מתכננים לעשות עסקים במרוקו ובבחריין? עכשיו זה יהיה יותר קל

החברה הממשלתית אשרא לביטוח סיכוני סחר חוץ תתחיל לבטח יצואנים ישראלים למרוקו ובחריין • החברה תעמיד מאות מיליוני דולרים ליצואנים, בעיקר עבור עסקאות ומיזמים ארוכי טווח • בחריין היא אחד המרכזים הכלכליים הגדולים במזרח התיכון, והיא גם גשר לצרכנית גדולה בהרבה - סעודיה

קו החוף של מנאמה. הבניין הבולט ביותר הוא מרכז הסחר העולמי של בחריין / צילום: Shutterstock, trabantos
קו החוף של מנאמה. הבניין הבולט ביותר הוא מרכז הסחר העולמי של בחריין / צילום: Shutterstock, trabantos

אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, הודיעה היום (ג') כי היא מתחילה לבטח יצואנים ישראלים למרוקו ובחריין. זאת בעקבות הסכמי השלום והנורמליזציה שנחתמו לאחרונה בין המדינות. בשלב הראשון תעמיד אשרא מסגרות ביטוח אשראי בגובה של כ-100 מיליון דולר ליצואנים לבחריין ו-200 מיליון דולר ליצואנים למרוקו. מדובר בעיקר במסגרות עבור עסקאות ופרוייקטים ארוכי טווח של עד 15 שנה.

ביטוח האשראי מגן על היצואן מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן לקבל את התשלום מראש.

כזכור, בשנה שעברה נחתמו הסכמי שלום בין ישראל ובין בחריין ומרוקו. הסכם השלום עם בחריין נחתם בספטמבר 2020 בטקס שנערך בבית הלבן, יחד עם חתימת הסכם השלום עם האמירויות. הסכם הנורמליזציה עם מרוקו הוכרז בדצמבר 2020 והוא נחתם ב-22 בדצמבר ברבאט.

בחריין היא אחד המרכזים הכלכליים והמסחריים הערביים הגדולים במזרח התיכון, ופוטנציאל הסחר והיצוא אליה גדולים במיוחד, בעיקר לאור היותה גשר לצרכניות גדולות בהרבה ממנה ובראשן ערב הסעודית, שהיא מעין מדינה אם עבורה. כל עוד אין קשרים כלכליים ודיפלומטיים סדירים בין ישראל לערב הסעודית, בחריין משמשת לגשר הזה, ובגלובס פרסמנו על כמה עסקאות שכבר נחתמו לייצוא ישראלי דרך בחריין לסעודים.

באשרא מציינים כי הפוטנציאל העסקי והכלכלי של יצואנים ישראלים לבחריין הוא בעיקר בתחומי החקלאות, טיפול במים ותקשורת.

עם מרוקו התקיימו במהלך השנים קשרי תיירות וקשרי מסחר גם ללא הסכמי הנורמליזציה. הכלכלה המרוקנית מתבססת עדיין על חקלאות, אולם בשנים האחרונות חלה צמיחה בתחומים נוספים כגון תיירות, כימיקלים, טקסטיל ועוד. כמו כן, המדינה מעודדת השקעות זרות ונחשבת נוחה יחסית לעשיית עסקים. באשרא מעריכים כי הפוטנציאל העסקי והכלכלי של יצואנים ישראלים למרוקו הוא בעיקר בתחומי הבריאות, ההייטק, החקלאות והטיפול במים.

"בחריין ומרוקו משוועות לשיתופי פעולה עם המגזר העסקי הישראלי"

ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא: "בשנה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה, היינו עדים לירידה קלה בהיקפי הייצוא. הייצוא הישראלי מהווה מנוע צמיחה משמעותי של המשק. כעת, לאחר שהמשק חוזר לפעילות מלאה, כאשר חלק ניכר מהעולם עדיין נמצא עמוק במשבר הקורונה, אנו רואים חשיבות רבה לאפשר לחברות ישראליות לנצל יתרון זה ולהרחיב את היקפי הייצוא. בכלל זה להרחיב את פעילות הייצור בישראל ולהיכנס לשווקים חדשים". לדבריו, הסכמי הנורמליזציה עם בחריין ומרוקו מהווים פוטנציאל משמעותי לשיתופי פעולה ולהרחבת פעילות של חברות ישראליות באפריקה ובאסיה. "בחריין ומרוקו משוועות להשקעות ולשיתופי פעולה עם המגזר העסקי הישראלי ומהוות גשר לשיתופי פעולה מסחריים עם מדינות נוספות סביבן" אומר בן-אלי.

ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא / צילום: תמר מצפי
 ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא / צילום: תמר מצפי

אשרא היא חברה ממשלתית העוסקת בקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך של 1-15 שנים. אשרא מבטחת מאות עסקאות בהיקף של מעל שני וחצי מיליארד דולר, בעיקר למדינות מתפתחות.

החברה מציעה ליצואנים הישראלים פתרונות ביטוח מגוונים, המאפשרים מזעור סיכונים וקבלת מימון לעסקאות. החברה מספקת כיסוי כנגד שני סוגי סיכונים: סיכונים פוליטיים הקשורים לשלטון במדינת היעד (כגון מלחמה או הלאמה) וסיכונים מסחריים, הקשורים לחברה שמולה מתבצעת העסקה (כגון פשיטת רגל). החברה מציעה מגוון פתרונות ביטוחיים ושירותים, כגון ביטוחים לאשראי קונים, אשראי בין בנקאי, אשראי ספקים, אשראי דוקומנטרי, ביטוח ליסינג, חילוט שלא כדין, ביטוח השקעות לבעלי מניות וביטוח טרום משלוחים.