הבידוד דוחף את מנהיג בלארוס לוקשנקו לזרועות פוטין

לאחר קרקוע המטוס יש לקרמלין אפשרות לקדם תוכניות ארוכות שנים להעמיק את האינטגרציה עם המדינה שהייתה בעבר חלק מברית המועצות

ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו / צילום: Reuters
ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו / צילום: Reuters

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין עשה מצג תמיכה למנהיג הבלארוסי המבודד אלכסנדר לוקשנקו ביום שישי, בפגישה הראשונה בין השניים מאז שמינסק הציתה את זעם המערב מוקדם יותר השבוע כשהכריחה מטוס נוסעים רוסי לנחות בשטחה והורידה ממנו עיתונאי מתנגד שלטון.

שידורי הטלוויזיה הלאומית הראו את שני המנהיגים מתחבקים, ושניהם לעגו לגינוי הבינלאומי של התקרית לקראת השיחות במעונו של פוטין בעיר הנמל סוצ'י. פוטין אפילו הציע שהשניים ייצאו לשחות.

אבל הבידוד הכלכלי והפוליטי הגובר של לוקשנקו מצד המערב דוחף את המנהיג קרוב במידה מסוכנת לרוסיה ומאפשר לפוטין פתח לקדם תוכניות ארוכות שנים להעמיק את האינטגרציה בין רוסיה והמדינה הקטנה יותר בלארוס, שהייתה פעם חלק מברית המועצות.

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו להטיל סבב חדש של סנקציות נגד בלארוס ולאסור על חברות התעופה שלה מלהיכנס לחלל האווירי של גוש המדינות או להשתמש בשדות התעופה שלהן, כעונש על כך שבלארוס הכריחה מטוס נוסעים אירי שנשא עיתונאי דיסידנטי לנחות ואז עצרה את העיתונאי. הסנקציות האמורות להגיע יפגעו בעסקאות פיננסיות ובתעשיות מפתח במדינה כמו נפט ואשלג, עמוד תווך של הכלכלה הבלארוסית ומקור עיקרי של מסים וכסף זר, כך אמרו השבוע בכירים באיחוד האירופי.

ביום שישי הודיע הבית הלבן שיטיל מחדש סנקציות מלאות נגד תשע חברות בלארוסיות בבעלות המדינה, שלפני כן משרד האוצר האמריקאי נתן להן הקלות. ארה"ב גם עובדת עם בנות בריתה על "פיתוח רשימה של סנקציות ספציפיות נגד אנשי מפתח במשטר של לוקשנקו הקשורים להפרה המתמשכת של זכויות אדם ושחיתות, זיוף הבחירות ב־2020 והאירועים שקרו ב־23 במאי", כך נכתב בהודעה של הבית הלבן.

בנוסף, ארה"ב תשהה הסכם לשירותי אוויר, שהקל על שתי המדינות לטוס מעל השמיים זו של רעותה. כעת, לדוגמה, חברות תעופה משתי המדינות יצטרכו אישור ממשלתי לפני שיוכלו לטוס בחלל האווירי, אמר פקיד אמריקאי.

המהלך של לוקשנקו עם טיסה 4978 של ריינאייר אולי נתן לו את הפרס שביקש כשעצר את רומן פרוטסביץ', העיתונאי ששידר הפגנות נגד הממשלה בשנה שעברה. אבל הצעד הזה, האחרון בסדרת עבירות שעשה המנהיג הבלארוסי לאחרונה, נותן לקרמלין הזדמנות לנצל את מעמדו ההולך ומתערער של לוקנשקו. "כל צעד חדש לכיוון בידוד לוקשנקו בידי המערב בהכרח יגדיל את התלות שלו בפוטין", אמר ארטיום שרייבמן, מייסד חברת הייעוץ הפוליטי ממינסק Sense Analytics.

לקראת הפגישה ביום שישי, אמר לוקשנקו לפוטין שהיה בידיו תיק מלא מסמכים שהראה את הסכנה שהייתה כרוכה בטיסה והציג את הסיבות לקרקועה. ממשלתו אמרה שהטיסה קורקעה בגלל שהיה לה מידע שיש במטוס פצצה. אבל לא נמצאה שום פצצה בחיפוש שארך כמה שעות.

פוטין השווה את המצב לקרקוע של מטוסו של נשיא בוליביה לשעבר איוו מוראלס ב־2013 כשהיה חשד שאיש הסוכנות לביטחון לאומי לשעבר אדוורד סנודן היה על המטוס. פוטין הוסיף שבזמנו לא נשמע שום גינוי. פוטין אמר שהשניים יערכו דיון מקיף על הקשרים הכלכליים והפוליטיים ביניהם.

"הסכמנו על השיחות האלה הרבה לפני הפרץ האמוציונלי האחרון", אמר פוטין, בהתייחס לביקורת שנמתחה על לוקשנקו ממערב. "גם בלי האירועים האלה יש לנו הרבה על מה לדבר". עוד הדגיש שרוסיה היא תומכת וותיקה בכלכלה הבלארוסית.

