הפשיטה של רגולטורים בסין על חברות טק מתפשטת כאש בשדה קוצים

הרשויות בסין הולכות למקד מאמצים במאות אפליקציות, כשמטרתן לנקות את תחום האינטרנט הגדל במהירות ובפראות בסין

אישה משוחחת בטלפון ברחובות בייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
אישה משוחחת בטלפון ברחובות בייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

המטחים האחרונים בקמפיין של סין נגד חברות הטכנולוגיה מבהיר דבר אחד: החברות של ג'ק מא אינן היחידות שהרגולטור שם תחת המיקרוסקופ.

מה שהחל כצעדים של הממשלה נגד התנהלות אנטי־תחרותית בין ענקיות האינטרנט הסיניות התפתח למאמץ נרחב יותר לנקות את האופן בו תחום הטכנולוגיה הצומח במהירות - ועד לאחרונה, בפראות - מתפקד.

לא עובר שבוע מבלי שרגולטורים סינים נוזפים בחברות טכנולוגיה על עבירות לכאורה - החל מתמחור לא עקבי ועד סיכון פרטיות המשתמשים ותנאי עבודה לא נאותים. במאי, רגולטור הסייבר של סין האשים 105 אפליקציות, כולל אפליקציות למציאת עבודה ואפליקציות של סרטונים קצרים, בכך שהן אוספות ומשתמשות במידע פרטי של משתמשים באופן לא חוקי. הרגולטור הורה לחברות לתקן את הליקויים בתוך שלושה שבועות או להסתכן בפעולת ענישה.

ההנחיות מגיעות כמה ימים אחרי ש־117 אפליקציות אחרות קיבלו הוראה לתקן ליקויים הקשורים במידע על המשתמשים. הרגולטורים גם פגשו מנהלים בכמה חברות שיתוף נסיעות על מנת לבדוק פוטנציאל לטיפול לא ראוי בנהגים, וחברות אינטרנט קיבלו הוראה לעשות רפורמה בנהלי המידע וההלוואות שהן נותנות. הרשויות גם מתחו ביקורת על פלטפורמות משלוח לגבי מה שהגדירו כטקטיקות תמחור מטעות.

לחברות הטכנולוגיה, זימון לפגישה עם רגולטורים מסמן לציבור ולמשקיעים שהרשויות נותנות לחברות הזדמנות לתקן את הבעיות במקום לפתוח בחקירה רשמית, כך אומרים אנשים הבקיאים בנושא. זה גרם לכמה חברות טכנולוגיה לחכות לתורן, אומרים האנשים, וזה מעמיס על כח האדם של סוכנויות הרגולציה.

מטרתה של סין היא "לגרום לחברות לציית לדרישות רגולטוריות בלי להזדקק לחקירה פורמלית", אמרה אנג'לה ז'אנג, פרופסורית עמיתה למשפטים באוניברסיטת הונג קונג שכתבה ספר שכותרו "הייחודיות של סין בתחום הגבלים עסקיים".

הרגולציה הסינית של אפליקציות בטלפונים התרכזה בעבר על משטור תוכן לא ראוי או שנוי במחלוקת. היא ממשיכה לצנזר תוכן כזה ברשתות חברתיות - שיאוהונגשו, רשת חברתית ואפליקציית מסחר מקוון פופולרית היא האחרונה שנחקרה על ידי רגולטורים של האינטרנט לאחר שהעלתה לאתר Weibo, מעין טוויטר סיני, מסר בשבוע שעבר ביום השנה של מאורעות כיכר טיינאנמן מ־1989 והחשבון של החברה נסגר, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. בינתיים, הסבב האחרון של רגולטורים התמקד במגוון רחב יותר של הפרות, שרבות מהן נחשבו לנורמות בתעשייה קודם לכן.

לסין אחת ההיסטוריות הקצרות ביותר של רגולציה בתחום ההגבלים העסקיים בין הכלכלות העולמיות גדולות, ובאופן היסטורי היא השתמשה בחוקים נגד מונופולים כדי לווסת את השפעתן בשוק של חברות זרות. חברות אינטרנט מקומיות הותרו לענייניהן בזמן שסין פנתה לטפח את תעשיית הטכנולוגיה שלה.

כל זה התחיל להשתנות בשנה שעברה, כשההנפקה המתוכננת של ענקית הטכנולוגיה הפיננסית אנט גרופ בוטלה ימים לאחר שבעל המניות השולט בחברה, ג'ק מא, נאם נאום שהרתיח את הממשלה. בדצמבר, פתחה סין בחקירה נגד חברת עליבאבא שמא הוא מייסד שותף בה.

באפריל, הרגולטורים הטילו קנס שיא בגובה 2.8 מיליארד דולר על עליבאבא, וקבעו שהחברה ניצלה לרעה את עמדתה הדומיננטית בשוק בכך שהשתמשה בנוהל "אר שואן יי" - מילולית משמעות הביטוי "לבחור אחד מתוך שניים" - נוהל המכריח סוחרים למכור באופן בלעדי בפלטפורמה מסוימת או להסתכן בענישה מצד החברה. האשמות כאלה פגעו בתעשיית המסחר המקוון בסין מזה שנים, והתוצאה הייתה תלונות ציבוריות ותביעות, אבל מעט עדויות מוצקות.

