הם כבר לא האמינו שזה יקרה להם: אירופה מתאוששת מהקורונה ומשוועת לתיירים

אחרי לחץ מסיבי מצד מדינות דרום אירופה, שחלק נכבד מהתמ"ג שלהן תלוי בתיירות הקיץ, ישיק האיחוד בחודש הבא "דרכון ירוק" שיקל על התנועה החופשית ביבשת • ביוון ובספרד מצפים לנהירה, אחרי שנה של מגפה, וגם הגרמנים מעזים לחלום על חופשת קיץ חמימה, רחוק מהים הבלטי

חוף באי פלאקה באי היווני נקסוס, החודש. אירופה מצחצחת  את אתרי התיירות ומקווה שהתיירים לא יחששו לבוא / צילום: Thanassis Stavrakis PA
חוף באי פלאקה באי היווני נקסוס, החודש. אירופה מצחצחת את אתרי התיירות ומקווה שהתיירים לא יחששו לבוא / צילום: Thanassis Stavrakis PA

תושבי אירופה לא ממש האמינו שזה יהיה אפשרי. זה היה חורף ארוך, של סגרים ושיאי תחלואה וציפייה מורטת־עצבים לחיסונים שבוששו להגיע. אבל בימים אלה, כששיעור התחלואה ברחבי היבשת נמצא בשפל של שמונה חודשים, כאשר ההאשטאג הטרנדי ביותר ב"טוויטר" הוא "#התחסנתי!" וכאשר ההגבלות שהוטלו על החיים הציבוריים נמוגות, מתגברות ההכנות למה שהיה סוג של חלום עד כה - חופשת הקיץ.

"לאן שווה ובטוח יותר לנסוע, יוון או פורטוגל?", תהתה כותרת בעיתון גרמני אתמול. "הדרכון הירוק הוא הכרטיס שלכם לחופש", נכתב באחרת. האיחוד האירופי הסכים השבוע באופן סופי על מתכונת דרכון זה - תעודה דיגיטלית בטלפון החכם שתציג אם תושב האיחוד מחוסן, מחלים מקורונה או שלילי בבדיקה. התעודה תאפשר פתיחת גבולות מקיפה יותר וחידוש של התיירות בתוך היבשת. הדרכון הירוק יושק בחודש הבא.

מדינות דרום אירופה, שתלויות בתיירות הקיץ מבחינה כלכלית, מקלות בהדרגה את החוקים כדי לאפשר כניסה קלה יותר לתיירים. העיקרון המנחה אמריקאים, בריטים וגם ישראלים (ולמעשה כל מי שחוסן בחיסונים מערביים) מורשים להיכנס לחלק גדול מהמדינות ללא צורך בבידוד, ושיעור הולך וגדל של אירופים מתכוון לנצל את הקיץ כדי לצאת מגבולות ארצותיהם, אחרי יותר משנה שהושפעה בעיקר על ידי המאבק במגפת הקורונה.

גרמניה

שיעור תחלואה (ל־100 אלף איש בשבוע): 42 מקרים
מספר מקרים ביום: 4,473
חיסונים: 41% קיבלו מנה ראשונה, 14% מחוסנים לגמרי
עוד משהו: אחד מחמישה מתכוון לטייל מחוץ למדינה הקיץ

גרמניה רשמה השבוע ציון־דרך אופטימי במאבק בקורונה, כאשר שיעור התחלואה במדינה ירד לראשונה מזה קרוב לשנה לפחות מ־50 מקרים ל־100 אלף תושבים לשבוע. זהו רבע משיעור התחלואה שהיה בחורף. לפי התוכנית המסודרת של הממשלה הגרמנית, המשמעות היא פתיחה מחדש של הגנים ושל בתי הספר ללימודים סדירים, כמו גם את חדרי הכושר ואת גינות הבירה - תחת הגבלות של תפוסה. הממשלה בברלין ממתינה לראות כי המגמה החיובית נשמרת. לאחר מכן היא עשויה להסיר את רוב ההגבלות.

