גידול בעסקאות: שיפור בהעברת הכספים מהאמירויות לישראל

הנחיות מיוחדות שניסחו בפיקוח על הבנקים אפשרו לצמצם את החשש הבינלאומי מהלבנת הון ומימון טרור ולהקל את העברות הכספים בין המדינות

יאיר אבידן המפקח על הבנקים / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
יאיר אבידן המפקח על הבנקים / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אופטימיות זהירה מלווה את אנשי העסקים הישראלים שפועלים באיחוד האמירויות. לגלובס נודע כי במערכת הבנקאית הישראלית מדווחים על שיפור בהעברת כספים בין המדינות. זאת לאחר שבחודשים הראשונים שלאחר חתימת ההסכמים עם האמירויות, במגזר העסקי דווחו על קשיים בהעברת הכספים לארץ. מקור הקשיים נעוץ בצורך לעמוד בכללים בינלאומיים בכל הנוגע לאיסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור. באפריל האחרון פרסם ארגון ה-FATF, המהווה מעין "כלב שמירה" פיננסי בינלאומי המאגד יותר מ-200 ממשלות ואזורי שיפוט, דוח שמצא ליקויים בהתנהלות המשטר באמירויות ונקבע הליך מעקב מוגבר לתיקונם.

מקור הקשיים: ליקויים באמירויות

ליקויים אלו נוצרו בין היתר בשל המבנה המורכב של המדינה הכוללת שבע אמירויות, כאשר לכל אחת חוקים שונים, רשמי חברות שונים ועשרות גופים פעילים. לכך יש להוסיף את חוסר השקיפות של המשטר המקומי ואת הסמיכות הגאוגרפית לאיראן. בשבועות הקרובים אמור ה-FATF לפרסם דוח נוסף שיבחן את ביצוע התיקונים הדרושים, שבאמירויות כבר התחייבו לבצע.

על מנת לסייע לבנקים בישראל וגם לאנשי העסקים המקומיים, פרסם הפיקוח על הבנקים בחודש אוקטובר 2020 מכתב מיוחד לבנקים ובו שורה של הנחיות שיקלו על העברת הכספים בין איחוד האמירויות וישראל. באפריל האחרון המכתב גם עודכן. במכתב קראו לבנקים לייצר ניהול סיכונים מוקפד, תוך הקצאת משאבים ללימוד הסביבה הפיננסית והמוסדות הפיננסיים הרלוונטיים לעסקאות עם גופים הפועלים באמירויות.

הכל תלוי בתיקון הליקויים באמירויות

מאז נחתמו ההסכמים, וביתר שאת מאז פרסם לפני כחודשיים הפיקוח על הבנקים את העדכון להנחיות, במערכת הבנקאית בארץ מדווחים כאמור על שיפור בהעברת הכספים. יתרה מכך, בשבועות האחרונים נרשם גידול במספר העסקאות ובאופי הפעילות. אם לאחר כינון היחסים עם האמירויות דובר על העברות כספים בלבד, לאחרונה החלה פעילות ערבויות בין המוסדות הפיננסיים משתי המדינות. אם באיחוד האמירויות אכן עמדו במילתם ותיקנו את הליקויים שעלו מדוח ה-FATF, הבנקים יוכלו בקרוב להקל עוד יותר על ביצוע העסקאות ולהביא להסדרה טובה יותר ביחסים.