תשתיות כחול לבן בדרך לבורסה: קיסטון הנפיקה, ורידיס בדרך ורימון הגישה תשקיף

קרן קיסטון השלימה הנפקה מוצלחת • ורידיס, מתחומי איכות הסביבה, מבקשת לגייס 176 מיליון שקל לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל אחרי הכסף, כולל הצעת מכר של 20 מיליון מניות מטעם בעלי השליטה • לרימון מתחום התשתיות הזורמות, זרם הכנסות קבוע שצפוי לצמוח לכ-150 מיליון שקל בתוך שנתיים

מתקן תשתיות מים של רימון / צילום: מצגת החברה
מתקן תשתיות מים של רימון / צילום: מצגת החברה

גל ההנפקות הראשוניות בבורסה בת"א נמשך במלוא העוצמה, וסוחף עמו חברות ממגזרים שונים במשק לצד חברות טכנולוגיה, ובהם גם תחום התשתיות הציבוריות. השבוע השלימה קרן קיסטון ריט הנפקה ראשונית מוצלחת של מניותיה, ואליה תחבור בקרוב גם חברת ורידיס שכבר נמצאת בעיצומו של התהליך.

אל ורידיס (שבשליטת דלק רכב) וקיסטון (בבעלות גיל דויטש ורוני בירם) תנסה להצטרף גם חברת רימון שירותי ייעוץ וניהול, שעוסקת בפרויקטים תת קרקעיים, באספקת מים מושבים לחקלאות ובייזום פרויקטים בתחום האנרגיה. רימון פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת ההנפקה, ולאחריה יחלו כנראה מנהליה בסבב פגישות עם גופים מוסדיים מקומיים.

כאמור, הראשונה מבין אלו להשלים הנפקה ראשונית בת"א הייתה קיסטון, שגייסה 120 מיליון שקל לפי שווי של יותר מ-600 מיליון שקל אחרי הכסף. ההנפקה בוצעה במחיר  המשקף שווי חברה הגבוה משווי נכסיה, וכן פרמיה עבור אלו שהשקיעו בקרן לפני הנפקתה (כלומר מחיר המניה בהנפקה בבורסה גבוה יותר ממחיר המניה בגיוסים הקודמים).

לדברי נבות בר, מנכ"ל קיסטון, "תוצאות הגיוס מעידות על הבעת אמון של הגופים המוסדיים המובילים והציבור בקרן, בפעילותה וביכולתה לאתר נכסים ולפעול להשבחתם. כספי הגיוס ישמשו להרחבת פורטפוליו הנכסים של הקרן בארץ ובחו"ל וליישום אסטרטגיית ההשקעה שלנו, שתשיא ערך רב למשקיעים בקרן".

קיסטון היא קרן ריט להשקעה בתשתיות אשר הוקמה על בסיס יוזמת משרד האוצר ורשות ניירות ערך לעידוד השקעה בפרויקטי תשתית. הקרן, שמבצעת השקעות מגוונות בפרויקטים ובנכסי תשתית מניבים, החלה את דרכה לפני כשנה וחצי וגייסה מאז באופן פרטי כחצי מיליארד שקל עבור השקעותיה בפרויקטים שונים.

מייסדי הקרן הם רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר, שמחזיקים גם בבעלות על חברת הניהול שלה. מאז הקמתה הובילה הקרן עסקאות מורכבות כדוגמת רכישת מניות חברות הניהול וההפעלה של כבישי האגרה בישראל (חברות המפעיל), רכישת 50% ממתקן ההתפלה באשקלון, שותפות בתחנת הכוח רמת חובב ורכישת מ-25% מפרויקט סיבים אופטיים חוצה יבשות.

כמו-כן, נכנסה הקרן לעולמות האנרגיה המתחדשת באמצעות רכישת פורטפוליו נכסי האנרגיה המתחדשת של קרן הליוס ורכישת השליטה בחברת סאנפלאואר. את הרבעון הראשון של 2021 סיימה קיסטון עם רווח נקי של 7.3 מיליון שקל, בהמשך לרווח נקי של 8 מיליון שקל ב-2020 כולה.

נכון לסוף מרץ השנה עמד ההון העצמי של קיסטון על 403 מיליון שקל. מאז היא רכשה את מניות השליטה בחברת סאנפלאואר בעסקה שכללה גם הקצאת מניות בשווי כ-50 מיליון שקל, השלימה גיוס פרטי של כ-50 מיליון שקל, וכעת השלימה כאמור גיוס נוסף של כ-120 מיליון שקל במסגרת ההנפקה.

 
  

כך, שלשוק ההון מגיעה כעת קיסטון עם הון עצמי של יותר מ-600 מיליון שקל ועם צבר עסקאות בהיקף כולל של כ-800 מיליון שקל. את קיסטון ליוו בהנפקה עוה"ד איתי גפן, שרון ורקר שגיא ושרון שטראוס ממשרד גורניצקי ושות', וכן וצוות מפירמת ראיית החשבון PWC בראשות נעם הדר ומלכי אייכנשטיין. קונסורציום החתמים בהנפקה, בהובלת לאומי פרטנרס, כלל גם את רוסאריו והאנטר קפיטל. 

