פיליפס | פיצ'ר

תגידו ביי ביי למוצרי החשמל של פיליפס: החברה הימרה על תחום הרפואה

לפני כעשור סימן מנכ"ל החברה פראנס ואן האוטן את עתיד החברה בתחום הבריאות, והשנה השלים את שינוי המיקוד שלה עם מכירת חטיבות מוצרי הצריכה האלקטרוניים לבית • עכשיו החזון שלו הוא להפוך את פיליפס לחברה שמקשרת בין מטופלים לצוותי רפואה בכל מקום על פני הגלובוס

מערכת הדמיה מתוחכמת של חברת פיליפס / צילום: אתר החברה
מערכת הדמיה מתוחכמת של חברת פיליפס / צילום: אתר החברה

בחודש מרץ האחרון נפרדה חברת פיליפס הבינלאומית מחטיבות המוצרים האלקטרוניים שלה לבית, כשחתמה על הסכם מכירה לקרן Hillhouse Capitl. לא עוד מגהצים, שואבי אבק ומכונות קפה, אלא צעד אסטרטגי נוסף בדרך להיות חברה הפועלת בתחום הרפואי בלבד. מדובר בצעד אמיץ לחברה ששמה היה חתום בעבר כמעט על כל סוג של מוצר צריכה אלקטרוני, במקביל למערכות הדמיה ענקיות ויקרות לבתי החולים.

ב-2016 החברה מכרה את חטיבת התאורה שלה, אחרי כמה שנים שבהן ניסתה לעשות סינרגיה בינה לבין חטיבות הבריאות שלה. אם נדמה לכם שהאור בחדר ה-MRI מלטף במיוחד או שדמויות צבעוניות רוקדות על הקירות כדי להסיח את דעתכם מהפרוצדורה הצפויה, פיליפס היא כנראה הסיבה, אולם החברה החליטה לבסוף שהדבר שיבטיח את עתידה הוא מיקוד בתחום הבריאות ואיכות החיים. לפי הערכותיה, בתחום הזה חבוי עדיין ערך רב שלא מומש, בזמן ששוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים הוא תחרותי מאוד.

מי שמוביל את שינוי הכיוון הזה בחברה המנכ"ל פראנס ואן האוטן, שציין השנה עשור בתפקיד. לאחר שני עשורים של חיפוש דרך, שהתבטאו גם במניית החברה, פיליפס שבה לצמוח. מאז מינויו עלתה המניה פי שניים, והחברה נסחרת היום לפי שווי של 42 מיליארד אירו.

פראנץ ואן האוטון / צילום: EVA PLEVIER
 פראנץ ואן האוטון / צילום: EVA PLEVIER

בראיון בלעדי לגלובס, הסביר ואן האוטן את החזון שלו לפעילות החברה בתחום הבריאות. "אנחנו ממוקדים בתחומים שבהם אנחנו יכולים לתת ערך בתחום הבריאות, שהפך לתחום הליבה שלנו. מכרנו את החטיבה של מוצרי הצרכן בתחומים שבהם אין קשר לעולם הבריאות ואנחנו לא רואים כיצד עשוי להיווצר קשר כזה בעתיד". בהודעה על המכירה של תחום האלקטרוניקה הביתית, אמר ואן האוטן כי זו תהיה המכירה המשמעותית האחרונה של החברה לצורך הגשמת אסטרטגיית המיקוד הזו.

 
  

מה הרכב החלב שלך?

לדברי ואן האוטן, החברה תשאיר את מוצרי האלקטרוניקה הביתית שכן רלוונטיים לעולם הבריאות, כמו מוצרים בקטגוריית האם והילד, הטיפוח האישי וטיפוח הפה והלסת. "אלה תחומים שהם מאוד קרובים לבריאות", הוא אומר. "אנחנו נוסיף למוצרי הבית יותר חיישנים, יותר רכיבים שיוצרים דיאלוג עם המשתמש ועם הרופא שלו, כדי לשפר את השימוש במכשיר ולתת פידבק בריאותי שאנשים עד היום לא קיבלו, במצבים שבהם הם אינם מוגדרים ממש כחולים".

