חודש פושר: המדד שעוקב אחר הישראליות בוול סטריט ירד במאי 2%

הוצאות המחקר והפיתוח של אינוויז טכנולוגיות גבוהות פי 10 מההכנסות שלה, אך למזלה מהפכת הרכב האוטונומי משאירה את המשקיעים • המניות שכן בלטו במאי: כיאזמה שזינקה 42% וגלובל-אי שעלתה 31%

עומר כילף, מנכ"ל וממייסדי אינוויז / צילום: איל יצהר
עומר כילף, מנכ"ל וממייסדי אינוויז / צילום: איל יצהר

מניות החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט סיכמו חודש פושר למדי: מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות האלה, נסחר בחודש מאי בירידות שערים של 2.1%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה ב־3.4% ומדד נאסד"ק איבד 1.5%.

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים ירד ב־2.5%, בדומה לירידה במדדי ההשוואה ת"א ביומד ונאסד"ק ביוטכנולוגיה, שירדו ב־2.3% ו־2% בהתאמה. אחת המניות הבולטות בביצועיה החודש בתת המדד היא כיאזמה (Chiasma), שהוסיפה לערכה החודש 42% ונסחרת במחיר של כ-4.2 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של 245 מיליון דולר. החברה עוסקת בפיתוח וייצור טיפולים אוראליים למחלות כרוניות קשות. למשל, התרופה מיי-קאפסה (MYCAPSSA) מטפלת באקרומגליה, המאופיינת בהפרשה גבוהה משמעותית מהרגיל של הורמון הגדילה. שווי החברה עלה לאחר הודעת חברת אמירט פארמה על רכישה של כ־60% מההון המונפק ונפרע של כיאזמה באמצעות תשלום מבוסס מניות.

תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה ירד ב־3.7% בחודש מאי, בעוד מדד ת"א טכנולוגיה ירד ב־3.2% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה איבד מערכו 0.7%. החברה הבולטת ביותר בתת המדד החודש היא גלובל-אי (global-e online) שהונפקה במהלך החודש, ומאז הנפקתה ב-12 במאי ועד סוף החודש עלתה ב-31%, וכיום היא נסחרת בשווי של כ-4.9 מיליארד דולר. החברה מספקת פלטפורמה למסחר אונליין גלובלי המאפשרת להסיר חסמים ולהגדיל מכירות ברכישות אונליין בין מדינות. למשל, היא מאפשרת לפנות לקונים פוטנציאליים בשפתם, לשקף מחיר מובטח כולל מכסים ומסי קנייה מקומיים, לבצע רכישות במטבע המקומי ולשלם באמצעי תשלום מקומיים.

ב-2020, הכנסות גלובל-אי צמחו ב 107% בהשוואה ל-2019 בעקבות ההתמקדות של מותגים בינלאומיים בפיתוח פעילות מסחר אלקטרוני ישירה מול צרכנים, שהואצה בשל מגפת הקורונה. בנוסף, הגידול המשמעותי בהכנסות השפיע על שורת הרווח הנקי, שעמדה על 3.9 מיליון דולר ב־2020 לעומת הפסד של 7.5 מיליון דולר בשנת 2019.

 
  

"צמיחה אקספוננציאלית בהכנסות": אינוויז טכנולוגיות

נציגה חדשה במדד גלובס-פרומתאוס הינה אינוויז טכנולוגיות , שהחלה להיסחר בבורסת נאסד"ק במהלך חודש אפריל השנה בעקבות השלמת מיזוגה לחברת ה-SPAC האמריקאית Collective Growth Corporation, שבקופת המזומנים שלה היו כ-350 מיליון דולר בעת המיזוג. לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, במהלך שנות פעילותה וטרם מיזוגה עם חברת ה־SPAC, אינוויז השלימה מספר גיוסי הון בשוק הפרטי, בסך כולל של כ-252 מיליון דולר.

את יום המסחר הראשון שלה פתחה אינווויז בשווי של 1.4 מיליארד דולר (אחרי הכסף), הגבוה משמעותית משוויה בגיוס הקודם שביצעה ביוני 2019 - כ־600 מיליון דולר. נכון לסוף חודש מאי שווי החברה דומה לשוויה במועד תחילת המסחר.

אינוויז הוקמה בשנת 2016, והיא מפתחת חיישני לייזר (LiDAR) לרכבים אוטונומיים. החיישן סורק את סביבת הרכב באמצעות שימוש בקרני לייזר וממפה את העצמים המצויים בסביבתו, החל מכלי רכב ועד הולכי רגל או מכשולים. לאחר סריקת הסביבה ועיבוד המידע, החיישן מפיק תמונת תלת ממד דינאמית של המרחב המאפשרת לרכב האוטונומי לקבל החלטות. החברה מספקת את סנסור ה־LiDAR ואת התוכנה שמתרגמת את המידע התלת ממדי לאובייקטים. באפריל 2018 ובינואר 2019 התקשרה אינוויז עם יצרנית הרכבים BMW וכמו כן עם יצרנית הרכיבים לתעשיית הרכב, הארמן אינטרנשיונל, לצורך הטמעה של חיישני אינוויז במוצרי החברות הללו.

