פוליטיקה | טור סופ"ש

הפגישה המסתורית בספרייה והסערה בוואטסאפ: הלחץ על שקד ואורבך היה רק הפרומו

הליכוד סימן את ניר אורבך כחוליה החלשה ותקף בכל הכוח, בגוש השינוי זיהו את המהלך ומיהרו להצמיד לח"כ המתלבט את איילת שקד • מה הסיכויים שנתניהו יצליח לפרק את הקואליציה עד ההצבעה, ועל מה לפיד לא היה מוכן לוותר

יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa

עלה בידו, בכפוף לאירועי השבוע הקרוב. שעה לפני שהמנדט להרכבת ממשלה עמד לפקוע, התקשר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לנשיא המדינה ראובן רבלין והודיע לו, יחד עם ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, על הממשלה שבכוונתו להקים.

הרגעים שקדמו לתמונה המחויכת שהופצה לכתבים ומסע הלחצים שהופעל כדי לסכל אותה הם רק הפרומו לכל יום ויום מעתה ועד שתושבע הממשלה, ביום שני בעוד למעלה משבוע.

היעד: ניר אורבך

נחזור לשעות שלפני הדד-ליין שנקבע ליאיר לפיד להרכבת הממשלה. יום רביעי בשעות הצהריים. מתחיל מסע לחצים מכוונן אדם אחד: ניר אורבך, מקום חמש ברשימת ימינה לכנסת, חבר כנסת אנונימי עד לשבוע האחרון ומי שכיהן עד לבחירות האחרונות כמנכ"ל מפלגת הבית היהודי. ראש ישיבת שדרות הרב דוד פנדל, ראש העיר שהיה עד לא מזמן גם חלק מהרשימה לכנסת אלון דוידי וגורמים נוספים, חברי הבית היהודי לשעבר, מתחילים להפעיל לחץ על אורבך להודיע בקולו שהוא מתנגד להקמת הממשלה.

מאחורי הקלעים נערכת בספריית הכנסת גם פגישה בין יו"ר הכנסת יריב לוין לאורבך, וזה בזמן שבנט מנהל את המגעים להקמת ממשלה בכפר המכביה.

המטרה: להוביל להודעה של אורבך לפני כינוס מועצת השורה של התנועה האסלאמית, מעין מועצת חכמי התורה של רע"ם, שאמורה להודיע על תמיכה בהסכמים. בליכוד ובציונות הדתית שנמצאים מאחורי הקלעים מאמינים שאם אורבך מודיע שהוא מפיל את הממשלה, גם רע"ם תיסוג - וכך לפיד לא מגיע לשיחה המיועדת עם הנשיא לפני חצות.

כאבי בטן ושיחות נפש

אל חדרו של אורבך זורמים בזה אחר זה מקורביו ואנשי שלומו ובראשם דוידי, שגם מבטיח לו שישנם שני מצטרפים נוספים לממשלת נתניהו ממפלגת תקווה חדשה.

אורבך מספר למי שנכנס אליו לחדר ש"יש לו כאבי בטן רציניים" ובשלב מסוים לקראת עשר בלילה נכנע ללחצים ומוכן להודיע שהוא מתנגד לממשלה (הרבה אחרי שרע"ם כבר הודיעו שהם בפנים). בשלב הזה, מעידים מי שהיו בחדרו של אורבך, מגיעה איילת שקד ומבקשת ממנו לעצור ולדבר תחילה עם יו"ר הרשימה בנט שנמצא בכפר המכביה.

שעתיים לסיום המנדט, המטרה היחידה של בנט היא למנוע מאורבך לצאת בהכרזות.
שקד נצמדת לאורבך ומאותו רגע הפגישות איתו כבר לא בארבע עיניים. בנט מבין את הסיטואציה באיחור ניכר ודורש משקד, אורבך וסילמן להגיע לכפר המכביה. הודעת ההתנגדות של אורבך נגנזת לצערם של המושקעים ובנט נותן אור ירוק ללפיד: עלה בידי.
בנט, שכבר הפסיד חבר ברשימה שהודיע שיתנגד להקמת הממשלה (עמיחי שיקלי) לא יכול להרשות לעצמו לאבד ח"כ נוסף. ראש ממשלה עם שבעה מנדטים זה תקדים ישראלי, עם שישה זה מעורר ספקות, אבל חמישה זה כבר מעיד על כך שאין לו שום גב מנדטורי למהלך.

שקד תתהפך?

