טיב טעם מסכמת רבעון: זינוק של פי שלושה במכירות אונליין ועלייה של 15% בהכנסות מגזר הקמעונאות

הרווח הנקי של הרשת הגדולה בישראל בתחום הלא כשר זינק בכ-137% לכ-17.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ-7.4 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד • המנכ"ל חגי שלום: "אנחנו רואים באונליין מנוע צמיחה חשוב, ואנחנו דוחפים אותו בכל הכוח"

טיב טעם / צילום: בן פרידמן
טיב טעם / צילום: בן פרידמן

קבוצת טיב טעם  מסכמת את הרבעון הראשון של 2021 עם צמיחה של כ-11% בהכנסות ל-400 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות מגזר קמעונאות המזון הסתכמו בכ-354 מיליון שקל ושיקפו עלייה של כ-15%.

ה-EBITDA (רווח לפני מסים פחת וריבית) גדל בכ-46% והסתכם בכ-38.7 מיליון שקל. הרווח הנקי זינק בכ-137% לכ-17.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ-7.4 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. הפדיון והפדיון למ"ר בחנויות זהות צמח ב-14.9% וב-19.8% (בהתאמה).

בפירוט על אסטרטגיית הצמיחה מפרטת הרשת על הרחבת סניפיה ב-15 סניפים חדשים בשנים 2021-2023, בפיתוח המותג עדן טבע (שפועל גם בחנות בתוך חנות), בחיזוק מועדון הלקוחות המונה כיום 367 אלף חברים ובשדרוג אתר האונליין.

 
  

הרבעון האחרון שיקף - לפי  חגי שלום, מנכ"ל ובעלי השליטה בטיב טעם - מכירות אונליין בנתח של 9.5% מהפעילות אחרי גידול של פי שלושה. לדבריו, "עלינו מהיקף של 3.5% באונליין ל-9.5% למכירות בהיקף של כ-140 מיליון שקל. אנחנו רואים באונליין מנוע צמיחה חשוב, ואנחנו דוחפים אותו בכל הכוח. אנחנו יכול להגיד שאנחנו טובים בזה, כי בסוף האיכות מדברת".

אל מול האונליין אתם מרחיבים את רצפת המכירה הפיזית.
"הרשת שלנו מונה 42 סניפים ויש לנו לאן לגדול ולהתרחב. רוב החנויות שנפתח הן קטנות בשטח של 300-400 מ"ר ורק שתיים מהן בשטח של 1,500 מ"ר. בנוסף, צרכני האונליין הם לא בהכרח צרכני החנויות הפיזיות". בתוך כך נזכיר כי לאחרונה נכנסה טיב טעם למשלוחים באזור ירושלים, כשלרשת אין כוונה לפתוח סניף בבירה. "אנחנו משתדלים לא להתריס ופתיחת סניף בירושלים היא התרסה", מסביר שלום. "כבר כשעלינו עם הקמפיין לפעילות האונליין בעיר השחיתו לנו את שלטי הפרסום. בדיעבד זה עשה לנו טוב".

טיב טעם היא הרשת הגדולה בישראל בתחום הלא כשר, ומכאן שהיא פתוחה בכל סניפיה גם במהלך סוף השבוע. שווי השוק של החברה עומד על כ-987 מיליון שקל. לקוחות הרשת כוללים גם מסעדות וגופים סיטונאיים.

במגזר התעשייה מדווחת החברה על ירידה בהכנסות מ-84 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד לכ-80 מיליון שקל השנה. את הירידה מנמקת טיב טעם בהפסקה יזומה של פעילות הדגים הטריים, שלא הייתה רווחית, לצד גידול ניכר בקטגורית היין ואלכוהול והמוצרים הטרמיים (נקניקים, פסטרמות וכיו"ב). בנטרול מכירות פעילות הדגים הטריים, מגזר התעשייה מספק גידול של כ-15% במכירות גם ברבעון שבו המסעדות כמעט שלא פעלו. נתונים נוספים מהדוח מתייחסים ליתרת מזומנים של 15.5 מיליון שקל נטו. החברה אף הודיעה על חלוקת דיבידנד רבעוני בסך של כ-5.2 מיליון שקל.

שלום סבור שאין מנוס מהעלאת מחירים, והוא מעריך שכבר הקיץ נחווה עליית מחירים משמעותית במוצרים במגוון קטגוריות, דוגמת מוצרים המבוססים על סויה, שמן תירס וכד'. "אי אפשר להשאיר את המחירים כשחלק מחומרי הגלם התייקרו ב-40%-50%. גם ההובלה התייקרה אבל את הזינוק בעלויות חומרי הגלם אף חברה יכולה לספוג. הכתובת היא היצרנים וספקי המוצרים שלא יהיה להם מנוס מלייקר את המחירים בקרוב. רואים את זה גם בפירות ובירקות, וזה נובע בגלל מחסור עצום. החורף הזה לא היה מספיק קר וקילו משמש נמכר ב-40 שקל. זה משפיע על המכירות משום שבמחיר הזה אנשים קונים פחות".

בהשוואת מחירים טיב טעם מדורגת כרשת יקרה ביחס למתחרות.
"האסטרטגיה שלנו היא הורדת מחירים. השווינו מחירים של כ-2,000 מוצרים לאלה של שופרסל דיל, ואנחנו מתכוונים להרחיב את זה. מראש אמרנו שתפיסת המחיר לא עוסקת בסיטי (סניפים עירוניים) אלא היא תקפה לחנויות הגדולות שמרכזות את עיקר הפעילות. בסניפים העירוניים אנחנו תחרותיים מול AM:PM שיקרים מאיתנו ב-5%-6%. עליית המחרים הצפויה, גם אם היא באה ממקום צודק, היא רעה לנו, והיא תפגע במכירות".