צ'ק אין | דעה

רק 12 תיירים נכנסו לארץ במתווה החדש. אז למה משרד התיירות חוגג

ספק אם 12 התיירים שהגיעו מארה"ב לישראל השבוע ידעו שהם עומדים במרכז פסטיבל "מתווה החזרת התיירות יצא לדרך" • צריך להתחיל ממשהו אחרי שנה וחודשיים של סגירת גבולות, אבל אי-אפשר להתעלם מהציניות הזועקת מהטקס הממלכתי ומהתנאים דרקוניים שנקבעו לכניסה ארצה

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן עם 12 התיירים הראשונים בישראל לאחר פתיחת השמיים / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ
שרת התיירות אורית פרקש-הכהן עם 12 התיירים הראשונים בישראל לאחר פתיחת השמיים / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ

"הנכם מוזמנים לקבלת פנים לתיירים הראשונים שמגיעים לישראל במסגרת פיילוט שיזם משרד התיירות בהובלת שרת התיירות אורית פרקש-הכהן אחרי מגפת הקורונה", הזמנה זו נחתה בוואסטאפ של עיתונאי התיירות ביום חמישי האחרון. האירוע, על פי הפירוט בהזמנה כלל נאום, בעברית ובאנגלית. הטקס לא במקרה נערך מחוץ לטרמינל של שדה התעופה בחום הקופח. קל לנחש גם למה - נתב"ג שייך לטריטוריה של משרד התחבורה, שפחות פרגן כנראה לפרגון של משרד התיירות לעצמו. עוד לפני הקורונה נכחה גם נכחה ההתקוטטות בין שני המשרדים הללו על הקרדיט למהלכים המעודדים תיירות לישראל, וכעת שנכנס גם השיקול הפוליטי, כאשר משרד אחד "שייך" לכחול לבן והאחר לליכוד, אין מה לדמיין אפילו שינוי בגישה.

כך או כך, בשעה שבארץ נערכו לטקס האמור, ישבו 12 תיירים מארה"ב בטיסת יונייטד שנחתה אחר הצהריים בישראל. ספק אם הם ידעו שהם עומדים במרכז פסטיבל שקיבל את הכותרת "מתווה החזרת התיירות יצא לדרך". הפסטיבל, סביב 12 התיירים, שמספרם, לשם הפרופורציות הוא של כשליש מהיקף כיתה ממוצעת בישראל, לא יחזור על עצמו כשתגיע הקבוצה השנייה, המונה 16 תיירים בלבד. הפיילוט כולו ימנה 20 קבוצות.

12 התיירים הראשונים בישראל מאז פתיחת השמיים עוברים צ'ק אין / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"ם
 12 התיירים הראשונים בישראל מאז פתיחת השמיים עוברים צ'ק אין / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"ם

אז נכון שצריך להתחיל ממשהו אחרי שנה וחודשיים של סגירת גבולות, אבל אי-אפשר להתעלם מהציניות הזועקת מהטקס הממלכתי וממה שקורה בשטח לרבות תנאים דרקוניים שקבעה המדינה לכניסת התיירים לישראל. משרד התיירות אכן ניסה לדחוף לפתיחת ישראל לתיירים ברגע שנתוני התחלואה אפשרו לחשוב על כך. פעם, עוד לפני שהייתה מגפה, דמיינו שם חגיגות דומות לאלה שנערכו ביום חמישי, אבל לקבלת התייר ה-5 מיליון. כעת המספר הזה הפך לחלום רחוק, אז בינתיים חוגגים הגעה של 12 איש ואישה.

האם משנה זהירות מצדיק השפלת תיירים?

כמובן שלחלום מותר ואף רצוי. קצת לפני שהחל מבצע מגן החומות עלה לאוויר, קמפיין משרד התיירות שקרא לתיירים לתכנן את הטיול שלהם ב-HOLY LAND. הקמפיין עלה בלונדון, ניו יורק ובדובאי. בין התכנון של החופשה לישראל שמייחל משרד התיירות למציאות מפרידה תהום שמעבר לה ניצב משרד הבריאות. מתפקידו של משרד הבריאות לשמור על הבריאות של כולנו ועל ההישג של ההתחסנות בישראל, מובן שלא נרצה חלילה התפרצות מחודשת או וריאנט מרושע שיפלוש לישראל. מובן שנדרשים להינקט אמצעי זהירות, אך האם הדרישה שכל תייר יעבור בדיקת דם (סרולוגית) כחלק מחבילת השהות בישראל מתיישבת עם העובדה שמדובר בתיירים מחוסנים בלבד שאיתם במטוס היו גם ישראלים מחוסנים מאותה המדינה שלא נדרשים לעבור את אותה בדיקה? האם יש מדינה נוספת שהציבה תנאי דומה?