גם שקד ספגה ירידת ערך גבוהה מאז הודיעה שהיא נותנת גב להקמת הממשלה. תומכיה הקרובים ביותר הפנו לה גב, מקורביה טוענים נגדה ש"הפרה כל הבטחה שנתנה" וכן ש"היא עושה את טעות חייה", וגם בקבוצות הוואטסאפ של המפלגה יצאו נגדה. קבוצת "סיירת שקד" נסגרה במחאה.

ובכל זאת, אחרי מאבק אינטנסיבי על מקומה ליד שולחן הוועדה למינוי שופטים - שקד התיישרה חזרה לצדו של בנט, ובכל זאת גם היא במוקד הלחצים מימין: מחוץ לביתה משמרות מחאה קבועות והפגנת ענק. עד היום נתנה גב לבנט וספגה את הנזק התדמיתי במחנה הימין, האם השבוע הקרוב ישנה את עמדתה? הסיכויים לכך לא גדולים.

עד להשבעת הממשלה בעוד למעלה משבוע יידרש בנט לספק לאורבך שמירה צמודה או תפקידים וסמכויות, כדי לוודא שביום ההשבעה הוא לא מצביע נגדו. בליכוד ינסו לעשות בדיוק הפוך. הם צריכים רק אחד כדי לסכל את הממשלה, שכן בלעדיו יידרש בנט כבר לתמיכה אקטיבית של המשותפת. עד עכשיו הכשירו בימינה את הממשלה עם רע"ם כי "ביבי הכשיר תחילה", אבל את הרשימה המשותפת נתניהו טרם הספיק להכשיר עבורם.

זכו בכל הקופה: רע"ם

מכל המפלגות שנדרשו להילחץ ולוותר ולהתפשר, הייתה אחת שקיבלה בתוך החדר מענה לכל דרישותיה: רע"ם של מנסור עבאס. בכל פעם שמפלגות הימין כבר רצו לעצור את ההסכם המתגבש, היו מי בגוש השינוי שלחצו לתת עוד קצת בעיקר תקציבית כדי לשמר את ארבע האצבעות שמבטיח עבאס, שקיבל במקביל הצעות מרחיקות לכת גם מנתניהו כדי להתנגד לממשלה: חוק קמיניץ לא ייאכף, תוכשר בנייה בלתי חוקית בנגב ויוקמו יישובים חדשים.

בימינה התפשרו וחטפו מהבייס לכל אורך הדרך, ואילו בתקווה חדשה שהקפידו לכל אורך הדרך שלא להיות מזוהים עם המו"מ מול עבאס - לא יוכלו להמשיך בכך לאורך זמן. אם מדובר בנקודת החולשה של הממשלה שתקום, בליכוד מתכוונים ללחוץ עליה בשבוע הקרוב בתקווה שהיא תוביל לנקודת היציאה מהממשלה הזו. לפחות של שניים.

הקו האדום של לפיד

ולסיום, גורמים שהיו חלק מהשיחות וחתימת ההסכמים מעידים כי באופן שיטתי לפיד התגמש על כל תפקיד עבור חברי סיעתו והכיל את כל דרישות המפלגות: מהצנעת נושא הלהט"ב ואי התחייבות לקידום חוקים למען הקהילה הגאה, ועד להעלמת המצע המדיני לטובת הבנות שבעל פה. בלילה האחרון מסר גם את כבשת הרש - יו"ר ועדת חוקה לידיה של מרב מיכאלי שהתבקשה להתפשר על מקומה בוועדה למינוי שופטים. אבל על תפקיד אחד לפיד נאבק כמעט במחיר עצירת השיחות: יו"ר הכנסת.

מי שדרשו ולחצו וקיוו לקבל את התפקיד היו תקווה חדשה, וליתר דיוק זאב אלקין. אולם הוא נאלץ לוותר עליו בלחץ יש עתיד. אגב, אלקין כבר קיבל מנתניהו הצעות לכהן בעצמו כיו"ר הכנסת אם רק יסכים להיות האצבע ה-61. אלו גם הדברים ששמע אורבך מגורמים פוליטיים במהלך הימים האחרונים - שיש תחליף לממשלת בנט-לפיד.

ביש עתיד לא בזבזו זמן ויום למחרת ההודעה לנשיא, הוציאו מסמך חתימות להחלפת יו"ר הכנסת. גורמים במערכת הפוליטית טוענים כי לפיד התעקש על ראשות הכנסת וממהר לממש את התפקיד בידיעה שממשלה אולי לא תקום, אבל החזקת הרשות המחוקקת יכולה לסייע לו לבלום את נתניהו במגרש שהיה עד כה פרטי שלו. אם לאחר מכן הכנסת תתפזר לבחירות, ייכנס לפיד לכנסת הבאה מעמדת כוח משמעותית.