"שנל-טסט": שחיתות בדיקות הקורונה הגדולה שמטלטלת את גרמניה

המודל הייחודי שאימצה גרמניה במאבק בקורונה, במסגרתו יש צורך להציג בדיקה שלילית עדכנית לפני כל פעילות, הפך לכר פורה למרמה • לא נדרש שום ניסיון בהפעלת מרכזי בדיקה, והממשלה מתרשלת בפיקוח עליהם • בברלין לבדה בוצעו 5.2 מיליון בדיקות מהירות מתחילת מרץ, בעלות 85 מיליון אירו

מתחם בדיקות קורונה מהירות בהיידלברג / צילום: Reuters, imago images/Ralph Peters
מתחם בדיקות קורונה מהירות בהיידלברג / צילום: Reuters, imago images/Ralph Peters

הם צצו ברחבי גרמניה בשבועות האחרונים כפטריות אחרי הגשם. מרכזים פרטיים לבדיקות קורונה מהירות נפתחו אחד אחרי השני בחללים מסחריים שהתקשו לסגור את החודש בגלל המגיפה - חנות לסוודרים מקשמיר, דוכן למיצים, מועדון מין, באר נרגילות וחנויות מחשבים - ואפילו באוהלים שהוקמו במגרשי חניה ועל תלת-אופן. תורים ארוכים משתרכים אליהם מחודש מרץ, בעקבות המודל הייחודי שאימצה גרמניה: הצורך להציג בדיקה שלילית עדכנית לפני כל פעילות: קנייה בחנויות, ביקור ב"איקאה", תספורת, סיור בגלריה או אפילו ישיבה בחוץ במסעדה או בבית קפה.

המודל הזה, שמסתמך על בדיקות אנטיגן מהירות אך מדויקות פחות מבדיקות ה-PCR, שאב מעט השראה ממרכזי הבדיקות המהירות החינמיות בצרפת, הרבה השראה מהבדיקות ההמוניות שהתקיימו באוסטריה, אך הוא למעשה המצאה גרמנית ייחודית, שיושמה החל מהימים החשוכים של מרץ, אז שיעור חולי הקורונה במדינה נמצא בעלייה והממשלה ניצבה חסרת אונים משום שכבר יישמה צעדי סגר. כל מדינת מחוז פעלה באופן עצמאי, ורוב מדינות המחוז בגרמניה, כולל ברלין, השליכו את יהבן בעידוד הממשל הפדרלי על ה-"שנל-טסט".

אוטובוס שהוסב לעמדת בדיקות קורונה מהירות בהמבורג / צילום: Reuters, imago images/Andre Lenthe
 אוטובוס שהוסב לעמדת בדיקות קורונה מהירות בהמבורג / צילום: Reuters, imago images/Andre Lenthe

בדיעבד, מסתבר שזה היה מתכון להדפסת כסף. שורת יזמים זריזים קפצו על ההזדמנות, ובמיוחד על העובדה שמתבררת כעת - לא נדרש שום ניסיון קודם כדי להקים מרכזי בדיקה, והממשלה מתרשלת באופן חמור בפיקוח עליהם. בברלין, למשל, בתוך יומיים ניתן לקבל אישור לפתוח מרכז כזה, אחרי הדרכה של כמה שעות מטעם הרשויות שנעשית באמצעות וידיאו, ואז להתחיל לספור את האנשים המחכים בתור בחוץ - ואת הכסף.

בנוסף, המערכת כולה ברוב מדינות המחוז מתבססת על דיווחים עצמיים - בברלין על המרכזים להזין מדי ערב את מספר הנבדקים שביצעו לכאורה בדיקה בהם בפלטפורמה מקוונת. הם חופשיים להזין איזה מספר שיירצו, ללא שום חובת הוכחה. על כל בדיקה מקבלים המרכזים הפרטיים 18 אירו מהממשלה, בעוד עלות בדיקת קורונה מהירה עומדת על אירו או שניים. באופן פורמלי, מורשית רק בדיקה אחת לשבוע לתושב, אבל בגלל שהפרטים האישיים כלל לא נאספים, כל תושב יכול לעשות כמה בדיקות מהירות שהוא רוצה.