בסוף השבוע האחרון כבר נפתחו המסעדות ובתי הקפה ברחבי המדינה לישיבה בחוץ, וגרמנים רבים הסתערו על האפשרות לשתות "אפרול־שפריץ" בשעות השמש המעטות שמאפיינות את האביב הנוכחי. נכון לעכשיו, בערים רבות בגרמניה הישיבה בחוץ במסעדות ובבתי קפה תלויה בהצגת בדיקה שלילית עדכנית או בתעודת חיסון, אבל אם שיעור התחלואה יירד - גם חובה זו תיעלם. הגלריות והמוזיאונים ברוב מדינות המחוז נפתחו בסוף השבוע האחרון, אך הכניסה אליהם עדיין מותנית בהצגת בדיקה שלילית או תעודת חיסון.

במדינות המחוז של צפון גרמניה, אישרו הרשויות לפתוח מחדש את המלונות שכבר יותר מחצי שנה נאסר עליהם לקבל תיירים. שלזוויג־הולשטיין, מדינת המחוז הצפונית, אליה נוהרים גרמנים רבים כל קיץ ובמיוחד בשנה שעברה בגלל החשש מקורונה במקומות אחרים, כבר מאפשרת תיירות; מקלנבורג מערב־פומרניה - עם רצועת החוף הארוכה שלה על הים הבלטי - תיפתח לתיירות החל מה־4 ביוני.

שר הבריאות הגרמני יינס שפאן אמר לגרמנים כי חופשת הקיץ הנוכחית תהיה "יותר בכיוון של הים הצפוני מאשר הים הדרומי", אבל לא כולם מתכוונים להיענות לכך. גרמניה ביטלה את חובת הבידוד בחזרה משורה של מדינות אירופיות כמו ספרד, איטליה ויוון, ואחד מכל חמישה גרמנים כבר מתכוון לנפוש מחוץ לגרמניה בקיץ הנוכחי, לפי סקר שפורסם השבוע.

מומחי תיירות מעריכים כי הרוב יהיו מוכנים לנסוע אחרי שיקבלו את החיסון השני, ובימים אלה שיעורם גדל במהירות, מכיוון שרוב החיסונים היומיים הם של מנה שנייה. "אנחנו צריכים לחסן כמה שיותר ביוני", הודיע משרד הבריאות, "כדי שיהיה לנו קיץ מוצלח".

צרפת

שיעור תחלואה: 111 מקרים
מספר מקרים ביום: 3,155
חיסונים:34% קיבלו מנה ראשונה, 15% מחוסנים לגמרי
עוד משהו: חשש גדול מהבריטים ופסטיבל קאן נדחה ליולי

צרפת נחשבת לאחת המדינות האירופיות המחמירות ביותר בנוגע לכניסת זרים ותיירים, אך בתוך המדינה עצמה ההגבלות מוסרות בקצב מהיר. עוד לפני סוף השבוע שעבר נפתחו בתי הקולנוע במדינה, והנתונים הראו כי הצרפתים נהרו אליהם בהמוניהם. 300 אלף עשו זאת ביום הראשון לפתיחת בתי הקולנוע, כמו ביום רגיל לפני מגפת הקורונה, אך למרות הגבלות שמחייבות תפוסה מקסימלית של שליש מהמצב הרגיל.

יצירת אמנות של האמן JR על רקע מגדל אייפל, החודש / צילום: AP
 יצירת אמנות של האמן JR על רקע מגדל אייפל, החודש / צילום: AP

ביולי הקרוב ייפתח בקאן פסטיבל הסרטים, שנדחה מהתאריך המסורתי במאי. מקומות הישיבה בחוץ במסעדות ובבתי הקפה בפאריס כבר נפתחו לפני שבוע, ובימים האחרונים מצטרפים אליהם גם הגלריות והמוזיאונים. העוצר הלילי נדחה משבע בערב לתשע בערב.

למרות שלפי ההערכות תעשיית התיירות הצרפתית הפסידה כ־100 מיליארד אירו בשנה החולפת מאובדן הכנסות, הצרפתים לא ממהרים לפתוח את הגבולות. המדינה הגדירה בימים האחרונים את בריטניה כ"מדינה מסוכנת מבחינת וריאנטים", בשל התפשטות מקרי המוטציה ההודית בה, ושר הבריאות הצרפתי הודיע כי יוטל "בידוד חובה" על מי שנכנס מהממלכה המאוחדת. המשמעות היא שהמשטרה תבדוק ותאכוף את הבידוד של הבריטים הנכנסים למדינה. צרפת, בניגוד לגרמניה ולרוב מדינות אירופה, עדיין דורשת חמישה ימי בידוד מישראלים הנכנסים למדינה.

