התרמית והבריחה: מייק בן ארי החשוד בהונאת מאות משקיעים מדבר לראשונה עם כתבת גלובס

מיכאל בן ארי, החשוד בהונאת משקיעים בלמעלה מ-500 מיליון שקל, נמלט מהארץ • בהתכתבות עם כתבת גלובס ממקום מחבואו הוא אומר: "אני מעוניין להחזיר את הכסף למשקיעים. אני לא מודה באשמה, אבל אחרי שרשות ני"ע חסמה את חשבונותיי, אני אנסה להגיע לעסקה"

מיכאל (מייק) בן ארי / איור: גיל ג'יבלי
מיכאל (מייק) בן ארי / איור: גיל ג'יבלי

מיכאל (מייק) בן ארי מסר היום (ה') ממקום מחבואו בחו"ל לגלובס: "אני מעוניין להחזיר את הכספים למשקיעים. אני לא מודה באשמה, אבל אחרי שרשות ניירות ערך חסמה את חשבונותיי והקפיאה את נכסיי, אני אנסה להגיע לעסקה כדי לפתור את המצב". בן ארי מעוניין לערוך הסכם עם הרשות, ובכוונתו לשכור עו"ד אזרחי שיפעל מול הרשות כשבתמורה להשבת הכספים למשקיעים יגיעו עמו להסכם מקל.

לגלובס נודע כי בן ארי פנה במייל למספר משקיעים ולנאמן עו"ד ליאור דגן וטען כי יש בידו יותר מ-100 מיליון שקל להשיב למשקיעים, וכי הוא מבקש לערוך הסדר עם רשות ניירות ערך.

בן ארי העביר לנאמן ולחלק מהמשקיעים מאמר משפטי שכתב אודות הקושי של בתי המשפט והנאמנים בהחזר חובות המשקיעים בהונאת פונזי. הסקירה כוללת התייחסות לאתגר העומד בפני הנאמן בחלוקת הכספים למשקיעים הנושים. זאת בשל ההבדלים בין המשקיעים במשך תקופת ההשקעה, כאשר אלו שמשקיעים במשך שנים ארוכות קיבלו ריביות גבוהות וקיבלו בחזרה את הקרן ועניינם שונה מאלו שהשקיעו לראשונה לאחרונה וטרם קיבלו ריביות.

התקדמות בחקירה: מספר המשקיעים מגיע לכ-1,000

לצד זאת בימים האחרונים חלה התקדמות בחקירת הנאמן ורשות ניירות ערך מתגלים פרטים חדשים אודות פרשת הונאת המשקיעים החדשה, שנראה שהיקפיה תקדימיים. אם בתחילה דובר על 300-400 משקיעים כעת מתברר כי מספר המשקיעים, שהשקיעו אצל בן ארי מגיע לכ-1,000. גם סכומי ההשקעה גבוהים ומוערכים על-ידי הנאמן בלמעלה מ-500 מיליון שקלים.

רשות ניירות ערך ביקשה מבית המשפט להעביר את הסכום שהפקיד בן ארי בגובה שני מיליון שקלים לטובת קופת פשיטת הרגל. בנוסף רשות ניירות ערך הגישה היום בקשה בהסכמת הנאמן הזמני כי צווי התפיסה לרכוש בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שנתפס יוארכו בשנה וחצי.

עם מינויו החל הנאמן דגן לערוך חקירות, דרישות ובדיקות, והוא מצוי בעיצומה של פעילות לאיתור נכסים של החברה ושל בן ארי. בחשבון הבנק של החברה של בן ארי אותרו 12 מיליון שקלים. דגן פנה לבית המשפט בבקשה לשחרר לקופת הפירוק סכום של 5 מיליון שקל על-מנת שלא לסכל את קידום ענייניהם של המשקיעים. לטענתו צווי החילוט שהטיל בית המשפט לבקשות הרשות גורמת נזק למשקיעים.

את הבקשה לבית המשפט הגישו 436 משקיעים שביקשו להכריז על בן ארי פושט רגיל ולפרק את חברת ECGF. המשקיעים, המיוצגים על-ידי עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן טוענים כי בן ארי הוציא כספים ממאות משקיעים, שיועדו לכאורה להיסחר באפיקי השקעה שונים, אולם בפועל הוא נמנע מלהשקיע את הכספים והיה משלם להם את הריביות האסטרונומיות שהבטיח להם מכספי הקרן, כך שהמשקיעים החדשים שהצטרפו שילמו למשקיעים הוותיקים יותר. לטענתם, ההונאה התגלתה בתחילת אפריל בעקבות מעצרו על-ידי רשות ניירות ערך.

הצליח לנהל את עסקי הפונזי במשך יותר מ-15 שנה

בבקשה נטען כי מאות הקורבנות איבדו את כספם, חלקם אלמנות, יתומים, נשים שהתגרשו, יורשים שאיבדו את ירושת הוריהם, נכים, לקויי ראיה וזוגות צעירים ומבוגרים ופנסיונרים.

מהבקשה עולה, כי חברת EGFE, שבשליטת בן ארי ואחיו, הוצגה לקורבנות כחברה בינלאומית, אשר מציעה שירותים פיננסיים והשקעות סולידיות ובטוחות, עם תשואות חיוביות.

לטענת המשקיעים, בן ארי הצליח באופן מדהים לנהל את עסקי הפונזי שלו במשך יותר מ-15 שנה. מהבקשה עולה, כי תוכנית הפונזי התמקדה בעיקר בהשקעות באגרות חוב מוניציפליות המונפקות בארה" ב, על-ידי מדינות שונות או על-ידי ערים. לדבריהם, בן ארי יצר סיפור כיסוי לפיו השקעותיו מצליחות לייצר רווחים גבוהים כי כספם במושקע בקרנות אמריקאיות פיקטיביות בעיקרן קרן "בלו ריבר" שפועלת כביכול מקולורדו ארה"ב. בדיעבד התברר, כי קרן זו ניתקה קשר עם בן ארי עוד בתחילת שנות האלפיים, ובן ארי אף הודה כי שיקר בקשר לקשריו עם קרן זו. " למרבה הצער, המבקשים נוכחו לדעת שאותם אפיקי ההשקעה אינם קיימים ונועדו רק לשרת כסות להונאת הפונזי של בן ארי".

בן ארי פנה לפני מספר שבועות במכתב למשקיעים בו הודיע כי עזב את הארץ ולא יחזור עד שרשות ניירות ערך תקבל את תנאיו. באותו המייל הודה כי שיקר למשקיעים לגבי אותה קרן בשם "בלו ריבר" ואף איים עליהם שידווח למס הכנסה על הכספים ה"לא מדווחים" כביכול שהשקיעו אצלו. בנוסף כתב להם כי הוא יחזיר כסף רק למי שלא יתבע אותו וידאג שאלה שיתבעו אותו לא יקבלו כלום.

*** חזקת החפות: החקירה בעניינו של מיכאל בן ארי טרם הסתיימה. הוא לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.