בחודשים האחרונים, ככל שלוקשנקו הפך למנודה יותר ויותר מבחינה בינלאומית, הבטיח פוטין לבלארוס יותר תמיכה כספית וצבאית, וסימן את כוונתה של מוסקבה לחזק את שותפתה הקטנה והחלשה - תמיכה שעשויה בסופו של דבר לקשור את מינסק יותר חזק לרוסיה. "פוטין בטח רואה את זה כדרך ללחוץ על לוקשנקו לעשות עוד ויתורים בהסכם האינטגרציה", אמר יוג'ין רומר, מנהל תוכנית רוסיה ואירואסיה של מכון קרנגי.

במשך שנים, פוטין מנסה לשכנע את בלארוס להצטרף לרוסיה כחלק ממדינה גדולה יותר ומאוחדת, כפי שהיו בזמן ברית המועצות. אבל לוקשנקו דוחה רעיון זה וחושש לאבד את ריבונותה של ארצו.

ביום שישי, פסל לוקשנקו באופן החלטי את האפשרות שארצו תיספג על ידי רוסיה. "העולם השתנה. אין אידיוטים בינינו היום שהיו משעבדים מדינה ידידותית בדרך קולניאליסטית", אמר למפגש של נציגי ממשלה במינסק לפני שיצא לסוצ'י. "אין אפשרות כזו היום. כל ניסיון להשתלט על המדינה, או לאחד אותה באיזשהו אופן כוחני, יגרום להתנגדות איומה במדינה הזו".

אבל ההשלכות של החלטת הנשיא הבלארוסי לקרקע את מטוס ריינאייר עשויות להקשות עליו להתנגד למאמצים המתמשכים של הקרמלין לקרב אליה את בלארוס, כך אומרים אנליסטים, בזמן שהמדינה מתמודדת עם האיום של אחיזת חנק פיננסית מצד המערב. "בשביל רוסיה תלות כלכלית היא כלי פוליטי וזה אומר גם תלות פוליטית", אמר שרייבמן.

במשך שנים לוקשנקו, השולט כבר 26 שנה, הצליח להעמיד את המערב ואת מוסקבה זו כנגד זו והשתמש באיחוד האירופי כערובה אל מול הקרמלין. מאז ששלח שוטרים אלימים להתעמר במפגינים שהאשימו אותו בזיוף הבחירות בשנה שעברה ובפוליטיקאים מהאופוזיציה שהנהיגו אותם, הצטמצמו האופציות שלו.

רבים רואים בהסטתו את מטוס ריינאייר מהמסלול השבוע כמסמר אחרון בארון הקבורה של היחסים בין האיחוד האירופי לבלארוס וסוף הפלירטוט שלו עם המערב. החלטתו להיפגש עם פוטין כל כך מהר לאחר האירוע מעידה כאלף עדים על השאלה לאיזה מחנה הצטרף. "הייתה תקופה שהייתה הזדמנות למערב לדבר עם לוקשנקו", אמר מת'יו רוז'נסקי, ראש מכון קנאן במרכז ווילסון בוושינגטון. "כעת התלות שלו במוסקבה נראית די מושלמת".

בשנה שעברה, כשהמנהיג הבלארוסי התמודד עם הפגנות על ידי מי שטענו שגנב את הבחירות לנשיאות באוגוסט, הסכים פוטין לתת לבלארוס הלוואה בגובה 1.5 מיליארד דולר. הוא הרכיב צוות אכיפת חוק שנועד לעזור ללוקשנקו במקרה שההפגנות נגדו ייצאו משליטה ואמר ששתי המדינות יכולות לקיים אירועים צבאיים ביחד כמעט על בסיס חודשי במשך שנה.

בזמנו, בירך פוטין את המנהיג הבלארוסי על ניצחונו בבחירות. מאוחר יותר הזהיר מנהיגים אירופאים לבל יתערבו בענייני בלארוס, בזמן שההפגנות שטפו את המדינה ומפגינים דרשו את התפטרותו של לוקשנקו. מוקדם יותר השנה הסכימו רוסיה ובלארוס להקים מרכזי אימון משותפים בכל מדינה לצנחנים וחיילי הגנה אווירית, כך נמסר ממשרד ההגנה של בלארוס.

שתי המדינות יערכו תרגילים צבאיים משותפים בהמשך השנה ואלפי חיילים רוסים יגיעו לבלארוס. ישנם אנליסטים הרואים תרגילים כאלה כדרכה של מוסקבה להגביר את השפעתה על בלארוס ולהפגין את הכוח הצבאי הרוסי בשוליים המזרחיים של האזור עליו מגן נאט"ו.

"לוקשנקו, על אף כל המוזרויות שלו, הוא עדיין אדם שנתפס כאויב של המערב באופן קולקטיבי, כאויב של נאט"ו וכמישהו שלא ירשה לברית להתקרב לרוסיה על חשבון בלארוס", אמר סטניסלב בוישוק, מדען פוליטי ב־CIS-Europe Monitoring Organization, מכון מחקר בינלאומי ממוסקבה. וזו סיבה אחת לכך שהקרמלין ממשיך לתמוך בלוקשנקו, למרות העובדה ש"הגישה כלפיו רחוקה מלהיות וורודה כאן ברוסיה", אמר בוישוק.