יזמי הייטק יהודים ופלסטינים משתפים פעולה בירושלים

וגם: שת"פ בין לשכות עורכי הדין בישראל וצרפת • אירועים ומינויים

מבצע "שומר החומות" הסתיים לפני כשבועיים, אך קשה לומר שירושלים כבר חזרה לעצמה. האזור הסמוך לשער שכם נראה נטוש כמו בימי האינתיפאדה השנייה. בשעות הערב המוקדמות, מתחם התחנה היה אמנם פתוח, אך הזכיר את הטיילת של טבריה בימיה הקשים. ריקה, לבושה חגיגית - ומחכה למבקרים. ולמרות זאת, יש מי שמנסה לשנות את התמונה.

במתחם החדשנות "מרגלית סטארטאפ סיטי" התכנסו עשרות יזמים יהודים וערבים, מישראל ומהשטחים, לדבר על טכנולוגיה, ולהראות כיצד יזמות והייטק מגשרים בין העמים. את האירוע ארגנה קרן ההון סיכון JVP של אראל מרגלית, יחד עם ארגון 50:50 סטארטאפ, וחברת cnvrg.io . המפגש היה חלק מתוכנית המשך להאקתון ליזמים ערבים ויהודים שנערך בירושלים לפני חמישה חודשים, ובו השתתפו למעלה מ-70 יזמים טכנולוגיים וחברתיים צעירים, ישראלים וערבים, שהגיעו מכל חלקי העיר ירושלים, בית לחם, רמאללה, שכם ועזה. במהלך האירוע הציגו היזמים את הסטארט-אפים שהם מפתחים למנטורים מישראל, מארה"ב ומדובאי, ולקחו חלק במעגלי שיח עסקיים משותפים.

מדובר ביותר מ-20 מיזמים שמקדמים שיתופי פעולה אסטרטגיים בין יהודים לערבים. כך, למשל, ניתן היה למצוא שם אפליקציה ליצירת סרטונים המשקפים את התרבות של העם היהודי והפלסטיני, מלון אקולוגי חברתי שינוהל בשיתוף פעולה ערבי-יהודי בשטח C , אפליקציה חינוכית ללימוד השפות עברית וערבית, מיזם לתוכנית הכשרה מקצועית לצעירים ערבים ויהודים בירושלים בתחום המוזיקה ועוד.

לצד עשרות היזמים שהשתתפו באירוע, נאלצו כמה מהם להסתפק בזום - ובהם משתתף אחד מעזה, משתתף אחר ממחנה הפליטים בלאטה בשכם, ומשתתפים נוספים מבית לחם, איחוד האמירויות, דובאי, בוסטון וניו יורק.

האירוע נפתח בשיחת זום בין אראל מרגלית לרמי א', יזם ופעיל שלום פלסטיני מעזה, שהקים בעיר מרכז לצעירים. בשנים האחרונות הוא פועל ליצירת דור חדש של מנהיגות בעזה, החותרת לשלום בין ישראלים לפלסטינים. רמי, כמו גם כמה מהמשתתפים שנכחו באופן פיזי באירוע, ביקש לטשטש את תמונתו מטעמי ביטחון אישי.

"היזמים הצעירים כאן רוצים להיות חלק מהכול, אבל אין להם את ההזדמנות. אין להם כלום", סיפר רמי. "יש מלחמות ועימותים פנימיים, ולכן הם נאלצים למצוא עבודה אחרת כדי להרוויח כסף. זה גורם לאנשים להחמיץ את התקווה לעתיד טוב יותר. אנחנו צריכים אנשים אמיצים כדי להוכיח לכולם שאנחנו יכולים לעשות את זה יחד. צריך שכולם יבינו שאנחנו חולקים את אותו אוויר, אותם המים ואותו הסכסוך".

מרגלית השיב כי "אנחנו מוכנים לסייע, ולקדם דיאלוג עם יזמים מעזה ומהגדה. בחזון שלנו, אפילו להשקיע במיזמים יחד. ברור לנו שהשקעה כלכלית ופיתוח משרות הם המפתח לשינוי אזורי. אנשים כמוך ממשיכים לתת לאזור הזה את התקווה, ובונים את הגשרים שנמשיך לבנות יחד בעשר הקרוב. אנחנו צריכים אנשים אמיצים, כדי להוכיח לכולם שאנחנו יכולים לעשות את זה יחד. אנחנו צריכים שכולם יבינו שאנחנו חולקים את אותן מטרות".

כאמור, במרכז האירוע עמדו המיזמים המשותפים - כאשר כל אחד מהם הוצג בפיץ' קצר בן שתי דקות. מדובר בחברות שנמצאות בשלבים מוקדמים לחייהן. חלקן אפילו רק בשלב המצגת, כמו המיזם של היזם ג'ו עווידה ושל היזמית דיצה קרן, שמבקשים לפתח פלטפורמה לחלוקת ושיתוף עודפי מזון, ומיועדת למסעדות וחברות קייטרינג. השניים זכו במקום הראשון בהאקתון שנערך לפני חמישה חודשים, ובעקבות האירוע הזה התקבלו לתוכנית האצה (אקסלרטור) של ארגון 50:50 סטארטאפ.