"למשל, משאבת החלב שלנו תבחן את הרכב החלב, אם תרצי, ותוכלי לדבר עם יועץ כדי להבין את משמעות התוצאה. בתחומי הניטור, חולי סוכרת או חולי לב יוכלו לפענח את תוצאות בדיקות הסוכר ולחץ הדם שלהם מרחוק. בתחום בריאות הפה, חברות הביטוח כבר מתחילות להבין שדלקת חניכיים מחמירה את מצב הבריאות גם בתחומים אחרים, למשל את בריאות הלב. אנחנו כבר יכולים היום לספק למבוטח מידע על מצב הפה שלו, לחשב עבורו את המחיר של טיפול עתידי אם לא ישנה את דרכו, ולאמוד את הנזק הבריאותי הנוסף שהוא גורם לעצמו.

"יש לנו נוכחות מאוד גבוהה גם בתחום בריאות השינה, תחום שבו רפואה מונעת יכולה להוביל לתוצאות מורגשות באופן מיידי. שינה טובה משמעותה תעסוקה טובה יותר, פחות ימי אשפוז וחיים ארוכים יותר".

איך אתה מדמיין את הקשר בין הרפואה לבית בעתיד?
"בתחילת הדרך אלה יהיו פתרונות נקודתיים. עכשיו זו תקופה שבה כל סטארט-אפ מתקשר עם המשתמש או המטופל בעצמו. בעתיד, קופת החולים שלך תהיה אחראית על הצעת הפתרון השלם והמגוון, ועל הקשר עם קבוצה רב-תחומית של מטפלים שייתנו מענה לצרכים שעולים מהשימוש במכשירים הללו. זה יכול להיות מאמן אישי, מאמן גופני, רופא, אחות, מידען רפואי".

מה עומד בינינו לבין הגשמת החזון הזה?
"השיפוי. היום התמריצים הם עדיין פר פרוצדורה ולא בנויים באופן שמתאים לרפואה אינטגרטיבית. יש מחלות שטיפול נקודתי מועיל להן, אבל השינוי האמיתי ברפואה יקרה כאשר נקודת המבט ההוליסטית תאומץ גם מבחינה כלכלית. זו הסיבה שבגללה אנחנו כל כך אוהבים לעבוד עם סטארט-אפים. לנו יש הפלטפורמה שיכולה לאפשר להם להצטרף, ויחד נתפור את כל חלקי הטיפול.

"לכן אנחנו גם משתתפים באקוסיסטם הבריאותי ברחבי העולם. אנחנו משקיעים בקרנות הון סיכון וגם ישירות בחברות. זו דלת כניסה עבור השותפים שלנו לעולם הזה".

"תחום הדאטה נכון לישראל"

לפיליפס יש פעילות נרחבת בישראל. לצד מרכזי הפיתוח בחיפה, המתמקדים בתחום ההדמיה ובעיבוד המידע הרפואי, היא שותפה עם טבע בחממת סנארה ונצ'רס בתחום הבריאות הדיגיטלית. ב-2018 רכשה את חברת ההדמיה בתוך-גופית EPD תמורת כ-300 מיליון דולר, וב-2010 רכשה את חברת אגירת תמונות ההדמיה CDP ב-12 מיליארד אירו. ב-2019, לאחר שרכשה את תאגיד קרסטרים, הפכה חברת אלגוטק (שהייתה בבעלות קרסטים קודם לכן) להיות חלק מפיליפס.

"אנחנו מעריכים מאוד את החדשנות ואת המסירות של הישראלים בסטארט-אפים בתחום הבריאות הדיגיטלית", אומר ואן האוטן. "מספר החברות המשמעותיות צומח מאוד, והאקוסיסטם כולו מתחזק, גם בזכות סנארה וגם בזכות משקיעים אחרים. אנחנו עוקבים אחרי חברות רבות בתחום, ומחכים להזדמנות ליצור שיתופי פעולה נוספים.

