מניות הצעצועים, מזון תינוקות ובדיקות גנטיות זינקו לאחר שסין אישרה לזוגות להביא לעולם 3 ילדים

החלטת הממשל הסיני לגבי המדיניות החדשה של שלושה ילדים למשפחה, הריצה רבים להשקיע בחברות שעוסקות בייצור מוצרים לגיל הרך • רק לפני חמש שנים הממשל הסיני ביטל את האיסור על הבאה יותר מילד אחד וכעת, לאחר ניתוח המגמות הדמוגרפיות, הוחלט להרחיק לכת עוד יותר

נשים עם ילדים בפארק בבייג'ינג'. שיעור הילודה בסין נמוך מאוד / AP
נשים עם ילדים בפארק בבייג'ינג'. שיעור הילודה בסין נמוך מאוד / AP

מניות של חברות צעצועים, מוצרי טיפול בתינוקות ומזוון לתינוקות (תמ"ל) מזנקות בסין אחרי שהממשלה הודיעה על מדיניות שלושה ילדים למשפחה.

החלטתה של ממשלת סין לאפשר למשפחות להביא שלושה ילדים עשויה להוות אוצר משמיים ליצרני עגלות, מזון תינוקות, צעצועים, ביגוד וכדומה, אם לשפוט לפי הריצה של רבים אתמול להשקיע בחברות שעוסקות בייצור מוצרים לגיל הרך. מניות הקשורות למוצרי תינוקות, ילדים ואמהות זינקו בסין ובהונג קונג לאחר שהממשל הסיני פרסם את המדיניות החדשה שמבקשת להתמודד עם משבר דמוגרפי מתמשך.

החשש מפני המשך העלייה החדה במספר הזקנים במדינה בשילוב הירידה החדה בילודה, הביאה את ממשלת סין לקבל הכרעה דרמטית בעלת השלכות מרחיקות לכת לפיה זוגות יוכלו להביא לעולם שלושה ילדים. רק לפני חמש שנים הממשל הסיני ביטל את האיסור על הבאה יותר מילד אחד וכעת, לאחר ניתוח המגמות הדמוגרפיות, הוחלט להרחיק לכת עוד יותר.

עדיין לא ברור אם המהלך יצליח, שכן שינוי המדיניות הקודם ב־2016 לא הצליח לשנות את המגמה, זאת בין היתר בשל יוקר המחייה בחלקים רבים בסין שהביאו את הצעירים לדחות את גיל הבאת הילדים או לוותר כליל על ילודה והקמת משפחה. שיעור הילודה בסין בעשור האחרון עמד על 1.3 ילדים לאישה - קצב נמוך מאד שניתן למצוא במדינות עם אוכלוסיות מזדקנות. המשמעות: פחות ידיים עובדות בעתיד הנראה לעין, יותר זקנים שהופכים ל"נטל" על אוכלוסייה צעירה שרק הולכת ומצטמצמת וצריכה לממן את צרכיהם וקושי גובר בשמירה על "צמיחה" במדינה.

אולם, ההשלכות של המהלך חורגות, כפי שהבינו במהרה בשוק, הרבה מעבר ל"סוייה" הדמוגרפית ויש מי שהבינו במהרה כי הפוטנציאל הכלכלי הנרחב נמצא מעבר לפינה. מניות Goodbaby, חברה המייצרת מוצרים לילדים, זינקו ב־31% בהונג קונג; יצרנית התמ"ל המובילה בסין Beingmate טיפסה ב־8% בבורסה בשנזן; מניות Suzhou Basecare Medical Co. המציעות בדיקות גנטיות לזוגות המבקשים לעבור הפרייה מלאכותית, עלו ב־15%. גם מניות Jinxin Fertility Group, חברה המספקת שירותי פוריות, עלו בכמעט 18%

חברת Goldlok Holdings, המייצרת רכבות חשמליות ובובות, טיפסה ב־10%, בעוד שמניות Aidigong Maternal & Child Health עלו ב־22%.

כל זה קורה שלושה שבועות אחרי שבייג'ינג פרסמה את מפקד האוכלוסין ל־2020 - מפקד שנערך פעם בעשור - שהראה כי האוכלוסייה הסינית גדלה בקצב האיטי ביותר מזה עשורים. מדיניות הילד היחיד בסין הייתה בתוקף מאז 1980, לאחר שהממשל בסין בשנות השבעים הגיע למסקנה שהוא צריך להתמודד עם בעיה הפוכה מזו שהממשל הנוכחי מתמודד איתה - אוכלוסייה שגדלה מהר מדי ביחד עם התגברות העוני בקרבה. למרות שינוי המדיניות שיצא לפועל ב־2016, אז הודיעה הממשלה כי למשפחות מותר להביא לעולם שני ילדים ולא אחד, קצב הילודה ירד בשנת 2020 ב-­15%.