קרלוס גוהן, שתקוע בביירות, אומר שהוא מוכן לשאלות חוקריו הצרפתיים

המנהל הבכיר לשעבר בתעשיית הרכב צפוי להיפגש עם חוקרים צרפתיים בזמן שהלחץ המשפטי עליו עולה בכל העולם

קרלוס גוהן / צילום: Associated Press, Hussein Malla
קרלוס גוהן / צילום: Associated Press, Hussein Malla

קרלוס גוהן, הבכיר לשעבר בתעשיית הרכב שנמלט מדין, אומר שהוא מאושר מחייו בלבנון ומוכן לאתגר הבא - התמודדות עם צוות חוקרים צרפתים המתכננים לחקור אותו בשבוע הבא לגבי תשלומים שביצע כשהיה מנהל יצרנית המכוניות רנו.

בסוף 2019 גוהן נמלט ממשפט ביפן כשהוא מוחבא בתוך תיק של כלי נגינה, לאחר שהואשם בהתנהגות פיננסית פסולה בעת שהיה מנכ"ל ניסאן. בריאיון, אמר שהוא מתכונן לפגישה עם החוקרים הצרפתיים ויושב שעות עם עורכי דינו בהכנות. "אני מצפה לזה", אמר כשהוא יושב על כיסא עתיק מגולף עץ במלון בוטיק בבירה הלבנונית. "הייתי רוצה שיבואו הרבה יותר מוקדם".

כשמרכז הכובד של הסיכון המשפטי עבור גוהן נע מיפן לצרפת, המנהל הנמלט בן 67 מכחיש שפעל לא כשורה בניסאן או ברנו. הוא גם אמר שהוא לא מתחרט על השנה וחצי שבילה תקוע בבית נעוריו בלבנון. חוץ מלעבוד על ההגנה המשפטית שלו, גוהן בילה יום אחד בשבוע בניהול קורס עסקים באוניברסיטה מקומית. הוא הולך לטיולים עם חברים בהרים סביב ביירות ומשחק ברידג' באינטרנט.

גוהן טוען כבר זמן רב שברח מיפן כי לא חשב שיוכל לקבל שם משפט הוגן אחרי שנעצר ב־2018. כעת הוא אומר שהוא כבר לא בטוח שיקבל שימוע הוגן גם בצרפת. במסגרת החקירה, הרשויות הצרפתיות חילטו מיליוני דולרים בנכסים שהיו בידי גוהן ואשתו.

"נראה", אמר בנוגע לטיפולו בידי מערכת המשפט הצרפתית. "אני אשפוט על פי העובדות". הוא כינה את הצעד של צרפת להקפיא את נכסיו שיטה "להחליש את ההגנה שלי". הרשויות בצרפת אומרות שהחילוטים פרופורציונליים לאישומים בגינם נפתחה החקירה.

מתמודד עם יותר מ-24 חקירות

ההימלטות של גוהן מטוקיו חיסלה סיכוי למשפט ביפן, שם גוהן מואשם בכך שניצל לרעה את מעמדו כשהיה יו"ר ניסאן להפקת רווח פרטי וזמם להסתיר חלק מחבילת השכר שלו, האשמה שהוא כופר בה.

ללבנון יש מדיניות של אי־הסגרה של אזרחיה למדינות אחרות, כך שהמשפט של גוהן ביפן נכנס להשהיה עד להודעה חדשה. אבל סדרה של פעולות משפטיות שקרו בעקבותיו בכל העולם תופסת תאוצה. צרפת חוקרת האם גוהן ניצל לרעה את מעמדו כשהיה מנהל רנו כשערך שתי מסיבות בארמון וורסאי, ארמון הפאר של המלך לואי ה־14.

צרפת חוקרת גם אם גוהן העביר מיליוני דולרים מקרנות החברה דרך מפיצים של ניסאן ורנו בעומאן ומשם לחברות בהן הוא שולט. ניסאן ורנו מייצרות מכוניות ביחד במסגרת הסכם שגוהן הוביל עד שנעצר.

גוהן הכחיש שפעל שלא כשורה לגבי המסיבות בוורסאי, ואמר שהן היו בעיה של יחסי ציבור יותר מאשר עניין משפטי. הוא אמר שהתשלומים למפיץ בעומאן היו תמריצים לגיטימיים.

בינתיים, בית משפט בהולנד הורה לגוהן בשבוע שעבר לשלם כ־6 מיליון דולר במשכורת שקיבל במסגרת יוזמה משותפת של ניסאן ומיצובישי, חברה שלישית בהסכם. בית המשפט קבע שהשכר אינו מוצדק. גוהן - שיזם את התביעה - אמר שיערער, ושחייבים לו כסף.

