מנסור עבאס על סף חתימת הסכם עם לפיד, אלה עיקרי ההסכמות

לגלובס נודע כי רע"ם צפויה לתמוך בהקמת ממשלה בראשות גוש השינוי • התמורה: חופש הצבעה בנושאי להט"ב, מיליארדי שקלים לקידום החברה הערבית וביטול חוק קמיניץ

מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המשא ומתן בין יש עתיד לרע"ם טרם הסתיים, אבל יש כבר כמה וכמה עקרונות יסוד להסכם המתגבש. מהפרטים שהגיעו לגלובס עולה כי רע"ם תתמוך אקטיבית בהצבעה על הקמת הממשלה וכך גם ברוב הצבעות הקואליציה בכנסת. בהצבעות הקשורות לסוגיות להט"ב, לרע"ם יהיה חופש הצבעה מלא ויש הבנה כי לפחות בשנה הראשונה לא תובא חקיקה משנה סדרי עולם בנושא הזה.

שירית אביטן כהן פרסמה בגלובס כי בהסכמים הקואליציוניים מתייחסים לסוגיית הלהט"ב בכלליות לדרישת רע"ם. לפיד התייחס לפרסום, אישר והוסיף "המאבק הלהט"בי יימשך, אך לצערי לא כל דבר שאני מאמין בו אוכל לקדם כבר בהתחלה. בסוגיות מדיניות מכיוון שההסכמה הכללית בקואליציה המתהווה היא שהן לא יועלו למשך זמן קצוב, גם רע"ם לא אמורה להיות בקונפליקט, ועם זה יש הבנות על מנגנון הידברות בכל פעם שיעלה נושא בעייתי".

בהיבטים התקציביים - ככל הידוע אין סגירה סופית. לפי גרסה אחת, מדובר ב-25 מיליארד שקל לתוכנית עשור, לפי גרסה שנייה, בין 15-18 מיליארד לתוכנית חומש שתכלול גם את תקציב התוכנית למאבק באלימות שהיקפו 5 מיליארד שקל. תקציב יחודי אחר הוא כמיליארד שקל לפיתוח תשתיות תחבורה עירוניות ובין עירוניות - שוב תקציב שיכנס לתוכנית החומש שמכינים במשרד לשוויון חברתי ואת פרטיה חשפנו בגלובס.

במישור החקיקתי סוכם כי חוק קמיניץ יבוטל ויובא חוק אחר תחתיו, המתחשב בבעיות הייחודיות של הישובים הערביים לרבות היעדרן של תוכניות מתאר ושינוי יעוד מחקלאי למגורים באופן מהיר יותר. רע"ם, כך נאמר לנו, ביקשה וקיבלה קידום מהיר של הכרה בחלק מהישובים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב, וקידום תוכניות יישוב והסדרה לשאר הישובים.

בלי תפקידים בממשלה אבל עם כוח בכנסת

רע"ם החליטה עקרונית כי לא תשתתף בממשלה - גם לא בתפקיד סגן שר, אבל היא דורשת וכנראה תקבל ראשות של שתי ועדות, האחת הוועדה למאבק באלימות בחברה הערבית שעבאס עומד בראשה כעת, והשניה ועדת הפנים - לא סגור סופית. נזכיר כי זו הוועדה האחראית בין השאר על המשטרה והמשרד לביטחון הפנים. בעבר עמדו בראשה חברי כנסת ערבים.

כאמור, אין סגירות סופיות על הכל, אבל לפי גורמים פוליטיים בכירים אלה הסיכומים.

יש עתיד ומתווכים אחרים עושים מאמצים ניכרים להרגיע את ימינה ואת תקווה חדשה לגבי מעורבות רע"ם בקואליציה. היום נפגש עבאס עם איילת שקד, וככל הידוע יש מגעים גם עם בכירים בתקווה חדשה.

ברע"ם עצמה ויכוח פנימי לא קטן, ויש שם חשש כי מאזן גנאים, שבעבר היה בבל"ד הקיצונית יותר, שוקל להתנגד בהצבעה על הקמת הממשלה - מעין עמיחי שיקלי של רע"ם, ויש דיווחים על כך בתקשורת הערבית, אבל ברע"ם אומרים כי לכשתתקבל ההחלטה במוסדות המפלגה, כל חבריה יהיו מחוייבים לה.

עם הרשימה המשותפת העניינים סבוכים יותר. מחד ימינה ותקווה חדשה לא מעוניינות בתמיכת חבריה, ובמשותפת עצמה ויכוח עמוק. יו"ר בלד, הסמן הקיצון סמי אבו שחאדה, הודיע כי יתנגד לכל ממשלה שתקום ובכך שינה מעשית את הדרך שהוביל קודמו אמטנס שחאדה. בחד"ש איימן עודה ניסה להוביל הימנעות לפחות אבל אחרים מבכירי המפלגה מתנגדים, בשל היות נפתלי בנט ראש הממשלה המיועד.

אחמד טיבי, כך אומרים מקורות במשותפת, מנסה להביא לחופש הצבעה ברשימה, וכך יוכלו הוא וחברו לתע"ל אוסאמה סעדי להימנע בהצבעה. יש ידיעות כי תמורת כך טיבי יקבל מקום בוועדת הכספים, אבל טיבי מכחיש.

ביום רביעי תתכנס המשותפת לקבלת החלטה בעניין ההצבעה על הקמת הממשלה. על הפרק - הצעת טיבי לחופש הצבעה.