צרפת שיכללה בחודשים האחרונים את השימוש בבדיקות מהירות, ותרחיב אותן גם לתיירים - שיוכלו לבצע בדיקות מהירות בחינם במדינה. המדינה גם מציעה בדיקות PCR חינם לתושביה, ועל ידי כך מאפשרת להם לטוס בזול יותר ליעדים אירופיים הדורשים הצגת בדיקה. בגרמניה עלות בדיקת PCR נעה בין 60 ל־100 אירו, ובבריטניה היא עולה לפחות 100 ליש"ט.

יוון

שיעור תחלואה: 114 מקרים
מספר מקרים ביום: 2,402
חיסונים: 31% קיבלו מנה ראשון, 17% מחוסנים לגמרי
עוד משהו: מנסה לחסן את תושבי האיים קודם גם עם ה"ספוטניק V "

יוון, שקרוב ל־20% מהתמ"ג שלה מגיע מתחומי התיירות והאירוח, נפתחה באופן רשמי למבלים אירופיים ומחוסנים מהעולם (כולל ישראל וארה"ב) כבר ב־15 במאי. אמנם עדיין יש עוצר לילי במדינה, אך הוא מוטל כעת מ־23:00 ועד 5:00 בבוקר בלבד. הוא גם צפוי להתבטל אם המגמה הנוכחית של הירידה בתחלואה תמשך. האזורים הפתוחים בבתי הקפה, במסעדות ובבארים פועלים תחת הגבלות קורונה מסוימות, אך הישיבה בהם אפשרית.

הממשלה באתונה מיישמת מדיניות של "האיים תחילה" - ושואפת לחסן בשיעור גבוה ככל האפשר את תושבי האיים הקטנים והתיירותיים של המדינה, כדי לאפשר להם לקבל תיירים מבלי חשש ולאפשר לתיירים ליהנות מחופשה ללא חשש להידבק. בחלק מהאיים מקוות הרשויות להגיע לכיסוי של 90% מהאוכלוסייה הבוגרת כבר בחודש הבא, אך המדיניות אינה מיושמת באיים גדולים כמו רודוס או כרתים.

עד למגפת הקורונה, אירחה יוון 34 מיליון תיירים בשנה. בשנה שעברה, שבה הקיץ התאפיין בדעיכה של הקורונה ורק חלק מתושבי צפון אירופה "העזו" לנסוע לדרומה, היא קיבלה 7.4 מיליון מבקרים בלבד. השנה מקווים באתונה לעבור את נתון זה. התיירות אחראית לאחת מכל חמש עבודות במדינה, ורבים מעריכים כי עסקי תיירות רבים יקרסו השנה אם לא תהיה עלייה משמעותית בתיירות. זו הסיבה לכך שיוון נחשבת לכוח המניע מאחורי אימוץ ה"דרכון הירוק" האירופי, ולחצה על מדינות כמו גרמניה לבטל את חובת הבידוד לתיירים שמבקרים בה. "אני רוצה לשלוח מסר ברור - יוון פתוחה מחדש לתיירות", הכריז בשבוע שעבר ראש הממשלה, קיריאקוס מיצוקיס. בניגוד לרוב מדינות אירופה, יוון מכירה בחיסון הרוסי "ספוטניק V", ומאפשרת למי שהתחסן בו כניסה לשטחה ללא בידוד.

גונדולות בונציה, החודש. התיירים מתחילים לשוב לאיטם לאתרי התיירות / צילום: AP
 גונדולות בונציה, החודש. התיירים מתחילים לשוב לאיטם לאתרי התיירות / צילום: AP

ספרד

שיעור תחלואה: 71 מקרים
מספר מקרים ביום: 5,359
חיסונים: 36% קיבלו מנה ראשונה, 17% מחוסנים לגמרי
עוד משהו: פנייה נרגשת לבריטים: בואו בהמוניכם

