכב

מצד הרוכשת, בשגריר הסבירו כי "העסקה מהווה חלק מאסטרטגיה אותה גיבש דירקטוריון החברה, ומטרתה להגדיל את פוטנציאל הצמיחה של החברה ולהרחיב את מגוון מקורות ההכנסה" מעבר לפעילותה הנוכחית, שעיקרה מתן שירותי רכב שונים לחברות הביטוח.

עוד עוסקת שגריר בפעילות מיזם הרכב השיתופי גוטו (לשעבר קאר2גו) ומוקדם יותר השנה נכנסה לפעילות אספקה והתקנה של מערכת איתור ושירותים נוספים לרכבים באמצעות שיתוף פעולה עם חברת טרפילוג.

שגריר, הנמצאת בשליטת חברת ההשקעות הפרטית DBSI של בועז דותן ויוסי בן שלום, הציגה בימים האחרונים בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון שחיקה של כ-5% בהכנסותיה ממתן שירותים לחברות הביטוח, לסך של 43 מיליון שקל.

לאחר שהפסיקה לאחד את תוצאות הרכב השיתופי גוטו בדוחותיה, שגריר רשמה הפסד של קרוב ל-8 מיליון שקל בחלקה בחברות מוחזקות, וסיכמה את הרבעון בהפסד של קרוב ל-6 מיליון שקל - אחרי הפסד של פחות מ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שהושפע גם הוא לשלילה מפעילות חברת גוטו.

תמצית דוחות של גוטו המופיעים בדוחות שגריר חושפים כי פעילות מיזם הרכב השיתופי מתקשה להתרומם, כשבסיכום רבעוני הכנסות המיזם נותרו ללא שינוי, ברמה של 11 מיליון שקל, לצד הפסדים גולמיים ותפעוליים שגדלו, ובשורה התחתונה הפסדיה גדלו ב-90%, וכאמור התקרבו ל-8 מיליון שקל. זאת אחרי הפסד שנתי של כ-20 מיליון שקל שרשם המיזם בסיכומה של 2020.

שנפ

פועלת ביבוא ושיווק של מצברים, צמיגים ואביזרים ומוצרים חכמים לרכב, וכן בהתקנה ושירות לטעינת רכבים חשמליים • הוקמה בשנת 1951 • המנכ"ל הוא אורי רוזנשיין • תוצאות רבעון 1 2021 - הכנסות של 105 מיליון שקל, רווח נקי של כ-8 מיליון שקל

שגריר

מספקת שירותי רכב שונים לחברות הביטוח • בעלי מניות בולטים: DBSI, הפניקס, מור בית השקעות • מנכ"ל החברה הוא דוד מיכאל • תוצאות רבעון 1 2021 - הכנסות: 43 מיליון שקל, הפסד: כ-6 מיליון שקל