הסכם היסטורי ב-G7: מיסוי ענקיות הטכנולוגיה תמורת תמיכה במס חברות גלובלי

שרי האוצר של ארגון הכלכלות המתועשות (G7) הסכימו על רפורמה במערכת המס העולמית: מס חברות גלובלי של 15% • בתמורה, ארה"ב הסכימה למיסוי ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, שיצטרכו לשלם לפי הפעילות שלהן במדינות עצמן, ולא יוכלו להעביר רווחים למקלטי מס

שרי האוצר של מדינות ה-G7 / צילום: Associated Press, REUTERS POOL
שרי האוצר של מדינות ה-G7 / צילום: Associated Press, REUTERS POOL

שרי האוצר של שבע הכלכלות המתועשות הגדולות (G7) הסכימו היום (ש') על תוכנית היסטורית להטלת מס חברות גלובלי בגובה 15%. שרי האוצר, שהתכנסו החל מאתמול בלונדון, הודיעו על תמיכה ביוזמה אותה הציע הממשל האמריקאי החדש, בראשות הנשיא ג'ו ביידן, לפני כחודשיים, בד בבד עם הסכמה אמריקאית למיסוי ענקיות הטכנולוגיה. "הסכמנו על רפורמה גלובלית במס, שתחייב את ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות לשלם מס הוגן", כתב שר האוצר הבריטי, רישי סונאק, שאירח את המפגש.

ההודעה היום מעניקה רוח גבית ליוזמה, שממשל ביידן מוביל במטרה למסות בצורה מקיפה יותר בארה"ב את ענקיות הטכנולוגיה כמו "אמזון", "פייסבוק", "גוגל" ועוד, בין השאר כדי לממן את הוצאות הממשלה האדירות על מגיפת הקורונה.

אך ההסכם רחוק מלהיות סגור. הצעד הבא ביוזמה הוא להציג אותה בפני מדינות ה-20G במפגש שיתקיים בחודש הבא בוונציה, איטליה, ושם עלולה להתעורר התנגדות מצד מדינות כמו סין והודו, שיכולות לנסות ולטרפד אותה בנימוק שהיא פוגעת בתחרות הגלובלית החופשית. אם היוזמה תזכה לתמיכה גם ב-20G, היא תתקדם לפורום מיוחד של 139 מדינות ברחבי העולם, תחת קורת הגג של ה-OECD, לאישור ולאימוץ של מס החברות המינימלי הגלובלי.

מטרת הרפורמה היא למנוע את "המרוץ לתחתית" שמתנהל כבר שלושה עשורים, במסגרתו מדינות מתפתחות אך גם עשירות (כמו אירלנד) מנסות למשוך תאגידים רב-לאומיים בעזרת הקלות מס מפליגות, ואלה בתורם יוצרים תכנוני מס מורכבים שמשמעותם אי-תשלום מסים, אפילו בשווקים בהם הם פועלים.

אירלנד, למשל, הציעה ל"אפל" מס חברות של 12.5%, מענקים והטבות, וכיום ממוקם בה מטה התאגיד הפועל באיחוד האירופי. החברה משלמת מסים בגובה עשרות מיליוני אירו על הכנסות של מיליארדים. כך גם לגבי פעילות "פייסבוק", "גוגל" ואחרות באירופה וברחבי העולם. "אמזון" לא שילמה כלל מס על רווח של 11 מיליארד דולר בארה"ב ב-2019, ולמרות הכנסות של 44 מיליארד אירו בשנת 2020 באירופה בלבד היא קיבלה זיכוי מס של עשרות מיליונים.

 
  

"אחרי שנים על גבי שנים של דיונים, שרי האוצר של ה-G7 הגיעו להסכם היסטורי על מערכת המס הגלובלית, כדי להתאים אותה לעידן הדיגיטלי", הוסיף סונאק בווידיאו ששודר בתקשורת הבריטית, "ולוודא שהחברות המתאימות יישלמו את המס המתאים במקומות הנכונים".

ציפיות גבוהות, ביצוע צנוע

ההסכם שהושג הוא "הרפורמה הגדולה ביותר במערכת המס הגלובלית מזה עשורים", כפי שכתב ה-FT היום, אך צנוע יחסית לעומת הציפיות ההתחלתיות. ארה"ב הציעה בתחילה מס חברות גלובלי של 21%. ארגונים למען שוויון כלכלי, וגם חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ, הציעו להגביה אותו ל-25%, אולם בסופו של דבר ארה"ב התפשרה על 15%, במטרה להשיג תמיכה רחבה ככל האפשר.

ארגונים לא ממשלתיים חישבו כי אם אכן המס ייושם באופן גלובלי, האיחוד האירופי יזכה להכנסות גדולות ב-50 מיליארד אירו כתוצאה מהרפורמה. בארה"ב עדיין לא ברור בכמה יעלו התקבולים, מכיוון שממשל ביידן מתכנן בימים אלה את העלאת מס החברות באופן דרמטי.

במהלך המגעים ב-G7 התבססה הנוסחה לפיה מדינות אירופה יתמכו ביוזמה האמריקאית, אם האמריקאים יתמכו ביוזמה האירופית לחייב חברות דיגיטליות בינלאומיות לשלם מסים במדינות שבהן הן פועלות. ארה"ב ואירופה היו נעולות עד כה בקרב שכולל הטלת מסים ותעריפים במיליארדרים במסגרת זאת, כאשר הנשיא לשעבר טראמפ דרש שרק ארה"ב תמסה את פעילות החברות, ובריטניה, צרפת ואוסטריה כבר הטילו למעשה מסים עליהן, אך השעו את הגבייה.

"חדשות רעות למקלטי מס ברחבי העולם"

לפי ההסכמה המסתמנת כיום, תהיה נוסחה סבוכה יחסית - חברות גלובליות גדולות במיוחד שהרווחים שלהן הם לפחות 10% מההכנסות (Profit Margin) ימוסו לראשונה ישירות במדינות בהן הן פועלות. המס ייגבה על לפחות 20% מהרווח הגלובלי העודף שלהן מעבר לרף זה (10%), לפי הפעילות שלהן בכל מדינה. הסכמה זו שמה קץ למדיניות מס ארוכת-שנים לפיה מס נגבה אך ורק היכן שהחברה רשומה באופן פיזי, ולא לפי מיקום הפעילות שלה. טרם נקבע אילו חברות ייכללו ברשימה.

שרת האוצר האמריקאית ג'נט יילן בירכה היום על ה"מחויבות חסרת התקדים והמשמעותית" של מדינות ה-G7 ליוזמה, שצפויה למנוע מתאגידים אמריקאים רבים "לברוח" למדינות אחרות כדי לשלם בהן מס מופחת. שר האוצר הגרמני אולף שולץ אמר כי ההסכם הוא "חדשות טובות מאוד למיסוי צודק ולסולידריות, וחדשות רעות למקלטי מס ברחבי העולם". שר האוצר הצרפתי ברונו לה-מר, אמר כי מדינות ה-G7 "התעלו כדי להתמודד עם האתגר ההיסטורי".

בסוף השבוע הקרוב ייתכנסו בבריטניה מנהיגי המדינות החברות בארגון (ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, קנדה והאיחוד האירופי במעמד נלווה) לפסגה הפיזית הראשונה מזה שנתיים של ה-G7, במה שיהיה ביקורו הראשון של ביידן באירופה מאז בחירתו.