"להשפיל את התיירים בדרכם לארץ רק בכדי לעשות כאילו אנחנו מתירים כניסה אבל כזאת שלא ירצו להיכנס, היא מדיניות עלובה", כך מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת יוסי פתאל במייל שהפיץ לסוכני התיירות. "פחד והפחדה הן שיטות מעולות לשלוט בציבור, ואין הכוונה לפוליטיקה אלא למשרד הבריאות שפשוט התאהב במעמד החדש שלו כמקביל לשלטונות בסין. ישראלי מחוסן שחוזר מחו"ל מסוכן באותה מידה באותה מידה ואינו נדרש לבידוד".

התיירים שנחתו הגיעו הישר לטקס ועמדו מול הצלמים לתמונות ולסרטונים (שהופצו לאחר מכן לתקשורת). אחרי שעברו בדיקת קורונה נוספת, הם הועברו לבית המלון כדי לתת דגימת דם. עבור הבדיקה הסרולוגית משלמים התיירים בעצמם. עד שתתקבל תוצאה לבדיקה על התיירים לשהות בבידוד בבית מלון, רק לאחר מכן יקבלו תו ירוק זמני. אם יתברר שמישהו מהתיירים לא נושא מספיק נוגדנים על פי הבדיקה הסרולוגית, הוא יידרש לבידוד בדירה שכורה או ביחידת נופש או בחדר מופרד בבית מלון. תייר שיתברר כחיובי לקורונה רחמנא ליצלן, יועבר לבידוד במלונית קורונה על חשבונו.

כשיחסי הציבור גוברים על הריחוק החברתי

בדיקת הדם אינה הדרישה היחידה. 12 המופלאים שהגיעו לישראל נאלצו להסכים להעברת פרטיהם למשרד הממשלה, לעבור הליך צ'ק אין בדלפק המופרד מכלל הציבור, את הארוחות בבית המלון הם יאכלו "במתחם נפרד ומבודד". זהו הנוהל שנדרש גם ממסעדות שיארחו אותם. גם החדרים בהם ישהו התיירים, יהיו מופרדים מכלל האורחים. "המלון יקצה לקבוצה חדרים בשטח נפרד/אגף מוגדר כאשר החדרים של הקבוצה מופרדים בצורה ברורה מהחדרים של שאר האורחים", כך קובעות התקנות. וזה לא הכול: באתרים בהם יבקרו, הם יעשו זאת במועד משלהם ואפילו אם ירצו לבקר בחנות "הסוכן יתאם הגעתם לחנות מראש על מנת להימנע מחיכוך עם מבקרים אחרים".

12 הצליינים הנוצרים, שהתשוקה שלהם לבקר בישראל כנראה גבוהה, לומדים תיאולוגיה במיזורי ארה"ב, והביקור בישראל הוא חלק מתוכנית הלימוד שלהם. הם ישהו בישראל עד 10 ביוני ויבקרו בירושלים, בנגב, במצדה, בנצרת, בגולם וב-15 גנים לאומיים.

לפני שהקבוצה הופרדה מהציבור, כפי שדורש המתווה כאמור, לשם התמונות וסרטוני הווידיאו דווקא באו עמם במגע בשדה התעופה. לחיצות ידיים, פרחים לבאים והצטופפות לשם צילום (מזל שהם רק 12) היו גם היו. בלי מסכות, כי החיוך חשוב. תתקרבו טיפה שכולם ייכנסו לפריים עם שרת התיירות. אחרי שסיימנו עם הטקס, יתכבדו בבקשה 12 המופלאים להתנהל בנפרד מכולנו ולעמוד בהנחיות המתווה.

בדיקת קורונה בנתב"ג לאחד התיירים הראשונים שנכנסו לישראל / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"ם
 בדיקת קורונה בנתב"ג לאחד התיירים הראשונים שנכנסו לישראל / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"ם

"היום התקיים אירוע מרגש שעמלנו עליו קשה במשרד התיירות. כל תהליך מתחיל בצעד ראשון והיום הוא סימן להתחלה", כך בנאומה של פרקש-הכהן. זהו אכן צעד קטן לתיירות אבל בעיקר צעד גדול לחומר למחשבה, האם זו הדרך החדשה ל"הסבר פניך לתייר", או שאפשר גם אחרת?