מטוסים, תחנות דלק והייטק: במה משקיעים הטייקונים של עולם המזון?

מצבן המשופר של קמעונאיות המזון בשנים האחרונות, הרווחים השמנים וקופות המזומנים התפוחות, מביא את בעלי השליטה בהן לפעול להרחבת עסקיהם, לרוב לתחומים משיקים

רמי לוי / צילום: יונתן בלום, גלובס
רמי לוי / צילום: יונתן בלום, גלובס

נוכח מצבן המשופר של קמעונאיות המזון בשנים האחרונות, הרווחים השמנים וקופות המזומנים התפוחות, אין פלא שבעלי השליטה בהן פוזלים להרחבת עסקיהם, לרוב לתחומים משיקים - ולעיתים בהשקעות רחבות היקף.

בימים האחרונים הייתה זו רשת ויקטורי של משפחת רביד, שהחליטה להצטרף למאבק על רכישת השליטה בענקית האנרגיה פז, ועדכנה על ניהול מגעים לרכישת מניות פז מגופים מוסדיים.

ויקטורי לא פירטה לגבי תוכניותיה, אולם רכישה שכזו, אם תצא לפועל כמתוכנן, יכולה להגיע להשקעת עתק של לפחות 1 מיליארד שקל, תמורת נתח של עד 25% ממניות פז שלא במסגרת הצעת רכש, ובהתאם לשווי הנוכחי של פז, שגם פעילותה מתרכזת בקמעונות - מסוג אחר.

דוחותיה הכספיים האחרונים של רשת מזון אחרת, יוחננוף, חשפו רווחים של יותר מ-30 מיליון שקל ברבעון הראשון משערוך השקעה שביצעה בחברת הטכנולוגיה A2Z. מדובר בהשקעה שביצעה יוחננוף לקראת סוף שנת 2020, בהיקף כמה מיליוני שקלים בודדים, בחברה שלפי יוחננוף נסחרת בקנדה ובארה"ב, "ומחזיקה בין היתר בחברה המפתחת עגלות חכמות למרכולים".

מי שפועל זה זמן לניצול יתרות המזומן האדירות שצבר לצרכי התרחבות בעסקיו הוא רמי לוי, בעל השליטה ברשת הנושאת את שמו. בנוסף לעסקי נדל"ן רחבי היקף (שחלקם משמשים את סניפי הרשת), נכנס לוי למספר השקעות גדולות, כשהצטרף לאחרונה לקבוצת משקיעים שרכשה את מניות השליטה בחברת דיסקונט השקעות (המחזיקה בין היתר בסלקום ובנכסים ובניין). וזאת לאחר שרכש זמן קצר קודם לכן את חברת התעופה ישראייר.

בין שותפיו של לוי בדסק"ש נמצאת חברת ההשקעות אלקו, בראשות האחים דני ומייקי זלקינד, שמזהה מצידה פוטנציאל בתחום רשתות המזון. כך, באמצעות החברה הבת אלקטרה מוצרי צריכה, השלימה אלקו באחרונה את רכישת השליטה ברשת יינות ביתן בהשקעה של כ-200 מיליון שקל, נוסף להלוואה של כ-50 מיליון שקל לרשת שנקלעה לקשיים.

רכישתה של יינות ביתן על-ידי אלקו נעשתה לאחר תקופה ממושכת שבמהלכה נגסו חלק ממתחרותיה לענף באופן עקבי בפעילותה, עם רכישת חלק מסניפיה, לנוכח מצבה הפיננסי המאתגר שאילץ אותה לצמצם את היקפי פעילותה.