תחקיר של הטלוויזיה הגרמנית בשיתוף עיתונים מקומיים העלה כי לא רק עסקי בדיקות הקורונה הכשרים הם בוננזה כלכלית, אלא שהם משמשים ככר פורה למרמה. במרכז בדיקה פרטי בעיר קלן למשל, ספר תחקירן שהוצב מחוץ לו כ-80 בני אדם שביקרו במרכז בדיקה אחד ביום. באותו היום הוא דיווח לרשויות על מספר קרוב לפי עשרה - 977 נבדקים. בעיר אסן ספרו התחקירנים כ-500 איש שביקרו באוהל בדיקות פרטית, לעומת 1,743 שדווחו בסוף היום. עדויות למרמה דומה התקבלו גם מבוואריה, שם הרשויות כבר החלו לחקור, וגם מברלין.

התחקיר שודר ביום חמישי האחרון בטלוויזיה הגרמנית, ומאז רק הולכות ומתרבות העדויות לשחיתות. עובדים בתחנות הללו דיווחו באופן אנונימי כי בכל מקרה של ספק, אם יש בעיה בבדיקה, או שהמטוש נפל או נעלם, הנבדקים מקבלים אוטומטית תוצאה שלילית. בכל מקרה, מומחים חלוקים לגבי היעילות של הבדיקות המהירות, שאינן רגישות במיוחד (הן יעילות באיתור חולים עם תסמינים, אך פחות בימים שלפני הופעת התסמינים שבהם חלק מהחולים עשויים להיות מדבקים, א"א).

85 מיליון אירו תוך חודשיים וחצי 

זהו עסק שמגלגל כסף רב. לפי הנתונים מברלין, 5.2 מיליון בדיקות מהירות בוצעו מתחילת מרץ ועד עכשיו. רק מיעוטן - 450 אלף בדיקות - בוצעו בתחנות בדיקה רשמיות של העירייה, והיתר נעשו בתחנות בדיקה פרטיות, שהולכות ומתרבות בקצב של 10% בשבוע. כ-150 תחנות פרטיות מתווספות לרחובות ברלין מדי שבוע. במונחים כספיים, מדובר בהוצאה אדירה של כ-85 מיליון אירו מכספי משלמי המסים של ברלין רק לחודשיים וחצי האחרונים. ומדובר רק בברלין, שבה גרה 5% מאוכלוסיית גרמניה.

היקף התופעה והיקף המרמה האפשריים הביאו לכך שביממה האחרונה גלש התחקיר לזירה הפוליטית. שר הבריאות יינס שפאן, שנחשב למי שאחראי לתכנון וליישום המודל החדש, ענה להאשמות ואמר כי בשל המצב החמור של התחלואה, המדינה היתה צריכה "לפעול באופן מהיר ולהיאבק בביורוקרטיה". מעבר לכך, הוסיף, שפאן, אלו המרמים את המערכת בשעת מגיפה "צריכים להתבייש בעצמם".

"שפאן עושה לעצמו חיים קלים", כתב הבוקר המגזין "דר שפיגל", "לממשלה הגרמנית היו חודשים כדי ליצור מנגנון בדיקות מהירות יעילות. אבל כמו בעבר, זמן רב בוזבז". לפי המגזין, הצעדים הללו מתווספים לאוזלת היד של הממשלה בהתמודדות עם ההתפרצות בחורף ומוכיחים את "חוסר האחריות של המדינה". בנוגע לעניין האשמה, נכתב בעיתון FAZ, "אף אחד לא צריך מדיניות המתבססת על פנייה לרגשות האשם של פושעים".

בינתיים, הרשויות במדינות המחוז השונות מבטיחות לעשות "בדק בית" ומזכירות כי על העסקים לשמור את הרשומות עד 2025 לפחות וכי ניתן יהיה לבצע חקירות גם בעתיד. שפאן הבטיח להגביר את הפיקוח על המרכזים הפרטיים והורה לרשויות המס לבדוק לעומק את המספרים המדווחים. הוא הודיע כי ידון בעניין היום (ב') עם שרי הבריאות של מדינות המחוז.