מה חייבים לספר ומה אסור לשאול בראיון עבודה

מעמד אישי, גיל, דת ומצב כלכלי: גם למעסיק יש גבולות בבקשה למידע שהוא רשאי לדרוש מהמועמדים • אלו השאלות שאסור לשאול בראיון עבודה

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

ראיונות עבודה חושפים את המועמדים לדילמות הנוגעות למסירת פרטים אישיים - מעמד אישי, מצב רפואי, גיל ודת. חשוב לדעת שגם למעסיק יש גבולות בבקשה למידע שהוא רשאי לדרוש מהמועמדים. מומחים בדיני עבודה מסבירים את היקף המידע שנדרש מהמועמד למסור.

"בהתאם לחוק שוויון הזדמנויות עבודה, חל איסור על מעסיק להפלות בין מועמדים לעבודה על רקע גיל, מעמד אישי, שירות צבאי, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, גזע, דת ושירותם במילואים. כפועל יוצא מכך, מעסיק אינו רשאי להציג למועמד לעבודה שאלות אשר מטרתן לקבל את המידע האמור מחשש כי יעשה בו שימוש כנגד המועמד" - כך מסבירה עו"ד מיכל זהר-ניישטיין, שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'.

שאלות הנוגעות למעמד אישי

המעסיק אינו רשאי לשאול את המועמד שאלות הנוגעות למעמדו אישי - היותו נשוי, רווק, גרוש, חד הורי. "למעסיק אין כל זכות לשאול מועמד בנוגע לתוכניותיו האישיות להקמת משפחה, האם יש למועמד ילדים ובאיזה גילאים, מי יישאר עם הילדים אחרי המסגרות בזמן שהוא יהיה בעבודה", אומרת עו"ד זהר ניישטיין. לדבריה, בניגוד לדעה הרווחת, מועמדת אינה מחויבת להודיע במהלך הראיון על היותה בהריון - אלא אם מדובר במועמדות לתפקיד שלא ניתן לבצע בזמן הריון, כגון עבודה במגע עם חשיפה לחומרים מסוכנים. יחד עם זאת, מעסיק רשאי לשאול את המועמד האם יש לו נכונות לעבודה מאומצת בשעות לא שגרתיות, והאם המועמד יהיה נכון לבצע טיסות לחו"ל במסגרת תפקידו.

גילו של המועמד

מעסיק אינו רשאי להפנות שאלות למועמד הנוגעות לגילו. עם זאת, זהר ניישטיין מציינת כי שאלה בנוגע לניסיון או לוותק מקצועי, אפשרית. כמו כן, ניתן לשאול האם ישנה מוכנות ויכולת לעבודה פיזית מאומצת, ככל שביצוע התפקיד דורש זאת.

דת ולאום

מעסיק אינו רשאי להפנות שאלות הנוגעות לדת או הלאום של המועמד, מוצאם של הוריו והיכן הם מתגוררים. יחד עם זאת, שאלות הנוגעות לשליטה בשפות זרות אפשריות בהחלט, כמו גם שאלות הנוגעות להשכלת המועמד והיכן נרכשה.

פרופיל צבאי

עו"ד זהר ניישטיין מסבירה כי פרופיל צבאי הוא מסוג המידע שאסור למעסיק לדרוש ממועמד בהתאם לחוק. כך גם חל איסור לבקש מידע בנוגע לשירות מילואים, לרבות תדירות ומשך השירות. עם זאת, וככל שרלוונטי לתפקיד או למשרה בלבד, ניתן לבחון את הניסיון הפיקודי והמקצועי של המועמד.

מצבו הכלכלי של המועמד

זהר ניישטיין "לא ניתן לשאול מועמד על מצבו הכלכלי, לרבות האם הוא בחובות, האם יש בבעלותו נכסים, משכנתא וכ'. כמו כן לא ניתן לבקש ממועמד, במישרין או בעקיפין, נתוני אשראי או דירוג אשראי לגביו, לרבות בדרך של הצהרה או שאלון בכתב, וכן לקבל נתונים אלה או לעשות בהם שימוש. עם זאת, לגיטימי כמובן לשאול לגבי ציפיות השכר של המועמד לעבודה, ואם המועמד מוכן למסור אז ניתן לבקש מידע בנוגע לשכר במקום העבודה הקודם".

מצב רפואי ו-ויתור על חסיון רפואי

ככלל, המעסיק אינו רשאי לשאול את המועמד. מחפשי עבודה רבים נתקלים בתופעה לפיה מעסיקים דורשים ממועמדים לעבודה לוותר על הסודיות הרפואית או לחתום על טופס ויתור סודיות כללי. עו"ד ערן שוהם, שותף במשרד רובין שמואלביץ המתמחה בדיני עבודה, מסביר כי מידע על מצבו הרפואי של אדם הינו מידע פרטי אך "הזכות לפרטיות אינה זכות מוחלטת, ויש לאזן אותה בנסיבות כל מקרה מול זכויות אחרות. ככלל, מעסיק אינו רשאי לדרוש מעובד או ממועמד לעבודה לוותר על הסודיות הרפואית או למסור מידע על מצבו הרפואי, אלא אם מדובר במידע שהינו רלוונטי לתפקיד שצפוי המועמד למלא".

לדברי עו"ד שוהם, לפי החוק קיימת אפשרות לדרוש מידע רפואי מעובדי מדינה העובדים במפעלי תעשייה, במקרה של העסקת עובדים זרים והעסקת נוער. מטבע הדברים, בתחומי פעילות רגישים עשויה לעלות דרישה מצד מעסיקים לקבלת אישורים רפואיים מתאימים, על מנת להבטיח את בריאות העובדים והציבור בכללותו כמו תחום ייצור מזון וייצור תרופות. גם טייסים נדרשים לעבור בדיקות רפואיות לשם קבלת רישיון טיס.

עו"ד שוהם מסביר כי סירוב של מעסיק לקבל מועמד לעבודה בשל סירוב העובד לחתום על ויתור סודיות רפואית עלול להקים לעובד עילת תביעה, אלא אם בנסיבות הייחודיות של העניין והתפקיד בו מדובר יש הצדקה חריגה לדרישה זו של המעסיק.

"דרישת מעסיק לוויתור על סודיות רפואית שאינה מבוססת בדין ספציפי או לגילוי מידע רפואי שאינו רלוונטי לתפקיד יכולה להקים למועמד לעבודה עילת תביעה מכוח חוק הגנת הפרטיות, ובמקרה שהמעסיק לא מקבל מועמד לעבודה בשל סירובו לחתום על ויתור סודיות רפואית - גם עילה להפרת חובת תום הלב בהליכי המיון וקבלת ההחלטה משיקולים זרים".

שימוש במכוני אבחון פסיכולוגי

בתי הדין לעבודה הכירו כבר לפני שנים רבות בחוקיות עריכת מבחני אישיות פסיכולוגיים כמבדקי התאמה לפני קבלה לעבודה או לתפקיד מסוים, מסביר עו"ד שוהם. בפועל, מבחנים כאלו נפוצים ביותר במגזרים רבים. הפסיקה הכירה בחוקיות המבחנים כאשר מדובר במבחנים תקפים ומהימנים הנערכים באופן סביר ומידתי.