יונט קרדיט | בלעדי

ביונט קרדיט לא מתרגשים מהביקורת הציבורית: חבילת השכר של כחלון תאושר

חברת האשראי החוץ בנקאי נערכת לאספת בעלי המניות בעוד שבועיים שתצביע על תנאי השכר של שר האוצר לשעבר • בכירים בחברה אומרים שהשכר בפועל שיקבל שר האוצר לשעבר הינו 1.4 מיליון שקל בשנה ומסבירים שחבילת האופציות שיקבל נועדה להפוך אותו לשותף

משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בעוד שבועיים, ב-23 ביוני, תתקיים אסיפת בעלי המניות של חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט. בכירים בחברה מעריכים כי למרות הביקורת הציבורית הגדולה שעוררה חבילת השכר הנדיבה שמציעה החברה לשר האוצר לשעבר, משה כחלון, בסך 8.3 מיליון שקל, האסיפה תאשר בסופו של דבר את מינויו של כחלון לתפקיד יו"ר החברה, חרף ההתנגדות של לפחות בעל מניות אחד.

לדברי אותם בכירים, בניגוד לביקורת הציבורית המתייחסת לכל החבילה שמוצעת לכחלון, שר האוצר לשעבר צפוי לקבל מהחברה 1.4 מיליון שקל בשנה בלבד, וזהו הסכום שהוא צפוי לקבל בגין דמי ניהול ומענק שנתי. הם מסבירים כי הסכום שמוצע לכחלון כאופציות, בסך 6.3 מיליון שקל, יאפשר לו להפוך לשותף בחברה וכי האופציות מגיעות בין היתר על חשבון מניותיו של הבעלים של החברה, קבוצת יונט.

הם דבקים בעמדה הרשמית של החברה כפי שבאה לידי ביטוי בתגובה למכתב חריף ששלחה חברת לייטקום, בעלת מניות ביונט קרדיט, בו צוין שהסכם השכר של כחלון חורג ממדיניות התגמול של החברה, ושלא הובא כל הסבר מדוע יש לחרוג ממדיניות זו, מדוע לא נמצא אדם אחר לתפקיד שיעבוד בשכר נמוך יותר, ומדוע כחלון עצמו לא מוכן להסתפק בתגמול נמוך יותר.

"המרכיב העיקרי בתנאי הכהונה המוצעים למשה כחלון הוא אופציות לרכישת מניות החברה, אשר יוצרות זיקה בין תרומתו של כחלון לחברה לבין היקף התגמול לו הוא עשוי להיות זכאי", כתבו ביונט קרדיט בתגובה למכתב של לייטקום.

עם זאת, על פי ההסכם שיובא בעוד שבועיים לאישור האספה הכללית של יונט קרדיט, כחלון יוכל לממש שני שלישים מסך האופציות ללא קשר לביצועים שלו. כך לדוגמה, כבר אחרי חצי שנה הוא יוכל לממש 108 אלף אופציות, כשישית מסך האופציות, ללא תלות בתוצאות העסקיות של החברה.

יונט קרדיט מוחזקת ברובה על ידי קבוצת יונט (67%). למרות זאת, באסיפה צפויים להשתתף גם גופים מוסדיים המחזיקים במניות החברה וההערכה בשוק היא כי הם יתנגדו לאישור שכרו של כחלון, שחורג אף ממדיניות התגמול של יונט קרדיט עצמה וגם, לפחות על הנייר (בשל חבילת האופציות הנרחבת), מתגמול שכר הבכירים שחוקק בכנסת בעת שכחלון כיהן כשר אוצר.

על פי אותה מגבלה, בכירים בגופים מוסדיים לא יוכלו להשתכר יותר מ-2.5 מיליון שקל בשנה, אלא אם הם מנפיקים אישורים לסכומים המוגדלים ואף נושאים בעצמם בעלויות מס של 25% על הסכום העודף. חברות האשראי החוץ בנקאי, כמו יונט קרדיט, מוחרגות מכך, אך עבור הגופים המוסדיים ניתנת כעת ההזדמנות להביע בפני כחלון את עמדתם על המגבלה, שכוונה במיוחד אל בכיריהם.