שחיתות | פיצ'ר

הבוס והיחצ"ן: הכירו את החשודים בפרשת השחיתות החדשה

לציבור הכללי השמות מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד לא אומרים הרבה, אך בחברה החרדית ובמערכת הפוליטית השמות מוכרים מאוד • בבצ'יק, שהולך עם יעקב ליצמן מ-2009, נחשב גם למקורב של משפחת נתניהו, וגשייד הוא חבר של גדעון סער • כך צמחו השניים בחסידות גור ובמערכת הפוליטית

מנחם גשייד ומוטי בבצ'יק / צילום: יוטיוב-Yhuda Shabo, משרד הבריאות
מנחם גשייד ומוטי בבצ'יק / צילום: יוטיוב-Yhuda Shabo, משרד הבריאות

שני אנשים שהשם שלהם פחות מוכר בחברה הישראלית הכללית עומדים במרכזה של חקירת השחיתות החדשה שהתפרסמה אתמול (א') - מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד. השמות האלו לא אומרים ככל הנראה הרבה לאנשים מחוץ לחברה החרדית, אך מי שמכיר את הפוליטיקה החרדית הפנימית, מכיר את שניהם.

בבצ'יק וגשייד נעצרו בחשד לפלילים, נחקרו ומצבם המשפטי יתברר בהמשך. יש לציין שחזקת החפות עומדת לכל אחד מהם, אך למי שלא מכיר אותם עדיין, ננסה להסביר מי הם ומה תפקידם. 

ליצמן ובבצ'יק: מי עובד אצל מי?

בבצ'יק (41) - עוזרו הנאמן של השר יעקב ליצמן ומקורב מאוד גם לאדמו"ר מגור - החל את דרכו הצמודה לליצמן ב-2009 כפקיד במחלקת התרבות בקריית גת, ומשם ליצמן "גידל" אותו. עד היום הם צמודים בכל משרד ובכל תפקיד אפשרי. 

בחברה החרדית מסתובבת בדיחה כי ליצמן הוא זה שעובד אצל בבצ'יק ולא להפך. אמנם זאת בדיחה, אבל בכל צחוק יש טיפה של אמת. ליצמן סומך עליו מאוד, ומאחר וליצמן לא ממש מחובר לתקשורת, בבצ'יק הוא האיש שמיידע אותו בהכול.

ליצמן התייחס מייד למעצרו של בבצ׳יק וטען כי אין בחשדות נגדו כלום. לדבריו, "כמי שמכיר מקרוב את עוזרי הנאמן מוטי בבצ׳יק ואת יושרו וחריצותו, אני יודע שכל החשדות שהוזכרו במסגרת החקירה, אין בהן ממש וחסרות יסוד. אני מציע לכולם להמתין קצת ולהיווכח שהכול נעשה כדין ועל פי הנוהל התקין. אני סמוך ובטוח שגם רשויות החוק הבודקות את הדברים תגענה בהקדם למסקנות אלו".

בבצ'יק לא אדם שמתראיין לתקשורת - נדיר לשמוע אותו, אך הוא תמיד נמצא מאחורי הקלעים, והוא נחשב לאחד האנשים החזקים בחסידות גור. יש לו קשרים אישיים לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכיום הוא נמצא יחד עם ליצמן במשרד השיכון.

אנשים במערכת הפוליטית אמורים שליצמן הוא רק האצבע בכנסת, אבל המוח הוא של בבצ'יק. הוא מהעוזרים הפרלמנטריים הבודדים שיש להם קשר ישיר לראש הממשלה ולאישתו והוא גם בעל גישה ישירה לחלק מהשרים.

בחודש פברואר 2020  בבצ'יק, שהיה אז יועצו הבכיר של שר הבריאות ליצמן (מאז הוא הפך לשר השיכון), חגג בר מצווה לילד שלו. מלבד השרים ובכירי המדינה והמשק שהגיעו להשתתף בשמחה, חייג ראש הממשלה בנימין נתניהו לברך אותו.

בשיחה שהושמעה ברמקול לכל המשתתפים נשמע נתניהו אומר: "למשפחת בבצ'יק אני רוצה להגיד לכם שמה שאדון בבצ'יק עוזר לראש הממשלה - עוד יסופר, ולמדינת ישראל, ולעם ישראל ולטובת ישראל. אז אני בטוח יוסי (חתן הבר מצווה - י.פ) שאתה תמשיך את המורשת הנפלאה ושתהיה בן נאמן לעמך לתורתך וגם לארצך הרבה הרבה ברכה".

גם לבבצ'יק יש אויבים, אבל כל עוד האדמו"ר קובע שליצמן ממשיך, לבבצ'יק יש שקט. השאלה הגדולה מה יקרה אם ליצמן יעזוב את הכנסת אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום, על פרשיות שונות שבהן הוא מעורב.

גשייד: מהאנשים החזקים בחברה החרדית

האדם השני שנעצר אתמול הוא מנחם גשייד (41), שגם מוכר מאוד בציבור החרדי, אך מנסה להישאר מאחורי הקלעים. גשייד הוא אחד מחבריו של גדעון סער וכותב בעיתון "המודיע".

גשייד הוא גם עוזרו הנאמן של הרב אלימלך פירר, יו"ר אגודת עזרה למרפא. בשנה שעברה גשייד חיתן בן, וכמו אצל בבצ'יק, גם אצל גשייד הגיעו לאחל מזל טוב, פוליטיקאים, כלכלנים, אנשי עסקים, יועצי תקשורת ובעלי עסקים. אדמו"רים רבים הגיעו לחתונה - כולל האדמו"ר מגור.

מלבד עיסוקיו הרבים בתחום הייעוץ, גשייד מתפקד גם כמגשר בסכסוכים פנים חרדיים. בסכסוך האחרון בתוככי חסידות סאטמר (סכסוך שעדיין לא הגיע לסיומו), גשייד שימש כמגשר.

בקדנציה הראשונה של יעקב ליצמן כסגן שר הבריאות, גשייד מונה ליועץ בלשכתו. לאחר מכן הוא המשיך בעשייה ציבורית לבדו.

ב-2019 כתב גשייד ב"המודיע" לטובת סער, ותקף את נתניהו, שלא נתן תפקיד לסער שנכנס אז לחמישייה הראשונה בפריימריז של הליכוד. גשייד התייחס אז לדיווחים כי בסביבת נתניהו טוענים כי "סער ונשיא המדינה חברו למזימה להפיל את נתניהו מהשלטון". כמקורב לסער הוא הכחיש זאת בתוקף.

מבקריו כמו ידידיו, רואים בו את אחד האנשים החזקים ביותר בציבור החרדי כיום - ונראה שהוא יחצ"ן בעל קשרים חזקים בתחום.

***חזקת חפות: החקירה הפלילית נגד מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד נמצאת בראשיתה. החשודים מכחישים את המיוחס להם, אף אחד המעורבים לא הורשע ועומדת להם חזקת החפות.

הכותב הוא כתב החוץ של אתר "בחדרי חרדים" ופרשן לענייני חרדים