מי מושך בחוטים? הבחירות לוועד של בזק מעלות הילוך

לראשונה מזה שנים ארוכות שלמה כפיר, היו"ר המיתולוגי על ועד עובדי בזק, לא יתמודד בבחירות הקרובות • במחוז ירושלים הרוחות סוערות לאחר שברגע האחרון התפרקה קבוצה שאמורה הייתה לפעול במשותף • האם ראשי ועד לשעבר מעורבים במהלכים, ומה הם מנסים להשיג?

לוגו של חברת בזק על בנין עזריאלי / צילום: תמר מצפי
לוגו של חברת בזק על בנין עזריאלי / צילום: תמר מצפי

ביום שלישי הקרוב יערכו הבחירות לחמשת ראשי הוועדים האזוריים בבזק, גוף המכונה "החמישייה". שלושה מראשי הוועדים האזוריים, ובכלל זה יו"ר ארגון העובדים שלמה כפיר, צפויים לפרוש ושלושה נציגים חדשים ימונו במקומם.

בהמשך יתמודדו חלק מראשי הוועדים על תפקיד יו"ר ארגון העובדים, בבחירות נוספות שצפויות להתקיים לקראת סוף חודש יוני.

יש לומר כי יחסית לגודלו של האירוע, מערכת הבחירות הייתה די מנומנמת עד לימים האחרונים. בארבעה מתוך חמשת המחוזות לא קמו מתמודדים ורק מועמד יחיד עומד לבחירה.

אלא שבמחוז ירושלים והדרום, אחד האזורים הגדולים והחשובים, שבראש ועד העובדים שלו עומד יהודה ויצמן - איש ועד ותיק ואהוד בבזק - ארע השבוע אירוע חריג שמעטים מוותיקי בזק זוכרים דומה לו.

משה ארדיטי, חבר קרוב של ויצמן, החליט להתמודד מולו בבחירות, כאשר חלק גדול מאנשי ועד העובדים תחת ויצמן עברו לשורותיו של ארדיטי. המעבר תוכנן כנראה במשך זמן רב מתחת לאפו של ויצמן, שלא הבין כי הקרובים לו ביותר מתכננים מהלך להפלתו.

גורמים במחוז ירושלים והדרום טוענים כי ראשי ועד לשעבר אשר פרשו מן החברה לפני כמה שנים עומדים מאחורי המהלך והם אלו שדוחפים ומגבים את ארדיטי במהלך. אחרים סבורים שהמהלך קשור בכלל למהלך הגדול יותר של בחירת יו"ר הועד הארצי, ומאחורי ההתמודדות של ארדיטי עומד הוועד בתל אביב שמסייע לו בתמורה לסיוע בהתמודדות על יו"ר החמישייה הבא.

כמו בכל מהלך פוליטי האמת מאחורי הדברים סמויה מן העין וקשה מאוד לזהות את האינטרסים השונים הפועלים בשטח. עוד יש לזכור כי בסופו של דבר מי שיקבע את זהות המועמד הנבחר, ובהמשך גם את זהות יו"ר הארגון אלו אלפי בעלי זכות הבחירה, כך שיש לקחת בערבון מוגבל מאוד את המהלכים האחרונים.

השאלה היא איך עובדי בזק יראו את מהלך ההתקוממות נגד ויצמן שהפך לשיחת היום. כך או כך, בשבוע הקרוב הולך להיות חם מאד בבזק.

לא היה שלם עם ההסכם הקיבוצי

משה ארדיטי אמר בשיחה עם גלובס כי החליט להתמודד על התפקיד משום שהגיע למסקנה כי הוא אינו שלם עם ההסכם הקיבוצי האחרון שנחתם מול ההנהלה וכי בכוונתו לנסות לפעול ולתקנו.

לדבריו ההסכם אינו מספיק טוב עבור העובדים והדבר טורד את מנוחתו ולכן החליט להתמודד לראשות הוועד במחוז ירושלים, למרות שהצביע בעדו. הוא הודה כי החתימה שלו הייתה טעות ונבעה מכך שהיה חשוב לוועדים שהאישור לחתימה על ההסכם יהיה בפה אחד.

הוא הדגיש כי דחה פניות שנעשו אליו להיעזר בבכירי חמישייה לשעבר והוא מתמודד ללא סיוע של אף גורם חיצוני. כמו כן, הוא הגדיר כשקר את השמועות על כך שבחר להתמודד משום שלא קודם ואמר שממילא דרגתו קרובה מאוד לדרגה שלכאורה אמור היה לקבל.