"חיזקנו באמצעות רכישות ושיתופי פעולה שלנו בישראל, את התחום של ביצוע פרוצדורות רפואיות תחת הנחיה של הדמיה כדי לבצע ניתוחים או פעולות כירורגיות בצורה הרבה יותר מדויקת וכדי להשיג תוצאות טובות יותר תוך הפחתת זמן ההתאוששות של המטופל. דרך הפעילות של קרסטרים, חברה בת שלנו שיש לה נוכחות משמעותית בישראל, חיזקנו את תחום האבחון המדויק והמותאם אישית.

"חיזקנו את תחום הרפואה הדיגיטלית בעזרת הרכישות ושיתופי הפעולה שלנו בארץ ובעזרת חטיבת הדאטה שלנו שפועלת גם מישראל. אני חושב שזה תחום נכון מאוד לישראל, כי זמן ההגעה לשוק הוא מהיר יותר, ורוב המוצרים אינם דורשים השקעה גדולה ומסוכנת במערך ייצור ובמערך שיווק גדול לפני הוכחת ההיתכנות. אפשר להגיע בקלות ללקוחות בכל העולם, וזה שינוי מאוד מוצלח עבור חברה בישראל.

"כשאנחנו מדברים עם בתי החולים וקופות החולים, אנחנו רואים שיותר חדשנות מגיעה מהם. יש יותר שיתוף פעולה בינן לבין התעשייה. זה כנראה תהליך שהוא נכון".

ישראל מחשיבה את עצמה למעצמת בריאות דיגיטלית. עד כמה זה נראה כך גם כלפי חוץ?
"כשאנחנו ממפים את הנקודות החמות של פיליפס עבור הסקטור הזה בעולם, אנחנו מסמנים את קיימברידג', ארה"ב, שם נמצאות הרווארד ו-MIT, את איינדוהבן שהיא המטה שלנו, את בנגלור בהודו - הרבה אנשים, הרבה מאוד חדשנות, ואת ישראל. אתם בחמישייה הפותחת מבחינתנו".

איך אתה רואה את העתיד של תחום הבריאות הדיגיטלית?
"העתיד, שהואץ מאוד על ידי הקורונה, כולל ניהול של יותר חולים מרחוק, דרך הענן, כשכל המידע על אותו חולה מחובר ומשותף, כדי להאיץ ולשפר קבלת החלטות. אנחנו כבר רואים יותר ויותר רפואה מרחוק, גם ההדמיה תתקיים מרחוק, או לפחות תפוענח לאו דווקא על ידי מי שנמצא ליד מכשיר ההדמיה או ליד בדיקת הפתולוגיה. ההפרדה הזאת יוצרת אינסוף אפשרויות להשגת דעת מומחה גם בשעות לא שגרתיות ובמקומות מרוחקים.

"רפואה מרחוק משמעותה לא רק שהחולה רחוק מהרופא, אלא גם אפשרות של צוות רופאים אינטגרטיבי שכל אחד נמצא במקום אחר. זה אומר שכל רופא יכול להגיע בלחיצת כפתור למומחים בתת-תחומים רבים ברחבי העולם, ללא תלות באיזו מדינה או באיזו פריפריה הוא נמצא".

בעבר דיברנו על כך שפיליפס היא זו שמשספקת את שירותי הענן וסביבם מעוניינת לאגד אוסף גדול של שותפים. עד כמה חשוב לכם להיות האינטגרטור של השירות, לעומת האפשרות להיות אחד השחקנים במערכת אינטגרטיבית כזו?
"אנחנו לא הבעלים הפיזיים של שרתי ענן, אלא עובדים עם עננים של כמה חברות טכנולוגיה. אנחנו נותנים את השכבה שמעל השרת עצמו, את היכולת של המערכת לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים של תחום המידע הרפואי, ואת הקישוריות עם מכשור רפואי. כחברה שנמצאת בכל בית חולים ונכנסת יותר ויותר לבית, אנחנו יכולים להיות הקשר בין בית החולים לבין הבית, ואלינו יכולות להצטרף חברות רבות נוספות.

