אתגר המנכ"ל: "כשבקורונה נסגרה הבריכה, גיליתי את הים הפתוח"

צח בורוביץ', חברת הלובינג "הקבינט": "באופן מפתיע דווקא הקורונה פתחה שווקים חדשים, משום שהיא הגבירה את התלות של עסקים בממשלה"

צח בורוביץ', שותף מייסד של חברת הלובינג “הקבינט” / צילום: יח"צ
צח בורוביץ', שותף מייסד של חברת הלובינג “הקבינט” / צילום: יח"צ

צח בורוביץ', שותף מייסד של חברת הלובינג "הקבינט", צריך לובינג כשאין ממשלה?
אכן, התמודדנו עם משבר כפול ומכופל. אנחנו נמצאים כבר שנתיים במשבר פוליטי מתמשך, מערכת פוליטית שבקושי מתפקדת - מה שעלול היה להנחית מכת מוות על ענף הלובינג.

אבל באופן פרדוקסלי, דווקא הקורונה פתחה שווקים חדשים, משום שהיא הגבירה את התלות של עסקים בממשלה. יותר גופים וחברות הבינו שיש להם שותף שלא שמו לב אליו: הממשלה. במשבר הקורונה, כשהממשלה הפכה להיות אם לא המושיע לפחות זה שמחזיק את המשק איכשהו, גילו רבים שאפשר, צריך וכדאי להתנהל מולה בצורה מקצועית, על בסיס אינטרסים משותפים והחשש הגדול מפני קריסה.

ענפים שלמים הצטרפו: חברות שילוט החוצות, למשל, שהתאגדו כדי לפעול יחד מול הממשלה ולקדם מודל שמפצה אותן בגין אובדן הכנסות בתקופת הסגר. גם עסקים קטנים: בתי ספר למחול שהתאגדו במטרה להיכלל בקריטריונים של התו הסגול ולקבל הכרה של ספורט תחרותי, מסעדנים שייצרו מודלים לעבודה בימי הסגר, חנויות אופטיקה קטנות. עזרנו גם לעמותות וגופים שנקלעו לתסבוכת בגלל הקורונה, שיכול להיות שבלי ייצוג המשבר היה גומר עליהם.

זה דרש מאיתנו כמובן לא רק לאמץ באופן מהיר טכנולוגיות חדשות ולהופיע מול ועדות הכנסת בזום, אלא שינוי תפיסתי מהותי של כל מודל העבודה מול הכנסת. מצד אחד זה הפחית ריחוק, אבל מצד שני יצר קושי בהיעד של מגע אישי. בפעילות שלנו המגע הבינאישי מאוד משמעותי, וזה דרש התאמה רצינית.

האתגר השני היה הקיפאון הפוליטי. בחירות חוזרות שוב ושוב יצרו מצב שכמעט ואין חקיקה, והכנסת מתפקדת די חלקי. לזכותנו אני אומר שהשכלנו לפתח יכולות מקצועיות מול הפקידים המקצועיים, להכיר את הרגולציה ואת ההיבטים של עבודת הממשלה ואת האופן שבו רותמים אותם תקציבית-כלכלית-חברתית דווקא בתקופת המשברים.

השראה

שחייה בים הפתוח. אני לרוב שוחה בבריכת גורדון בתל אביב, אבל בסגר השני סגרו לי אותה. תמיד נמנעתי משחייה בים, נראה לי מפחיד ולא בטוח. הזמנתי מצופים, לתחושת הביטחון, והתמודדתי. גיליתי שהשחייה בים לא משעממת ויותר מאתגרת, ולראות את הזריחה בים זה רגע מדיטטיבי.

המלצה

סדרת ספרי המתח של הסופר האמריקאי דניאל סילבה. הגיבור הוא איש מוסד ישראלי, ששוב ושוב מציל את העולם. מעבר להנאה הצרופה מהספר, נורא נעים לי כישראלי לקרוא איזה יכולות מייחסים לישראל, ונעים לדעת שקוראים את זה אנשים בכל העולם. סוג של הסברה חיובית.