הפתק שנפסל והמיתוס על שרון: כל הדרמות שמאחורי הבחירות לנשיאות

רגע לפני שחברי הכנסת יבחרו בנשיא או נשיאה חדשים, גלובס חוזר לחמישה סיפורים מפתיעים מהסבבים הקודמים

ריבלין. הצביע לעצמו בשני פתקים והקול שלו נפסל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ריבלין. הצביע לעצמו בשני פתקים והקול שלו נפסל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

1. בסבב הבחירות הראשון לנשיאות שהתקיים ב-2014, הנשיא ראובן ריבלין, אז ח"כ פשוט, כל כך התרגש מהמעמד עד שמאחורי הפרגוד הצביע לעצמו בשני פתקים והקול שלו נפסל.

2. לפני הבחירות האחרונות לנשיאות פעל בנימין נתניהו בכל כוחו לסכל את מועמדותו של רובי ריבלין לנשיאות. בין השניים לא שררה אהבה גדולה ונתניהו ניסה לבטל את מוסד הנשיאות, לדחות את הבחירות ולהאריך את כהונתו של פרס ואפילו להריץ מועמד חלופי נגדו מטעם הליכוד. כשכל הניסיונות כשלו הרים נתניהו טלפון לריבלין ואמר לו: "התקשרתי להגיד שאני תומך בך". ריבלין השיב: "אם אתה רוצה שאני אבחר - תמשיך להיות נגדי".

3. לנתניהו היסטוריה מורכבת עם בית הנשיא. ב-1998 ניסה עזר ויצמן להיבחר לקדנציה נוספת בבית הנשיא, כאשר יצר חזית נגד ראש הממשלה אז נתניהו בקריאה לכינון ממשלת אחדות. נתניהו ביקש למנוע מויצמן לחזור לבית הנשיא והריץ מולו ח"כ עלום שם מהליכוד בשם שאול עמור. לפי עדויות מאותם ימים, אריאל שרון שהיה ראש מטהו של עמור הצביע מאחורי הפרגוד בכלל לויצמן, חברו מהצבא, שכמובן ניצח את הבחירות.

4. אם מרים פרץ רוצה תקווה קלה לניצחון היא יכולה לשאוב אותה דווקא מחיים הרצוג - הנשיא והאבא של. ב-1983 הסתיים המירוץ לנשיאות באופן מפתיע בניצחונו של מועמד האופוזיציה - חיים הרצוג, שגבר על השופט מנחם אלון שאמור היה להיות המועמד המנצח בתמיכת הקואליציה, ובהפרש הזעום ביותר בהיסטוריה הישראלית - 4 קולות בלבד.

מרים פרץ / צילום: דוברות הכנסת
 מרים פרץ / צילום: דוברות הכנסת

5. מערכת בחירות מפתיעה נוספת התקיימה בשנת 2000. המועמד הבטוח היה שמעון פרס (האיש שלא ידע לנצח), בעוד כל הפרשנים חזו את הפיכתו לנשיא, בסיבוב ההצבעה השני הפתיע משה קצב וניצח עם 63 קולות מול 57 לפרס. בנאום ההשבעה שלו הבטיח קצב "אני אפתיע אתכם לטובה", הוא אכן הפתיע, אבל לא לטובה.