"אנחנו בהחלט משתתפים באקוסיסטמים ברחבי העולם. אנחנו משקיעים בקרנות הון סיכון וגם ישירות בחברות. יש לנו יותר מ-150 השקעות בגורמי השקעה והמספר הזה ממשיך לעלות. אנחנו מציעים לסטארט-אפים האלה תמיכה. אנחנו מעריכים שנראה בהתחלה שוק בפרגמנטציה. נניח, תהיה אפליקציה רק לזיהוי של סרטן ריאות, ובתחילת הדרך יהיו הרבה כאלה, ואז מעט כאלה, ואז איחוד עם שאר חברות הסרטן, ואז אולי חבירה לתוך פלטפורמה שנותנת טיפול הוליסטי, לא רק לתחום הסרטן".

גם הדמיה אפשר לעשות מרחוק

שנת הקורונה לא הייתה גרועה לפיליפס. "השימוש במידע רפואי בתקופת הקורונה הוכח כרלוונטי לא רק פר מטופל, אלא ככלי לניהול בתי החולים תוך חיסכון בצוות. הגישה הזו הייתה מאוד חשובה לבתי החולים בתקופה הזו, והבנו שאנחנו בדרך הנכונה, גם נתח השוק שלנו עלה, וברור לנו שההשפעה שלנו על הרפואה גדולה יותר.

"הקורונה השפיעה עלינו בכמה כיוונים, כמו כל חברה גדולה. היו לנו פעילויות שקטנו בגלל דחייה של ניתוחים אלקטיביים, אבל היינו יותר חזקים בטיפול נמרץ, מכרנו יותר מכונות הנשמה, יותר מכשירי ניטור והפעילות שלנו צמחה בסך הכול". ברבעון הראשון של 2021, לעומת התקופה המקבילה, נרשמה צמיחה של 9% (בניטרול פעילויות שנרכשו או נמכרו), להכנסות רבעוניות של 3.8 מיליארד אירו".

את הכיוון העתידי של החברה אפשר לנסות לנחש מהרכישות שביצעה, ביניהן של חברת BioTelemetry לניטור מרחוק בתחום הפרעות הלב, ו-Capsule Technology שמפתחת מערכות לניהול מידע בבתי חולים.

התחומים שבחרה החברה להדגיש בדוח הכספי שלה לרבעון הם קטטרים לביצוע פרוצדורות זעיר פולשניות מונחות הדמיה, תחום המציאות המועשרת לעולם הרפואי, המאפשרת לרופאים להיעזר בהדמיה או במידע נוסף בזמן הניתוח בלי להזיז את העיניים שלהם מהפציינט או מתמונת ההדמיה העיקרית, ומערכות משופרות להדמיה תלת ממדית. במקביל, חגגה פיליפס את ההצלחה של מכונות הגילוח, שנחשבות לחלק מעולם מוצרי הצריכה הבריאותיים, ואצל רבים, הן הדבר הראשון שעולה בראשם כשהם חושבים על החברה.

פיליפס

תחום עיסוק: פיתוח, ייצור ושיווק של טכנולוגיות בריאות, עם מיקוד בתחומי הבריאות הדיגיטלית וההדמיות
היסטוריה: התאגיד ההולנדי הרב־לאומי נוסד ב־1891 על ידי פרדריק פיליפס ובנו ג’רארד באיינדהובן, כחברה לייצור נורות חשמל. לאורך השנים היא הפכה לענקית מוצרי צריכה אלקטרוניים לבית, ובעשור האחרון שינתה את הפוקוס שלה לתחום הבריאות
נתונים: החברה נסחרת לפי שווי של 42 מיליארד אירו. נכון ל־2020 העסיקה כ-77,000 עובדים ברחבי העולם.
עוד משהו: לפיליפס יש בישראל שני מרכזי פיתוח בחיפה, בתחום ההדמיה ובתחום עיבוד מידע, וכמה חברות בנות. מרכזי הפיתוח מעסיקים יחד כ־1,700 עובדים