אינוויז הוציאה לאחרונה דור חדש של החיישן שלה תחת השם InnovizTwo. מחיר החיישן המתקדם נמוך בכ־70% מדורות קודמים של המוצר וביצועיו טובים יותר. מחיר המוצר מהווה מרכיב חיוני בכניסה לשוק הרכבים בדרגת אוטוומיה 2+ (מערכות סיוע אקטיביות עם שליטה בידי הנהג). על-פי מחלקת המחקר של פרומתאוס, הורדת מחיר החיישן צפויה לסייע לאינוויז להמשיך ולבסס את מעמדה בשוק הרכבים הפרטיים ולבדל עצמה מחברות מתחרות שהשקיעו בפיתוח מערכות LiDAR בתחבורה הציבורית העתידית (כמו מוניות רובוטיות) ונמנעו מכניסה לשוק הרכבים הפרטיים, שנכון להיום נראה מבטיח יותר.

בפרומתאוס מציינים כי "בכל השנים האחרונות, אינוויז רשמה צמיחה אקספוננציאלית בהכנסותיה. לאחר שמכירותיה בשנת 2018 הסתכמו לכ-51 אלף דולר בלבד, בשנים 2019 ו-2020 הפיקה אינוויז הכנסות בסך 1.1 מיליון דולר ו-5.4 מיליון דולר, בהתאמה (בנטרול הפחתות של תשלום מבוסס מניות כחלק מהכניסה ל-SPAC ב-2020)".

לפי כלכלני פרומתאוס, הצמיחה התבטאה גם בהצלחתה לשפר את שולי הרווח הגולמי, שגדל מכ־15% בשנת 2018 לכ־18% ו־26% בשנים 2019 ו־2020 בהתאמה (כאמור בנטרול תשלומים מבוססי מניות ומחיקות מלאי חד-פעמיות). סביר להניח ששיפור זה נובע מיתרונות לגודל בייצור ולכן יש סבירות לשיפור משמעותי נוסף בהמשך.

הוצאות המו"פ - פי 10 מהכנסות החברה

למרות הצמיחה והשיפור בשורת הרווח הגולמי, בשורה התחתונה, החברה רושמת הפסד תפעולי והפסד נקי בכל השנים האחרונות. זאת בעיקר לאור ההשקעות במחקר ופיתוח וכן לאור הוצאות השיווק והמכירה שהינן משמעותיות ביותר, אשר לפי הנמסר ממחלקת המחקר של פרומתאוס, הינן אופייניות ואף הכרחיות לצורך צמיחה של חברות מבוססות טכנולוגיה עמוקה. על מנת לסבר את האוזן, הוצאות המחקר ופיתוח של החברה בשנת 2020 עמדו על 57 מיליון דולר - מעל פי 10 מסך הכנסותיה. לדברי אייל שבח, ראש מחלקת הטכנולוגיה של פרומתאוס: "התזרים שההנפקה ייצרה לאינוויז צפוי לאפשר לחברה להמשיך להשקיע במו"פ ובשיווק מוצריה, ולהזריק מרץ לצמיחת ההכנסות בשנים הבאות".

השאלה המרכזית במקרה של אינוויז, כמו גם במקרה של חברות אחרות שמתמזגות עם חברות SPAC, הוא האם השווי משקף פרמטר כלכלי ריאלי. בפרומתאוס סבורים כי ברור שבמקרה של אינוויז השווי אינו נובע מהכנסותיה ואף לא מהצמיחה בהכנסותיה, מהירה ככל שזו תהיה. השווי ככל הנראה נובע מהעובדה ששוק הרכב, שהינו שוק עצום של מאות רבות של מיליארדי דולרים, עומד בפני מהפכת אוטונומיה.

נהיגה אוטונומית תלויה בהשלמת פיתוחים טכנולוגיים שיהפכו את הרכב "מודע" לעצמים התלת ממדיים בסביבתו, ולשם כך דרושים חיישנים. מתקיים כיום מרוץ בין טכנולוגיות שונות על ההגמוניה בתחום החיישנים. LiDAR היא אחת הטוענות לכתר, אך מצד שני ישנן חברות בולטות, ובהן טסלה, שבחרו לוותר על ה-LiDAR ולהתמקד במצלמות רגילות שיפיקו את תמונת התלת-ממד באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים של עיבוד תמונה ולמידת מכונה, באופן שמחקה במידה מסוימת את המתרחש במוח האנושי.

על מנת להצליח חברות כדוגמת אינוויז זקוקות בשלב ראשון למימון, ובשלב שני לפריצות דרך טכנולוגיות שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה מספיק להשתלב בתעשיית הרכב שרגישה מאוד לתמחור. ככל שמחיר ה-LiDAR לא יירד מספיק או ככל שחברות מתחרות, שמנסות לפתור את בעיית ראיית המכונה באמצעות מצלמות בלבד יצליחו במאמציהן, עלולה תעשיית חיישני ה-LiDAR לרכב להיעלם בדומה לטכנולוגיית ה-WiMAX שנעלמה בזמנו לאחר שהפסידה את הקרב בהגמוניה בתחום הסלולר.

מכאן שלצד הסיכוי לכבוש נתח בשוק גדול יש גם סיכוי שההשקעה כולה תרד לטמיון ואינוויז מייצגת חברה עם פרופיל סיכון/סיכוי גבוה במיוחד ועל משקיעים לצפות לתנודתיות גדולה במחיר מנייתה.

** המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.