גם תעשיית התיירות הספרדית חוותה קריסה בשנה האחרונה, שהתבטאו באובדן של יותר מ־70 מיליארד אירו מהתמ"ג. זו הסיבה שהמדינה פותחת את שעריה בימים אלה לתיירים, כולל כאלה מבריטניה, שיוכלו להיכנס אליה ללא כל הגבלות - אפילו ללא הצגת בדיקת PCR שלילית. בשנה רגילה, 18 מיליון איש שמהווים כ־22% מכלל התיירים הנכנסים לספרד למטרות תיירות בקיץ, מגיעים מבריטניה. ראש הממשלה פדרו סנצ'ז הכריז בסוף השבוע כי החל מה־7 ביוני כל מי שחוסן בחיסון מערבי ("ביונטק-פייזר", "מודרנה", "אסטרה־זנקה", "ג'ונסון וג'ונסון") המוכר על ידי רשות התרופות האירופית, יוכל להיכנס למטרות תיירות.

אבל על התחזיות האופטימיות והשאיפה לחזור לנורמליות מעיבה ההחלטה של ממשלת בריטניה לסמן את ספרד כמדינה בצבע "ענבר" - כלומר שיש סיכון מסוים להידבקות בקורונה בה, ושדורשת בידוד אחרי החזרה ממנה. היא גם דורשת שתי בדיקות PCR יקרות באופן עצמאי לשבים.

הרשויות הספרדיות לוחצות בימים האחרונים בכל הכוח על הממשלה הבריטית לשנות את החלטתה במועד ההערכה הבאה - 7 ביוני. "אנחנו סמוכים ובטוחים כי שיעור התחלואה היורד יאפשר את הוספת ספרד לרשימת המדינות הירוקות", אמר שר התיירות הספרדי. בשלב זה, הממשלה שוקלת הסרת החובה הנוכחית ללבוש מסכות בחוץ, בניסיון למשוך תיירים רבים יותר.

מצב התחלואה בספרד אכן אינו מזהיר, אך משתנה ממקום למקום. באיים הבלאריים, ובמיוחד במיורקה, שיעור התחלואה הוא מינימלי ונמוך פי חמישה מזה שנרשם ביבשת. במיורקה בונים על חזרתם של מאות אלפי תיירים גרמנים, כפי שקרה בכל עונת קיץ עד למגפה. בשבוע שעבר נחתו 1,141 טיסות בשדה התעופה באי, עלייה של 10% מהשבוע שלפניו.

איטליה

שיעור תחלואה: 51 מקרים
מספר מקרים ביום: 3,220
חיסונים: 35% קיבלו מנה ראשונה, 17% מחוסנים לגמרי

עוד משהו: העוצר יוסר, החופים נפתחים אבל הדיסקו יישאר סגור
איטליה עדיין נמצאת תחת הגבלות קורונה ועוצר לילי, אולם הממשלה כבר הודיעה כי תיישם את קונספט ה"אזורים לבנים" (אזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך) בקיץ הקרוב, במטרה לאפשר תיירות פנים ולאפשר לתיירים אירופיים ואחרים (כולל אמריקאים) לבקר במדינה. נכון לעכשיו, העוצר הלילי מוטל ב־22:00, אך הוא יידחה בהדרגה ל־23:00 בשבוע הבא, ולחצות לאחר מכן, לפני שיבוטל לחלוטין באמצע יוני, אם מגמת הדעיכה בתחלואה תמשך.

החיים התרבותיים במדינה התחדשו במידה רבה - עד לשעת העוצר - והתושבים והתיירים יכולים לבקר במוזיאונים, בתיאטראות וגם בבתי קולנוע, תחת הגבלות תפוסה. בארים, מסעדות ובתי קפה, יכולים לשרת לקוחות באזורים פתוחים, והחל מהשבוע הבא מסעדות יוכלו לארח סועדים גם בחלל סגור, במספרים מוגבלים. בכל מקרה, הבהירו הרשויות, המועדונים במדינה יישארו סגורים.

לפי הערכות, איטליה הפסידה כ־120 מיליארד אירו בהכנסות מתיירות בשנת הקורונה, לאחר צניחה של יותר מ־50% בתנועת התיירים אליה. גם היא פועלת לנסות ולחדש את התיירות אליה, והודיעה כי לא תדרוש יותר בידוד בן חמישה ימים מכל מי שנכנס מהאיחוד האירופי או מי שחוסן ומגיע מארה"ב, אחד ממקורות התיירות החשובים במדינה.