השיחות בכפר המכבייה נכנסו להילוך גבוה; הצדדים אופטימיים למרות המחלוקות

בכפר המכבייה מתקיימות שיחות בין נציגי גוש השינוי משעות הבוקר • לדברי גורמים מקורבים, השאיפה היא לסגור עוד הלילה את ההסכם

מנסור עבאס במו"מ, היום בכפר המכביה / צילום: רפאל כהן, כיכר השבת
מנסור עבאס במו"מ, היום בכפר המכביה / צילום: רפאל כהן, כיכר השבת

19:49

מסתמן כי גיל ברינגר, יועצה לשעבר של איילת שקד, ימונה למזכיר הממשלה - כך נודע לגלובס.

גילוי מלא: עו"ד גיל ברינגר כתב עד חודש מרץ האחרון טור משפטי שבועי בגלובס.

19:24

קשיים של הרגע האחרון? הדיונים בכפר המכבייה מתנהלים במרץ, אבל עדיין קיימות מחלוקות בנושא המשפטי. איילת שקד דורשת מקום סביב שולחן הוועדה למינוי שופטים בכל מחיר ולא מתכוונת להתפשר.

בנוסף, על פי הדיווחים גדעון סער עומד איתן בדרישתו לפצל את תפקידי היועמ"ש מול דרישת כחול לבן "לשמור על מערכת המשפט". סוגיה נוספת במחלוקת היא תיק נגב גליל שדורשת איילת שקד ונמצא בידי ישראל ביתנו.

ולמרות זאת הצדדים אופטימיים ויש נכונות לסכם עוד הערב עם ההכרזה "עלה בידי".

17:20

מרתון השיחות בכפר המכבייה בין נציגי גוש השינוי עולה הילוך. לאחרונה הגיע ח"כ מנסור עבאס למקום והודיע: "אהיה חלק מהקואליציה. אי אפשר להגיד שנסגר עד שזה נסגר". הדיונים מתקיימים באינטנסיביות גדולה מתוך שאיפה לסגור עוד הלילה, כך לדברי גורמים בחדרים הסגורים.

15:34

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הספיק לעזוב את כפר המכביה, שם מתקיימים המגעים מאז שעות הבוקר, בגלל "ענייני לו"ז", כך אומרים במפלגה. עדיין נמצאים שם נפתלי בנט ואיילת שקד וכן יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יחד עם כל צוותי המשא ומתן של המפלגות. בשעה האחרונה הגיעו למקום להשתתף בשיחות גם ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו וכן יו"ר מרצ ניצן הורוביץ. גורמים בגוש השינוי טוענים כי למרות ההתקדמות במגעים, ההכרזה "עלה בידי" מתרחקת ועשויה להתקיים רק מחר.

12:10

עד לשעות הבוקר המוקדמות ישבו צוותי המשא ומתן כדי לנסח את ההסכמים ועל פי הדיווחים משם חלה התקדמות משמעותית. ביש עתיד מקווים שיו"ר המפלגה יתקשר לנשיא עוד הערב ויודיע "עלה בידי".

11:30

בליכוד מנסים למנוע את הרכבת הממשלה. הבוקר פנתה המפלגה ליועמ"שית של בית הנשיא בבקשה שלפיד יידרש להציג הסכמים במעמד השיחה עם הנשיא וכן להבהיר כי מי שהמנדט בידו הוא היחיד שיכול לכהן כראש ממשלה. "לפי חוק יסוד הממשלה רק ח"כ לפיד יכול לכהן ראשון כרה״מ ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח״כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה", כתב עו"ד מיכאל ראבילו בשם הליכוד.

התשובה מבית הנשיא לא איחרה לבוא. היועצת המשפטית לנשיא המדינה, עו״ד אודית קורינלדי-סירקיס כתבה כי לפיד יידרש להודיע במעמד השיחה איזו ממשלה תקום ומי יכהן בה כראש ממשלה ומה הרכב הסיעות. "אכן, כפי שהבהרתי בשיחתנו מיום 4.5.2021, על חבר הכנסת, שמודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה להבהיר את הרכב הסיעות השותפות לממשלה, האם מדובר בממשלת חילופים, ומי יכהן כראש הממשלה החלופי (במידה ומדובר בממשלת חילופים)". באשר לנושא ראש הממשלה המכהן כתבה כי מי שיכהן כראש ממשלת חליפים יוכל להיות זה שיודיע על הרכבת הממשלה ומרכיב אותה בפועל.

בתוך כך לגלובס נודע כי יו"ר תקווה חדשה גדעון סער מבקש להכניס להסכמים את פיצול תפקידי היועמ"ש - נושא שנמצא עדיין בדיונים.