להט"בים | דעה

הזזתם את נתניהו - עכשיו תוכיחו שזכויות הקהילה הגאה חשובות לכם לא פחות

ממשלת השינוי, אם תקום, טומנת בחובה הזדמנות פז לקידום זכויות הקהילה הגאה • אם במרצ לא יתעשתו ויפעלו לכך עם כינונה של הממשלה, הם יוכיחו שהם מעולים בלבקר ובלצעוק - אבל צריכים עוד לעבור כברת דרך משמעותית כדי ללמוד כיצד להנהיג

 יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ. כעת הגיעה שעת השין של המפלגה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ. כעת הגיעה שעת השין של המפלגה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

הקמתה המסתמנת של ממשלת השינוי טומנת בחובה הזדמנות פז שכמוה לא הייתה בישראל כבר 22 שנים - להעלות על נס את זכויות קהילת הלהטב"ק, ולעגן בחקיקה זכויות אזרחיות בסיסיות ומהותיות אשר קידומן הכה מתבקש לא התאפשר עד עכשיו בשל העדר עניין אמיתי של חברי הקואליציה, וצורך להימנע מחיכוך עם חברי הכנסת החרדים במטרה לשמור על יציבות הממשלה.

באורח נדיר וחריג ביחס למה שהורגלנו אליו ב-4 מתוך 5 ממשלות נתניהו, לראשונה מזה כמעט עשור מסתמנת ממשלה אשר אינה נשענת על קולות המפלגות החרדיות. באופן נדיר עוד יותר בפוליטיקה הישראלית ולראשונה מאז 1999, תכלול ממשלת לפיד-בנט גם את חברי הכנסת של סיעת מרצ שחרטה על דגלה את המאבק הלהטב"קי.

בנסיבות אלה, ממשלת השינוי שעתידה להישבע במהלך 11 הימים הקרובים מייצרת תנאים אופטימליים שלא בטוח כמה זמן יעבור עד שיווצרו שוב, לקידום זכויות הקהילה הגאה: העדרם מהממשלה של מי שמתנגדים בכל נפשם לקידום הקהילה מצד אחד, לצד תפקיד מרכזי שתמלא מרצ בממשלה שזקוקה לכל אחת מ-61 האצבעות שמרכיבות אותה על-מנת לשרוד מצד שני, מכשירים את הקרקע לקידום מהלכים היסטוריים וחיוניים כמו נישואים אזרחיים, ברית הזוגיות, הכרה במשפחות חד-מיניות, ועוד.

צריך לנצל מיד את ההזדמנות

נהוג לומר כי מה שממשלה חדשה לא מצליחה להשיג ב-100 הימים הראשונים לפעילותה - היא כבר לא תשיג. במקרה של ממשלת השינוי שעדיין לא נולדה וכבר חווה קשיים בלתי פוסקים, כנראה שמספר ימי החסד אף יהיה מצומצם הרבה יותר.

במצב דברים זה, חייבים מי שנושאים את דגל הקהילה הגאה לפעול במלוא המרץ לקדם את משנתם, ויפה שעה אחת קודם. עליהם להניח על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה שורת הצעות חוק לא יאוחר מיום קיום ישיבת הממשלה הראשונה, ולהכות על הברזל בעודו חם.

בראיון לגלי צה"ל הצהיר יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, כי "בהסכם הקואליציוני של מרצ יש התחייבות לקדם את זכויות הקהילה הגאה בממשלה". הצהרתו של הורוביץ חשובה ונותנת תקווה מסוימת, אך כמובן שלא די בה. המבחן הגדול שלו יהיה בנכונות שלו להציב את נושא זכויות הקהילה הגאה בראש סדר העדיפויות, ולא להסתפק בהפרחתה באוויר.

התזמון, כאמור, הוא קריטי. כל יום שיעבור מבלי שיקודם הנושא במסדרונות הממשלה, יפחית באופן מובהק את הסיכוי לכך. התקפלות של הורוביץ וחברי סיעתו, או אפילו רק המתנה שלהם עד שהספינה תתייצב, היא הלכה למעשה זניחה של אחת מההבטחות המרכזיות שלהם לבוחר, ופספוס הזדמנות היסטורי.

אכן, לא ניתן להתעלם מכך כי גם אם יפעלו ללא דיחוי, קידום זכויות הקהילה הגאה בממשלה הנרקמת ממש לא צפוי להיות משימה פשוטה. במרוצת השבועות האחרונים פורסם במספר כלי תקשורת כי לפיד ובנט נכנעו לדרישת יו"ר מפלגת רע"ם מנסור עבאס שלא לכלול בקווי היסוד של הממשלה את נושא קידום זכויות הקהילה הגאה. בנוסף, נפוצו דיווחים כי בהסכם הקואליציוני שנחתם עם המפלגה נקבע כי לא יקודמו הצעות חוק הקשורות לזכויות להטב"'ק. אם לא די בכך, הרי לאחר הצהרתו של הורוביץ הודיע עבאס כי הוא לא מכיר סיכומים כאלה. ללמדנו, כי פשוט זה לא יהיה. ועדיין, הזדמנות כזאת לא בטוח שתחזור בשנים הקרובות.

חברי הכנסת ממפלגות השמאל שהתרגלו בשנים האחרונות לשבת בספסלים האחוריים של משכן הכנסת, מקפידים כל העת לדבר גבוהה גבוהה על זכויות הלהטב"קים. הם התרגלו להאשים את המפלגות החרדיות ואת סמוטריץ' שמונעים קידומן של זכויות אלה בגלל דעות קדומות וחשוכות. כעת הגיעה שעת השין שלהם: מי שהלינו שנים רבות על רמיסת זכויות הקהילה הגאה תחת שלטון נתניהו והמפלגות החרדיות, חייבים כעת לשנס מותניים ולהוכיח שהם טובים לא רק בלבקר ובלצעוק, אלא גם בלקדם ובלעשות.

הכותבת היא עורכת דין מומחית בדיני משפחה