הערעור נדחה: "הקצב מבוסניה" יסיים את חייו בכלא על חלקו ברצח עם

בית הדין של האו"ם דחה את כל העתירות שהגיש רטקו מלאדיץ', בן ה־79, נגד הרשעתו באחריות לרצח עם משנת 2017

רטקו מלאדיץ' בעת השימוע בהאג / צילום: Reuters, ג'רי למפן
רטקו מלאדיץ' בעת השימוע בהאג / צילום: Reuters, ג'רי למפן

רטקו מלאדיץ', המכונה "הקצב מבוסניה" יסיים את חייו בכלא לאחר שבית הדין לפשעי מלחמה של האו"ם תמך בגזר הדין שהאשים אותו ברצח עם. פאנל של חמישה שופטים דחה אמש את הטענה של מלאדיץ' כי במשפט הראשון שלו נעשו טעויות, שהובילו להרשעתו בעשרה פשעים כולל רצח עם, השמדה, טרור ולקיחת בני ערובה ועוד. הפסיקה הביאה לקיצו את משפט פשעי המלחמה האחרון, שעוד נותר מהסכסוך בו נהרגו 100 אלף איש ומיליונים ברחו מבתיהם.

הגנרל הצבאי הסרבי־בוסני לשעבר עתר נגד גזר הדין שלו מ־2017 על הרשעתו בפשעים נגד האנושות, הכוללים רצח עם, רצח, השמדה ומעשי טרור לאורך המלחמה במסגרת מלחמת האזרחים הבוסנית בשנים 1992־1995.

מלאדיץ' פיקד על חיילים שביצעו פשעי מלחמה שכללו טיהור אתני בעת המצור על סראייבו ב־1995 ורצח של 8,000 גברים וילדים מוסלמים בטבח בסרברניצה. מדובר ברצח העם היחיד שנעשה על אדמת אירופה מאז סוף מלחמת העולם השנייה.

"היום הוא יום היסטורי, לא רק לנו אימהות סרברניצה אלא לכל הבלקן, לאירופה ולעולם", אמרה לפני השימוע מונירה סובסיץ', שבנה ובעלה נרצחו בידי הלאומנים הסרבים שפשטו על סרברניצה. "בכל מקום אליו הגיע הצבא שלו, בכל מקום אליו הגיעו החיילים, הוא ביצע רצח עם - בכפרים, בערים, בבתים... הוא רצח כל מי שלא היה סרבי".

מלאדיץ' יישאר בידי בית הדין בהאג בזמן שנעשים הסדרים להעבירו למדינה אחרת שם ירצה את עונשו. לא ברור עדיין איזה מדינה תקלוט את הרודן הסרבי לשעבר.

המורשע השני בפרופיל גבוה של בית הדין של האו"ם, נשיא סרביה לשעבר רדובן קרדז'יץ', הועבר לבריטניה בחודש שעבר לרצות מאסר עולם.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אמש לפסק הדין ושיבח אותו כ"היסטורי". "ההחלטה מראה שמי שמבצע פשעים חמורים יישא באחריות", אמר.

אליס וואירימו, יועצת מיוחדת למזכ"ל האו"ם למניעת רצח עם, כתבה בהודעה המשותפת שיצאה בג'נבה שפסק הדין שולח מסר חשוב למזרח הבלקן, שם "הכחשת רצח העם" היא מגמה מתחזקת.

אלפונס אורי, הנשיא המכהן במשפט שנערך ב־2017, תיאר את פשעיו של מלאדיץ' כ"בין החמורים ביותר שידעה האנושות" כשמסר את פסק הדין שלו.

ההחלטה התקבלה ברוב של ארבעה נגד אחת, שדחו את הערעורים של מלאד'יץ'. בעוד שהייתה ציפייה כללית שהפסיקה הראשונה תישאר על כנה, השופטת פריסקה נימבה, הדהימה את הציבור בכך שנקטה בדעת המיעוט לגבי כל הפסיקות של בית הדין לדחיית העתירות של מלאדיץ' נגד הרשעתו, כמו גם העתירה שלו על מאסר העולם.

"היא נמצאת בדעת מיעוט לגבי עצם האירוע שהתרחש. זה מדהים", כתבה בטוויטר ד"ר איבה וקוסיץ', מרצה באוניברסיטת אוטרכט שחקרה מבצעי אלימות מסיבית ואת התגובה המשפטית לה. "העדויות הקיימות, ואני ראיתי אותן, לא מתירות מקום לספק".

בדעת המיעוט שלה שפורסמה במסגרת פסק הדין המלא שפורסם אתמול, השופטת ניאמבה ניתחה מסקנות שונות שבמשפט הראשון בית הדין פסל כלא מספיקות או נסיבתיות. לטענתה, מלאדיץ' הציג לבית הדין עדויות משכנעות המוכיחות שנתן לפקודיו הוראות להגן על הגברים שנלקחו כשבויים בסרברניצה. אותה שופטת כתבה דעת מיעוט בהרשעה משנת 2012 של פקוד של מלאדיץ' וטענה שהעדויות נגדו "נסיבתיות".

צילומים מהמלחמה מראים את מלאדיץ' מחלק ממתקים לילדים לפני שהם והנשים מסרברניצה נלקחו באוטובוסים, בזמן שהגברים בעיירה הוצעדו בטור ליער ושם הוצאו להורג.