מביטוח לפיננסים: הטרנספורמציה של הפניקס מביאה תוצאות

הפניקס הגיעה לשווי שוק של 8 מיליארד שקל, חצי מיליארד שקל יותר מהשנייה אחריה - הראל • עברה ברבעון הראשון של השנה לרווח של 356 מיליון שקל, לעומת הפסד של חצי מיליארד שקל אשתקד

אייל בן סימון - מנכ"ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון - מנכ"ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הפניקס רשמה בימים האחרונים ציון דרך משמעותי, כאשר הגיעה לראשונה לשווי שוק של 8 מיליארד שקל, בפער של יותר מחצי מיליארד שקל מהשנייה אחריה, הראל. בנוסף הקבוצה מדווחת על רווח נקי של 356 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה להפסד של 577 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ובבחינת הפעילות של הפניקס בתקופה האחרונה, ועוד יותר כשמסתכלים לקראת הרבעונים הבאים, אפשר להבין מדוע מדובר על רווח של קבוצה ולא של חברת הביטוח לבדה, ולהבין מה השינוי הזה עשה לשווי השוק שלה.

הפניקס  הציגה בשנה שעברה תוכנית אסטרטגית שתאפשר לה לצמוח לא רק בעולם הביטוח, אלא גם באמצעות השקעה בפעילויות מחוץ לשוק הביטוח. היא מחזיקה ברשת בתי האבות "עד 120", שבכוונתה למכור בקרוב (החלטה סופית צפוייה ממש בחודשים הבאים). היא מחזיקה ב-49% מחברת גמא שמעניקה פתרונות מימון ורוצה להגדיל את ההחזקה ל-60%, במהלך שייעשה כחלק מהנפקה לציבור וצפוי להכניס להפניקס בין 230 ל-280 מיליון שקל. והיא השלימה בשנה שעברה את רכישת בית ההשקעות הלמן-אלדובי ב-275 מיליון שקל.

בפניקס מאמינים ביכולת הצמיחה שלהם עד כדי שהקבוצה יצאה לתוכנית רכישה עצמית של מניות החברה, כאשר היעד הוא לרכוש בתוך שנה מניות בהיקף של עד 100 מיליון שקל (נכון לסוף מרץ נרכשו כבר 75%). הסיבה לצעד הזה היא, על פי הפניקס, שהמחיר שבו נסחרות מניות החברה במועד ההחלטה היווה הזדמנות עסקית וכלכלית להגדלת הרווחים. לצד זאת, בוחנים בחברה גם הנפקה של מכשיר מכשיר הון רובד 1 נוסף לצורך חיזוק ההון ושיפור יחס כושר הפירעון בהיקף שצפוי לעמוד על כ-400 מיליון שקל.

"ההנפקה המתוכננת של גמא מביאה לידי ביטוי את התחלת היישום של החלק באסטרטגיה המתייחס למקסום שווי החברות בפורטפוליו, ואנחנו מכוונים להמשך צמיחה הן אורגנית והן דרך איתור הזדמנויות לרכישה ומיזוג", מבטיח מנכ"ל הקבוצה, אייל בן סימון.

הרווחיות המואצת של הקבוצה לא נעלמה גם מעיניו של בנק ההשקעות הבינלאומי ג'פריס (Jefferies), שלפני כשבוע פרסם לראשונה סקירה מטעמו על חברת ביטוח ישראלית. בסקירה העניקו בג'פריס למניית הפניקס שווי גבוה ב-30% ממחירה כיום, תוך טענה שהחברה נסחרת בחסר, בעיקר נוכח הצמיחה הגדולה שלה.