סערה בארה"ב: פורסמה הקלטה של רודי ג'וליאני לוחץ על פקיד אוקראיני לחקור האשמות חסרות בסיס נגד ביידן

ג'וליאני נשמע אומר שהיחסים הדיפלומטיים בין אוקראינה וארה"ב ישתפרו אם נשיא המדינה יודיע על פתיחת חקירות נגד ביידן - כשהיה מועמד לנשיאות ארה"ב

רודי ג'וליאני / צילום: Shutterstock, mark reinstein
רודי ג'וליאני / צילום: Shutterstock, mark reinstein

בהקלטה מ־­2019 שלא נשמעה בעבר והושגה על ידי רשת CNN, שומעים את היועץ לנשיא לשעבר דונלד טראמפ רודי ג'וליאני לוחץ על הממשלה האוקראינית לחקור האשמות חסרות בסיס נגד המועמד לנשיאות באותם ימים - ג'ו ביידן.

ביולי 2019 שוחח ג'וליאני עם הדיפלומט האמריקאי, קורט וולקר, ועם היועץ הבכיר לנשיא אוקראינה, אנדריי ירמק. השיחה התנהלה לפני השיחה מפורסמת של טראמפ עם הנשיא ולודימיר זלנסקי. שתי השיחות הפכו אחר כך לחלק מרכזי במשפט ההדחה הראשון של טראמפ, שבו הוא הואשם בניסיון לקבל עזרה מהאוקראינים לטובת הקמפיין שלו.

במהלך השיחה, שנמשכה בערך 40 דקות, ג'וליאני אמר לירמק שוב ושוב שזלנסקי צריך להכריז באופן פומבי על חקירות לגבי שחיתות אפשרית של ביידן באוקראינה וחזר שוב ושוב על הטענה שאוקראינה התערבה בבחירות של 2016 על מנת לפגוע בהצלחתו של טראמפ - שתי הטענות הן שקריות.

"כל מה שאנחנו צריכים מהנשיא זלנסקי זה שהוא יאמר, 'אני הולך למנות תובע אחראי לנושא'. הוא יחקור וימצא את העדויות, אלה שקיימות כרגע והאם יש עוד עדויות לגבי התערבות בבחירות של 2016, ואז הסיפור הזה של ביידן צריך לצאת", נשמע ג'וליאני אומר בהקלטה, "מישהו באוקראינה חייב לקחת את זה ברצינות".

ג'וליאני אפילו נשמע אומר שהיחסים הדיפלומטיים בין אוקראינה וארה"ב ישתפרו אם זלנסקי יודיע על פתיחת החקירות. וולקר וג'וליאני רמזו בשיחה שהודעה פומבית עשויה לסלול את הדרך לביקור שזלנסקי רצה לעשות בארה"ב.

"זה יטהר את האוויר היטב", נשמע ג'וליאני אומר, "ואני חושב שזה יאפשר לי לחזור ולדבר עם הנשיא טראמפ ולראות מה ניתן לעשות לגבי אי ההבנות שנסיט הצידה... אני חושב שזה יכול להיות דבר טוב כדי שהיחסים שלנו יהיו הרבה יותר טובים".

הייתה או לא הייתה תמורה?

ההקלטה החדשה מדגימה איך ג'וליאני לחץ על האוקראינים באגרסיביות לפעול על פי רצונו של טראמפ. היא חותרת תחת הטענה החוזרת של טראמפ ש"לא הייתה תמורה" לפיה זלנסקי לא היה זוכה בתמיכת ממשלת ארה"ב לו היה עושה לטראמפ טובות פוליטיות.

השיחה הייתה אחת מיריות הפתיחה של טראמפ ומקורביו בניסיון לפגוע בביידן ולהשפיע על הבחירות של 2020 על ידי הזמנת התערבות זרה, הפצת שקרים על זיוף הבחירות, ניסיון להפוך את התוצאות וכן הסתה למתקפה הקטלנית ב־6 בינואר על גבעת הקפיטול.