הרגולטור הראשי של סין פתח בחקירה בנושא הגבלים עסקיים לגבי ענקית שילוח המזון מייטואן 3690 לגבי טקטיקה דומה. במייטואן אמרו שהחברה תשתף פעולה עם החקירה והעסקים שלה ימשיכו לפעול כבשגרה. "הממשלה הייתה רוצה לשלוח מסר מאוד ברור לכל הקונגלומרטים של הטכנולוגיה שהממשלה היא זו ששולטת בעניינים", אמר מארק מטקין, מנהל בפועל של חברת המחקר מבייג'ינג Marbridge Consulting. "כל תפישה אחרת בסופו של דבר לא תיסבל".

בינתיים, הנזיפות לא הגיעו עד כדי דרישות לשינויים של כל מבנה החברות, חוץ מאשר במקרה של אנט גרופ. לחלק מהחברות, פיוס הרשויות בסין הוא עניין של שינוי כמה מאפיינים, אבל אחרות עשויות לסבול יותר אם הרבה מהרווחים שלהן נשענים על איסוף מידע ושיתוף, כך אמרו עובדים של חמש מחברות האפליקציות שהרגולטורים פנו אליהן בחודש שעבר.

ישנם עובדים שאומרים שהם הפכו ליותר זהירים לגבי ציות וכל דבר שיכול להיחשב כפעולה נגד הרגולציה. חברת ByteDance, שאפליקציית הסרטונים הקצרים שלה Douyin הייתה בין אלה שנטען כלפיהן שעסקו באיסוף מידע לא חוקי, החלה להעסיק מומחי משפט, ונתנה להם את המשימה לעבור על תנאי המשתמש ומאפיינים מסוימים של האפליקציה על מנת לבדוק אם הן מפרות חוקים, כך אמרו עובדים. ב־ByteDance סירבו להגיב.

גם רשויות מקומיות נעשו יותר מעורבות בשיטור פלטפורמות הטכנולוגיה, אמרה ז'אנג. המנהל המוניציפלי של שנחאי לרגולציית שוק הטיל לאחרונה קנס של חצי מיליון יואן, כ־780 אלף דולר, נגד אפליקציית המשלוחים Ele.me מבית עליבאבא על כך שהפרה חוקים הקשורים לתמחור מזון ולבטיחות במשלוח מוצרי מזון. בעליבאבא לא הגיבו לבקשות תגובה.

מועצת הגנת הצרכנים של שנחאי אמרה שראיינה את מנהלי מייטואן ומנהל חברת המסחר המקוון פינדואודואו במאי ביחס לנושאים הכוללים לכאורה טענות מטעות באתר האינטרנט, נושאים הקשורים לאיכות המוצרים ומשלוחים שלא בוצעו. בשתי החברות לא הגיבו לבקשות תגובה.

הרגולטורים בסין גם ביקשו מאזרחי המדינה לעזור לפקח על התנהגות חברות הטכנולוגיה. רבות מהאזהרות בעת האחרונה התבססו על תלונות של משתמשים, כך אמרו הרגולטורים בהצהרותיהם לתקשורת. "התלונות האלה נמשכו כבר זמן רב וזה היה בלתי נמנע שיסתיימו בפעולה להגנה על הצרכנים ועל חברות קטנות ובינונית", אמר פרנסואה רנאר, שותף ומנהל ב־Allen & Overy’s Greater China, חברה העוסקת בהגבלים עסקיים. "מה שמרשים כמובן הוא שהכול קורה באותו זמן".

בחודש שעבר, שמונה משרדי ממשלה כולל משרד התחבורה והמשרד לביטחון הציבור זימנו שמונה חברות תחבורה, כולל ענקית שיתוף הנסיעות דידי צ'וקסינג ומייטואן 3690, וציינו חשש גובר בציבור לגבי זכויות הנהגים.

בדידי לא הגיבו לבקשת תגובה. החברה פירטה את מנגנוני התמחור שלה בפוסט באתר WeChat במאי והודתה לציבור על הפיקוח והביקורת שלו. חברות טכנולוגיה הגיבו לנזיפות בהבטחות לשפר את ההתנהלות התאגידית.

בשיחת רווחים מ־28 במאי, מנכ"ל מייטואן וואנג שינג אמר שהחברה הקימה צוות לתיאום החקירה עם הרגולטורים והוא מחויב לאחריות חברתית. וואנג תרם מניות בשווי 17.3 מיליארד דולר הונג קונגי, כ־2.3 מיליארד דולר, לקרן הפרטית שלו, כך מראה דיווח לרשויות מיום חמישי. התרומה תממן פרויקטים הקשורים לחינוך ומחקר מדעי, אמרו במייטואן.

באפריל, אמר מנכ"ל חברת Tencent פוני מא שהחברה תשים בצד 7.7 מיליארד דולר למימון פרויקטים הקשורים לרווחת הציבור, שיקום אזורים כפריים וניטרליות פחמן, בין היתר. ענקית הגיימינג והרשתות החברתיות הייתה במוקד העניין של רגולטורים השנה לגבי נושאים הכוללים סיכון בשירותים פיננסיים וכישלון לדווח כראוי על רכישות שביצעה בעבר.

"אם נמנף את הטכנולוגיה שלנו והמוצרים שלנו להביא טוב באופן כללי לחברה, אני חושב שהמשתמשים שלנו, הלקוחות, הממשלה והעובדים יקבלו אותנו טוב יותר", אמר מרטין לאו, נשיא Tencent, בשיחה לגבי רווחי החברה בחודש שעבר.

קית ז'אי ורפאלה הואנג השתתפו בהכנת הכתבה.