הפדרל ריזרב הזהיר את דויטשה בנק על כך שצעדיו למניעת הלבנת הון בנסיגה

התסכול לגבי הבנק - נותן ההלוואות הגדול ביותר בגרמניה - הגיע לנקודה כזו שהבנק עשוי להיקנס

דויטשה בנק / צילום: Reuters
דויטשה בנק / צילום: Reuters

הפדרל ריזרב הודיע לדויטשה בנק בשבועות האחרונים כי הוא נכשל בהתמודדות עם חסרונות עקביים במערכות שלו נגד הלבנת כספים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

התסכול של הפד הגיע לרמה כזו, שהבנק עלול לעמוד בפני קנס, אמרו אותם האנשים.

דויטשה בנק השקיע משאבים רבים בטיפול בכשלים חוזרים ודמי ענישה שנגבו בגלל שהתיר העברות חשודות. הפד הודיע לדויטשה בנק שבמקום להתקדם, הבנק הגרמני המחלק הלוואות ויש לו נוכחות גדולה בוול סטריט, נסוג לאחור. הרגולטור הודיע שכמה מהבעיות במכשירים למניעת הלבנת הון דורשים תשומת לב מיידית.

דובר של דויטשה בנק אמר שהבנק לא מגיב לגבי הדיאלוג שהוא מנהל עם סוכנויות רגולציה. דובר של הפדרל ריזרב סירב להגיב.

המילים הקשות של הפד מתנגשות עם המסר של הבנק, הטוען שעבד במרץ לשיפור המערכות ורוב בעיותיו החוקיות מאחוריו.

האזהרה האחרונה של הפד באה ארבע שנים אחרי שסיווגה את פעולות דויטשה בנק בארה"ב כ"מצויות במצב בעייתי" - נזיפה נדירה לגבי בנק גדול. במאי 2020, הפד הוציא שוב אזהרה לגבי מכשירי מניעת הלבנת הון של הבנק.

עוד ב־2020, הבנק הגיע להסדר עם משרד השירותים הפיננסיים של מדינת ניו יורק לגבי תפקידו של הבנק באחת משערוריות הלבנת ההון הגדולות באירופה ובגלל שנכשל בפיקוח על התנהלותו של הבנק מול עבריין המין המורשע ג'פרי אפשטיין.

בשנת 2017, נקנס דויטשה בנק על ידי הפדרל ריזרב ב־41 מיליון דולר, בגלל שנכשל בניהול תוכנית יעילה למניעת הלבנת הון.

דויטשה בנק הוא הבנק המלווה הגדול ביותר בגרמניה, ובתור בנק סולק דולרים הנתון לרגולציה של הפדרל ריזרב, משחק תפקיד מרכזי בהעברות כספים בינלאומיות.

בנקים אמור לפקח על האופן שבו כסף עובר במערכות שלהם ולשמור על כך שרווחים מפעילות פלילית לא ינועו בתוך הכלכלה. הם אמורים לדעת מי הלקוחות שלהם ולסמן עסקאות המצביעות על פעילות החשודה כלא חוקית לרשויות.

דויטשה בנק הציג רבעון חזק

המצב של דויטשה בנק השתפר אחרי שהבנק החל לעשות ב־2019 רפורמה, קיצץ באופן חד בעלויות והפסיק בכמה פעולות, כולל סחר בניירות ערך בארה"ב. השנה הציג הבנק את הרבעון החזק ביותר שלו מזה שבע שנים.

ביום חמישי, בכירי דויטשה בנק דיברו בטון שורי בפגישת בעלי המניות השנתית, ואמרו שהבנק מבסס מחדש את אחיזתו ונהנה שוב מאמון בשוק. הבנק גם הודיע שהוא רוצה לשחק תפקיד פעיל בקונסולידציה של תחום הבנקים באירופה.

"היה שינוי יסודי בדרך שבה אנשים רואים את הבנק שלנו", אמר המנכ"ל כריסטיאן סווינג בדברים שנשא לבעלי המניות.

סווינג אמר להם שהבנק "חיזק באופן משמעותי את מערכות השליטה שלנו", אבל הוסיף ש"אנחנו תמיד מודעים לתחומים בהם אנו צריכים להשתפר", כולל במאמץ להילחם בפשיעה פיננסית.

הבנק נאבק להתנער מהמוניטין שלו כבנק שיש בו פיקוח מועט. באפריל, רשות הפיקוח הפיננסי הפדרלית של גרמניה, המכונה בראשי התיבות BaFin, הורתה לדויטשה בנק לנקוט צעדים נוספים על מנת למנוע מקרים של הלבנת הון.

בסוכנות הרגולציה אמרו שהבנק צריך לציית למחויבויות הגילוי הנאות, בייחוד לגבי בדיקות לקוחות שגרתיות. הבנק הרחיב את תפקידו של בקר שמונה לתפקיד ב־2018 על מנת לוודא הטמעה של כללי הציות.

לאחר ההוראה מ־BaFin, דויטשה בנק הודיע ששיפר משמעותית את הבקרה והוציא כ־2.4 מיליארד דולר על הגדלת הצוות הלוחם בהלבנת הון ליותר מ־1,600 עובדים בשנתיים האחרונות. הבנק הכיר בכך שעוד נותרה כברת דרך לעשות בנושא.

עדיין תחת פיקוח של בקרים חיצוניים

דויטשה בנק גם נמצא עדיין תחת פיקוחם של בקרים חיצוניים שמונו ב־2017 על ידי משרד השירותים הפיננסיים של ניו יורק במסגרת ההסדר לגבי המקרה של "סחר ראי", שבו הבנק העביר 10 מיליארד דולר מכספם של לקוחות רוסיים אל מחוץ למדינה.

בנובמבר האחרון דיווח הוול סטריט ג'ורנל שהבקרים נבהלו מהרחבה אפשרית של פעילות דויטשה בנק ברוסיה. באוקטובר, אמרו לבנק שמאמצים לשפר את הפעילות לא היו מספיקים על מנת לכסות על הסיכון של עשיית עסקים עם לקוחות רוסים, ושהבנק צריך במקום זה לסגור את פעילותו ברוסיה.

מוקדם יותר החודש, הבנק מינה את ג'ו סלמה, היועץ הכללי לענייני ארה"ב שהיה אחראי על משא ומתן לגבי ההסדרים הרגולטוריים שהבנק הגיע אליהם לאחרונה עם רשויות בארה"ב, כראש היחידה העולמית ללחימה בפשע פיננסי של הבנק. הצעד נועד לשפר את יחסי הבנק עם סוכנויות רגולציה, כך אמרו אנשים המכירים את המצב.

שלא כמו קודמו בתפקיד, שישב במשרד בפרנקפורט, סלמה יחלק את זמנו בין גרמניה לארה"ב.