בתוך כך, חקירה פלילית עדיין מתמשכת לגבי ג'וליאני והעסקנות שלו באוקראינה. בין היתר שואלים החוקרים האם ג'וליאני הפר את חוקי השתדלנות בזמן שתיאם מהלכים עם בכירים בדימוס שנתנו לו מידע מפליל על משפחת ביידן. החקירה הפדרלית עלתה מדרגה לאחר שה־FBI פשט על ביתו ועל משרדו של ג'וליאני בסוף אפריל.

השיחה הייתה רגע משמעותי במסע של ג'וליאני לפגוע במועמדות של ביידן.

תיאוריות הקונספרציה של הימין בארה"ב

ג'וליאני ,ראש עיר מיתולוגי של ניו יורק לשעבר, בילה חודשים בפגישות עם אוקראינים על מנת לחפש לכלוך על משפחת ביידן ועל מנת לאמת תיאוריות קונספירציה מהימין, שטענו שכוחות המתנגדים לטראמפ באוקראינה פעלו נגדו בקמפיין של 2016.

זלנסקי, שהיה שחקן וקומיקאי לפני שנכנס לפוליטיקה, הושבע כנשיא אוקראינה במאי 2019. ג'וליאני נשמע נלהב להתחבר לנשיא החדש ולצוות שלו.

בשיחה בין עם ירמק, שהוא חבר ותיק ויועץ של זלנסקי, פרש ג'וליאני כמה תיאוריות קונספירציה ימניות סבוכות לגבי העיסוקים הדיפלומטיים של ביידן באוקראינה לכאורה, והניח שהאוקראינים התערבו בבחירות של 2016.

בעדות שלו במשפט ההדחה של טראמפ אמר וולקר כי הוא הזהיר את ג'וליאני שבכירים אוקראינים מזינים אותו מידע לא מהימן, ואמר לו שטענות השחיתות נגד ביידן "פשוט אינן אמינות".

"קיבלתי מידע מחוקר אמין, חוקר בינלאומי, שהייתה מידה מסוימת של פעילות באוקראינה בבחירות של 2016", אמר ג'וליאני לירמק במהלך השיחה, ודחף את הטענה השקרית שאנשי שגרירות ארה"ב "ניסו למצוא לכלוך על טראמפ שהיה אז מועמד ועל פול מנפורט".

"עוד מידע שקיבלתי הוא לגבי ג'ורג' סורוס. סורוס כנראה עומד מאחורי הרבה מזה", אמר ג'וליאני, ביחס למיליארדר ממוצא הונגרי, שהימין האמריקאי מאשים לעתים תכופות בקונספירציות שונות.

ניכר בשיחה כי ירמק שהקשיב בסבלנות, ניסה לנווט את השיחה לכיוון דיפלומטי רשמי, כמו קביעת תאריך שבו זלנסקי יבקר לראשונה בארה"ב. אבל הוא גם נתן לאמריקאים סימנים לגבי הקו שינקוט על מנת להזיז קדימה את ה"חקירות".

"אני בטוח לגמרי שככל שהתאריך של הביקור של זלנסקי לארה"ב יהיה וודאי, אני מוכן באופן אישי להיות אחראי על נושא ההכנה", אמר ירמק. "וכמובן, אהיה מוכן לבוא, כדי שנשב ביחד ונדון בפרטים של החקירה שדיברת עליה בשיחה שלנו".

הטון בצד האמריקאי השתנה - ג'וליאני וולקר אהבו את מה ששמעו. וולקר הזכיר שטראמפ היה אמור לשוחח עם זלנסקי בקרוב ולברך אותו על ניצחונו הגדול בפרלמנט האוקראיני. עד סוף השיחה, נראה שהיה ברור לירמק מה צריך לעשות כדי להיות בצד הטוב של טראמפ.

"תאמין לי, אנדריי, זה יהיה טוב לכולנו", אמר ג'וליאני. "זה יזיז את הדברים קדימה מאוד מהר ואני יכול להבטיח לך שבכל מה שתלוי בי, אני חושב שהם צריכים לשוחח השבוע".