האם עובדי פורטר צריכים לממש אופציות ולמה מייסד טיקטוק פורש?

חברת פורטר הכריזה על קבלת השקעת ענק של 300 מיליון דולר, לפי שווי של 3 מיליארד • וגם מה עומד מאחורי תביעת ההגבלים העסקיים הראשונה נגד טיקטוק • סיכום השבוע שהיה בהייטק

ג'אנג יימינג מנכ"ל בייטדאנס היוצא / צילום: Reuters, Shannon Stapleton
ג'אנג יימינג מנכ"ל בייטדאנס היוצא / צילום: Reuters, Shannon Stapleton

עד כמה המצב בשוק ההייטק פסיכי בימים אלו? אולי ההשוואות האלו ייתנו קצת פרופורציות. בשבוע ממוצע בשנת 2019 סטארט-אפים ישראלים הכריזו על גיוסי הון בהיקף של 150 מיליון דולר, לפי נתוני חברת המחקר IVC. בשבוע ממוצע ב-2020 הסכום עלה ל-197 מיליון דולר לשבוע בממוצע. ברבעון הראשון של 2021 הסכום השבועי הממוצע טיפס כבר עד ל-413 מיליון דולר.

לעומת זאת בשבוע החולף חברות ישראליות הכריזו על גיוסים בהיקף של לפחות 750 מיליון דולר, וזה רק מספירה לא פורמלית שלי על בסיס 14 הודעות על סבבי השקעה שהגיעו אלינו. בטוח שהיו עוד כמה סבבים נוספים שהגיעו לאחרים או פשוט נשלחו מאוחר מדי, כך שהסכום בפועל גבוה אפילו יותר.

את המספר החריג אפשר לייחס אולי חלקית לימי מבצע שומר חומות, כשחברות פחות ששו לצאת בהכרזות חגיגיות בזמן לחימה והקצב של אלו נותר דליל, לפחות יחסית לתקופה המשוגעת הנוכחית. בשבועיים של המלחמה הודיעו סטארט-אפים ישראלים על גיוס של 242 ו-186 מיליון דולר. אחרי ההכרזה על הפסקה האש, נפרץ הסכר של מבול הודעות הגיוס.

בשבוע שעבר כתבנו על חזרת קרנות ההון סיכון הענקיות של מעל 400 מיליון דולר לשוק ההייטק הישראלי, אחרי שאלו נעלמו מאז תחילת שנות ה-2000, ימי בועת הדוט.קום העליזים. ריבוי הגיוסים הוא באופן טבעי ההמשך של גדילת הקרנות והכסף הרב שזורם בשוק.

נראה שבתקופה זאת של כסף ענק ועליות מתמידות בשוויים של חברות, השאלה המרכזית שמעסיקה משקיעים ועובדים היא האם לממש עכשיו או להמתין לרווח גדול יותר בעתיד. מה אתם הייתם עושים?

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. לממש או לא לממש, זאת השאלה

חברת מניעת ההונאות הישראלית פורטר הודיעה השבוע על קבלת השקעת ענק של 300 מיליון דולר. ההשקעה בוצעה לפי שווי של 3 מיליארד דולר, כמעט פי שלושה בהשוואה לשווי של 1.25 מיליארד דולר לפיו החברה גייסה רק לפני קצת יותר מחצי שנה. במסגרת הסבב תאפשר פורטר לחלק מהעובדים הוותיקים גם לממש אופציות. בכל זאת לירון דמרי, מייסד-שותף ונשיא פורטר, סבור שרובם יעדיפו שלא לעשות. "נתנו לחלק מהעובדים אופציה כזו גם בגיוס הקודם ומי שמימש כנראה מרגיש פספוס. הרוב בחרו לא להשתתף מתוך הערכה שהחברה תהיה שווה יותר בעתיד ", הוא אומר.

2. המכירה המהירה של גילי רענן

ואפרופו ההחלטה מתי לממש. חברת אבטחת הענן וויז (WIZ) של אסף רפפורט קיבלה השקעה נוספת של 120 מיליון דולר בהובלת ענקית התוכנה סיילספורס, כך פרסם אתר בלומברג ביום שלישי. מאוחר יותר באותו יום חשפנו כי חלק משמעותי מהסכום מהווה עסקת סקנדרי במסגרתה קרן סייברסטארטס של המשקיע גילי רענן מכרה מחצית מהחזקותיה בוויז. סייברסטארטס הייתה המשקיעה הראשונה בוויז, שקמה בתחילת 2020, ובעקבות הזינוק המהיר שקיימת קצת יותר משנה, מוכרת את ההחזקות בתשואה פנומנלית של פי 22.

3. למה לי אוסטרליה עכשיו

הבורסה האוסטרלית, ASX, הפכה ליעד פופולרי לחברות טכנולוגיה צעירות מישראל בעשור הקודם. אולם בשנתיים האחרונות נעלמה הבורסה הזאת כמעט כליל מהמפה של מנפיקות ישראליות, בין היתר בשל ביצועים מאכזבים של חלק ניכר מהחברות וכנראה שגם בשל עליית קרנה של הבורסה המקומית בת"א, הקולטת יותר ויותר הנפקות טכנולוגיה. למרות ירידת הפופולריות, לפחות שתי חברות טכנולוגיה ישראליות, גפן טכנולוגיות וספץ, מתכוננות בימים אלה לקראת הנפקה בסידני.

4. האקזיט של זכיין פיצה האט

וגם דברים טובים קורים בבורסה האוסטרלית. חברת הטכנולוגיה הישראלית דרגון טייל, שנסחרת בסידני, הודיעה השבוע כי היא נמכרת ליאם ברנדס האמריקאית, בעלת המותגים KFC ופיצה האט, בעסקה בהיקף 93.5 מיליון דולר אוסטרלי (כ-236 מיליון שקל). דרגון טייל הוקמה על-ידי אודי שמאי, שהקים וניהל את רשת דומינוס פיצה בישראל והוא כיום הזכיין הישראלי של רשת פיצה האט. החברה מפתחת ומשווקת פתרונות תוכנה שמיועדים לאופטימיזציה של ניהול המשלוחים במסעדות מזון מהיר.

5. מתנות מותאמות אישית ובינה חזותית

אלו סיפוריהם של הסטארט-אפים שגייסו מימון טרי השבוע.

6. פורש לפני השיא

ג'אנג יימינג הפך את בייטדאנס, מפתחת אפליקציית טיקטוק, לחברת הטכנולוגיה הפרטית עם השווי הגבוה בעולם. אז למה הוא עוזב את עמדת המנכ"ל לפני ההנפקה הגדולה?

7. עוד חוזר הספאק

אחרי שנראה היה שהטרנד של מיזוג עם חברות ספאק נרגע מעט, השבוע הודיעה חברת השבבים ולנס מהוד השרון כי גם היא תקפוץ על העגלה ותקבל שווי של 1.16 מיליארד דולר בדרך לוול סטריט.

8. מצטרפת למצעד הנתבעות

אחרי גוגל ופייסבוק, אמזון נתבעת לראשונה בתביעת הגבלים עסקיים בארה"ב. מאחורי התביעה התקדימית עומד התובע הכללי בוושינגטון די.סי.