דלק רכב תמכור מניות ורידיס בכ-550 מיליון שקל

חברת התשתיות הבאה להנפיק, ורידיס, שמתמקדת בתחומי איכות הסביבה, תנסה לגייס 176 מיליון שקל בהנפקת 5 מיליון מניות חדשות לפי שווי של כ-3.74 מיליארד שקל אחרי הכסף. ההנפקה, שמתוכננת להתבצע לפי מחיר של 35.3 שקל למניה, תכלול גם הצעת מכר של 20 מיליון מניות מטעם בעלי השליטה, בתמורה כוללת של 706 מיליון שקל.

בעלת השליטה, דלק רכב של גיל אגמון, מתכננת למכור בהנפקה מניות ב-549 מיליון שקל ולהיוותר לאחריה עם 51.4% ממניות ורידיס, ואילו קרן תש"י תמכור מניות ב-157 מיליון שקל ותישאר עם 14.7% בחברה.

בתחום איכות הסביבה, ורידיס פועלת באיסוף, מיון, הטמנה וטיפול בפסולת מעורבת (ביתית ותעשייתית), וכן בשריפה של פסולת אורגנית מסוכנת. פעילות האנרגיה של ורידיס כוללת החזקה ב-20% בתחנת הכוח או.פי.סי רותם שבמישור רותם, ואילו פעילות התפלת המים שלה כוללת החזקה ב-50% ממתקן ההתפלה באשקלון וב-59.5% מחברת שירותי התפעול וההחזקה של מתקן ההתפלה.

את הרבעון הראשון של 2021 סיימה ורידיס עם עלייה של 11% בהכנסות ל-233 מיליון שקל, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. למרות זאת, רשמה החברה ברבעון גם ירידה של 22% ברווח הנקי ל-24 מיליון שקל, אך הציגה תזרים מזומנים חיובי של 25 מיליון שקל מפעילות שוטפת.

את הנפקת ורידיס, שתושלם בשבוע הקרוב, מובילות חברות החיתום של דיסקונט קפיטל, פועלים אי.בי.אי ומנורה מבטחים.

רימון מקימה ומתפעלת תשתיות למים, גז וחשמל

החברה השלישית בתחום התשתיות שתנסה לכבוש את לבבות המשקיעים היא רימון שירותי ייעוץ וניהול, שבה מחזיקים כיום המייסד והמנכ"ל יוסי אלמלם (23.8%), התאגיד הקיבוצי גרנות (56.3%) וקבוצת הביטוח הפניקס (19.9%). בשנת 2020 רשמה רימון צמיחה של 28% בהכנסות ל-255 מיליון שקל ועברה לרווח נקי של 25 מיליון שקל (לאחר הפסד של 1 מיליון שקל ב-2019).

בתחום התשתיות עוסקת החברה בביצוע פרויקטים לפיתוח תשתיות זורמות, תחנות שאיבה ומאגרי מים. פעילות זו מורחבת כעת גם לחו"ל ואמורה להוות את מנוע הצמיחה לשנים הקרובות.

כמו-כן, החברה יוזמת, מקימה ומתפעלת תשתיות אזוריות למים וקולחין, ונחשבת לספקית המים הפרטית הגדולה בישראל. תחום יזמות האנרגיה של רימון כולל הקמה והפעלה של רשתות של צינורות לחלוקת גז בלחץ נמוך, חלוקה ואספקת חשמל במרחב הכפרי, הקמת תחנות לייצור חשמל באמצעות גז והקמת מתקנים פוטו-וולטאים לייצור חשמל.

רימון שנוסדה ב-1997, מדגישה כי היא נהנית כיום מזרם הכנסות קבוע של כ-72 מיליון שקל בשנה מנכסים בבעלות ובהפעלה, אשר צפוי לצמוח לכ-150 מיליון שקל בתוך כשנתיים. זאת, על בסיס השקעות הנמצאות כיום בתהליכי ביצוע.

צבר ההזמנות של החברה בסוף דצמבר 2020 עמד על יותר מ-1.6 מיליארד שקל, ונכון לסוף מרץ השנה היא הציגה הון עצמי של 175 מיליון שקל המהווה 34% מסך המאזן.

רימון שירותי ייעוץ וניהול

תחום פעילות: ביצוע פרויקטים תת קרקעיים, ייזום פרויקטים בתחום האנרגיה ואספקת מים מושבים לחקלאות
היסטוריה: הוקמה בשנת 1997 על ידי יוסי אלמלם
נתונים: בעלי המניות הם: יוסי אלמלם, המשמש גם כמנכ"ל - 23.8%, תאגיד גרנות - 56.3% וקבוצת הפניקס - 19.9%