בסך הכל, עורכי דינו של גוהן אומרים שהוא מתמודד עם יותר מ־24 מקרים או חקירות שהחלו בעקבות ההאשמות נגדו ביפן והעזיבה שלו את ניסאן ורנו, וכן ההימלטות שלו מיפן. גוהן לא יכול לצאת מלבנון. אינטרפול הוציאה נגדו מה שמכונה התראה אדומה, והודיעה לכוחות משטרה ומשמר הגבול ברחבי העולם שהוא מבוקש בידי יפן. הרשויות בלבנון מחזיקות בדרכון הלבנוני שלו.

גוהן, שברשותו גם אזרחות צרפתית ואזרחות ברזילאית, חי פעם בחוג הסילון. הוא היה בא באופן קבוע למפגש מנהיגי העולם בדאבוס, שווייץ. הוא נסע המון בין בתים בברזיל, צרפת ויפן ובין מפעלי רנו וניסאן בכל העולם.

בראיון, אמר שהוא לא מתחרט על ההימלטות מיפן ועל הוויתור על חיים אלה. "הפסדתי את החיים השניים שלי, אבל הרווחתי את החופש שלי", אמר גוהן. הוא אמר שהחופש שווה את ההשלכות המשפטיות והכספיות, בהתחשב בכך שהוא מתמודד עם משפט שעשוי להימשך שנים ועם אישומים שבצדם איום בכליאה אולי לשארית חייו.

"הייתי מת ביפן. הייתי גמור", אמר. יפן אומרת שלו היה נשאר במדינה היה מקבל משפט הוגן.

שלושה מקורבים אחרים של גוהן עדיין נמצאים ביפן ומתמודדים עם אישומים הקשורים למעצרו ובריחתו. המשפט נגד שני אמריקאים המואשמים בכך שתכננו את הבריחה כמו מהסרטים של גוהן יתחיל בחודש הבא. העוזר האישי לשעבר של גוהן בניסאן, גרג קלי, עומד למשפט כעת על כך שלכאורה עזר לגוהן להסתיר חלק מחבילת השכר שלו. קלי נלחם בהאשמות.

"אני מסתכל על המסכן הזה גרג קלי, שנרקב ביפן", אמר גוהן. הוא אמר שהוא וקלי נרדפו באופן לא הוגן וציין את המשפט המתמשך עד אין קץ כעוד סיבה המצדיקה את החלטתו להימלט.

נכסים במיליוני דולרים הוקפאו

גוהן מבקר במשרד עורך הדין שלו פעמיים בשבוע. יש לו חדר קטן שם הצופה על בית ספר והוא מנהל שיחות ועידה עם עורכי דינו בכל העולם.

החקירה הצרפתית היא מוקד חדש יחסית. סרז' טורנר, שהחל את הקריירה שלו בעיסוק בפשע מאורגן בקורסיקה, מוביל אותה. אחת החקירות האחרונות של טורנר הובילה לגזר דין של חמש שנות מאסר נגד ראש ממשלת צרפת לשעבר פרנסואה פילון, שהורשע בהתנהלות פיננסית לא חוקית. פילון מערער.

טורנר היה גם מעורב במקרה שהוביל להרשעה ולקנס בגובה מיליארדי דולרים נגד הבנק השוויצרי UBS Group לגבי העלמת מס. הבנק אמר בזמנו שיערער על ההחלטה.

גוהן אמר שהצוות המשפטי שלו בצרפת, בהובלת ז'אן טמאלה ממשרד עורכי הדין היוקרתי King & Spalding ועורך הדין הפריזאי הנודע ז'אן־איב לה ברון, יושבים איתו לפגישות של חמש שעות כל פעם בהכנות למשפט.

בינתיים, הקפיאו רשויות צרפת דירה בשווי 7 מיליון דולר בבעלות אשתו לשעבר, ויותר מ־10 מיליון אירו (כ־12.2 מיליון דולר), מחשבון בנק בלוקסמבורג שכולל מניות של רנו ושל חברת החשמל הצרפתית Engie SA בין היתר.

נכסים אלה לא יופשרו עד שהחקירות בצרפת ייסגרו. הרשויות בצרפת הרשו לגוהן להמשיך לקבל פנסיה במימון המדינה, המגיעה לכ־7,000 אירו (כ־8,500 דולר) בחודש.

עוד מקרה משפטי מתחיל לקרום עור וגידים יותר קרוב לבית. גוהן נאבק בבית המשפט בלבנון על מנת להמשיך לגור באחוזה היסטורית בצבע ורוד שנקנתה ושופצה בכסף של ניסאן. גוהן, שגר בבית מאז שהגיע ללבנון, אמר שהבית הובטח לו כחלק מחבילת הפרישה. ניסאן אמרה שהיא בעלת הנכס החוקית, ויצרנית הרכב מנסה לפנות את גוהן מהאחוזה.