מיזם מעניין נוסף הוא Yalla Reyada - אפליקציה לכושר גופני מבוססת "תוכן גולשים", שהציג סמנכ"ל הטכנולוגיות עדנאן ג'אבר, ממזרח ירושלים. מדובר בפלטפורמה המבוססת על תכני וידאו שמעלים מאמני כושר פרטיים. לדברי ג'אבר, יש אמנם אינספור אפליקציות לכושר גופני אך זו היחידה שפונה למתאמנים בעולם הערבי, ומבוססת על תוכן של מאמנים, ולא תוכן שהופק על ידי החברה עצמה.

לאפליקציה כבר יש 12 אלף הורדות, והיא משרתת כ-3,000 למשתמשים פעילים, מהם כמה עשרות משתמשים משלמים. החברה, שקיבלה השקעת פרה סיד של 150 אלף דולר, נמצאת כעת במהלך סיבוב סיד שיאפשר לה להתפתח לשלב הבא.

לדברי ג'אבר, לפני התוכנית, הפעמים היחידות שבהן הוא דיבר עם יהודי היו עם נהגי האוטובוס בעיר או המוכרים בארומה. "הפעם הראשונה שעליתי על אוטובוס של אגד הייתה בדרך לירוחם. אחרי התוכנית בניתי את יחסיי הראשונים עם יהודים, והתחלתי להרגיש הרבה יותר נוח להסתובב במערב ירושלים או בתל אביב".

ג'אבר הוא בוגר של תוכנית נוספת לחיבור בין יזמים משני העמים - Tech2Peace. התוכנית, שכוללת סמינר בן שבועיים במהלכו לומדים המשתתפים על סוגים שונים של טכנולוגיות, מיועדת לבני 20-30, והיא פועלת זה כשנתיים וחצי. התוכנית, שכבר העמידה חמישה מחזורי בוגרים, מתקיימת בלוקיישנים שונים בכל פעם. בעבר נפגשו היזמים הצעירים בנצרת, ירוחם וג'סר א-זרקא, כולל בתקופת הקורונה. המפגש הבא יתקיים בחצבה, סמוך לים המלח.

שיתוף פעולה צרפתי

בסיום הכנס השנתי ה-20 של לשכת עורכי הדין, חתם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, על אמנה בינלאומית לשיתוף פעולה עם לשכת עורכי הדין בפריז, המיוצגת בהסכם על ידי אוליבייה קוזי, נשיא לשכת עורכי הדין בפריז.

במסגרת האמנה הוסכם כי שתי הלשכות יסייעו ויתמכו בפרקטיקה המקצועית של עורכי דין בלשכות ישראל ופריז, ויפעלו לחילופי מידע על הפרקטיקה של המקצוע, בפרט בנוגע לאתיקה והכשרה מקצועית. בנוסף יעודדו הלשכות פיתוח רעיונות או יוזמות משותפות.

לראות את הסביבה

ביום ראשון הקרוב, ה-6 ביוני, יצוין בארץ ובעולם יום המודעות לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה - תאריך שנבחר כיוון שההגדרה הרפואית לראייה תקינה היא 6/6.

לרגל היום הזה יציבו עמותת אור ירוק וחברת שמיר אופטיקה, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, 15 עמדות לבדיקת ראייה ברחבי העיר, תחת הכותרת "רואים 6/6 - יום הראייה בישראל". בין השעות 14:00 ל-18:00 ניתן יהיה לבצע בעמדות בדיקת ראייה ראשונית, ללא עלות, המיועדת בעיקר לילדים, בני נוער, מבוגרים וציבור הנהגים.

ואילו ברשת רמי לוי, בשיתוף עם המרכז לעיוור בישראל, החליטו להדפיס ללקוחות קבלה נוספת לזו הרגילה, שבה יופיע כיתוב מיוחד המציין יום זה. "אנו מזמינים את לקוחותינו להביט על חברינו שנושאים בתעודת עיוור, בכדי שיחד נפעל להנגשת המרחב הציבורי לאנשים עם עיוורון ולקויות הראייה בישראל", נאמר בהודעת הרשת.

מינויים

מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מונתה לדירקטוריון היועצים של בית הספר להנדסה באוניברסיטת קולומביה בארה"ב. ברוורמן-בלומנשטיק תהיה הישראלית היחידה מבין חברי הדירקטוריון, והכהונה נמשכת שלוש שנים.

יעל קרן מונתה לראש מרכז הפיתוח של דרופבוקס בישראל. בנוסף, היא תשמש כחברה בצוות המנהיגות האירופית של החברה, ונציגת ישראל בדרופבוקס העולמית.

עברי ורבין, מנכ"ל goodvision (זרוע הייעוץ לקיימות של קבוצת פאהן קנה), נבחר לוועדת ההיגוי העליונה לאחריות תאגידית של רשת Grant Thornton העולמית. הרשת מונה מעל 50 אלף עובדים ביותר מ-100 מדינות.

גליה הראל-דור, בעלת חברת המיתוג Brand Vision לשעבר, תעמוד בראש אגודת הידידים של מוזיאון העיצוב בחולון.

חדשות טובות

עיריית תל אביב-יפו מאפשרת החל מהחודש לזוגות ידועים בציבור להירשם במאגר המידע העירוני. מדובר ברישום זוגיות שנועד להבטיח כי כלל שירותי העירייה יינתנו גם לזוגות שאינם נשואים, ללא קשיי ביורוקרטיים.