מכרז קרנות הפנסיה החדש יוצא לדרך: דמי הניהול יוגבלו ל-1% מההפקדה החודשית

קרנות הפנסיה טוענות כי המשך הירידה בדמי הניהול לא תאפשר להם את המשך התפעול התקין וברשות שוק ההון קבעו במקביל להורדת תקרת הגבייה גם מינימום של 0.5% מההפקדה ו-0.15% מהצבירה • במכרז החדש ייבחרו 3 קרנות שיציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר • דמי הניהול לפנסיונרים לא יעלו על 0.3% מהצבירה

משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, הוציאה היום לדרך את המכרז השלישי לבחירת קרנות ברירת מחדל. הפעם בכוונת הרשות לבחור שלוש קרנות פנסיה שיציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר, ובסופו של ההליך הן יוגדרו כקרנות הפנסיה הנבחרות לתקופה של שלוש שנים. מדובר בצמצום במספר הקרנות הזוכות לעומת ארבע קרנות שזכו במכרז של 2018, אז נבחרו הקרנות של אלטשולר שחם, מיטב דש, הלמן-אלדובי ופסגות. מתוך הארבע רק שתיים עדיין פעילות, לאחר שאלטשולר שחם רכשה את פסגות ומיטב דש רכש את קרנות פנסיית ברירת המחדל של הלמן-אלדובי (באמצעות הפניקס אשר רכשה את בית ההשקעות הלמן-אלדובי).

מלבד מספר הקרנות הזוכות, שינוי נוסף שקבעה רשות שוק ההון במכרז הנוכחי הוא הפחתה של גובה דמי הניהול המקסימליים מההפקדה החודשית ל-1%. לשם השוואה, דמי הניהול מההפקדה של אלטשולר שחם במכרז הקודם היו 1.49% ודמי הניהול מהצבירה בכל שנות החיסכון היו 0.1%. במיטב דש עמדו דמי הניהול על 2.49% מההפקדה ו-0.05% מהצבירה.

לצד זאת נקבעו גם דמי ניהול מינימליים, כאשר הוחלט שדמי הניהול מההפקדה החודשית לא יפחתו מ-0.5%. דמי הניהול מהצבירה לא יפחתו מ-0.15%, עלייה ברף המינימום לעומת 0.05% במכרז הקודם. קביעת רף המינימום נעשתה במטרה להבטיח כי המחיר הנמוך לא יבוא על חשבון תפעול וניהול תקין של קרן הפנסיה או על חשבון השירות הניתן לחוסכים. על ידי קביעת רף מינימלי זה מקווים ברשות שוק ההון למשוך קרנות פנסיה רבות ככל הניתן להשתתף במכרז, לאחר במתחילת הרפורמה בשנת 2016 טענו בקרנות הפנסיה של חברות הביטוח כי אם דמי הניהול ימשיכו לרדת הן יתקשו לתפעל אותן באופן תקין והדבר יפגע בתשואות שמושגות עבור החוסכים. עובדים המצטרפים לקרנות הזוכות יהיו זכאים להטבה בדמי ניהול למשך תקופה של עשר שנים ממועד הצטרפותם.

כאמור שתי קרנות פנסיה חדשות מתוך התשע הפעילות נעלמו בשנה האחרונה וברשות שוק ההון רוצים לעודד כניסה של שחקנים חדשים לשוק. לשם כך, מלבד קביעת רף מינינות לדמי ניהול, קבוע ההליך מתן העדפה לגופים חדשים שיכנסו לתחום הפנסיה ויתמודדו בהליך.

נכון להיום מסתמן כי בית השקעות אחד כבר מגשש את דרכו לתוך העולם הפנסיוני, וזהו מור בית השקעות. אורי קיסוס, מנכ"ל מור גמל, התייחס אתמול בכנס של עדיף תקשורת לכניסה אפשרית של בית ההשקעות לתחום, ואמר כי במור מחכים לתנאי המכרז. "כשמסתכלים על סל המוצרים הקיים בשוק, ומור מסתכלת לטווח ארוך, אנחנו רואים שזה תחום מעניין. אבל אם ניכנס, אנחנו יודעים שאת מה שעשינו בגמל נוכל לעשות גם בפנסיה", אמר קיסוס בהתייחסו לתשואות הגבוהות שהשיג מור בשנים האחרונות ולהפיכתו לשחקן משמעותי בשוק הגמל.

ההעדפה תינתן גם לקרנות פנסיה המחזיקות בנתח שוק של פחות מ-10% ומבחינת הקרנות הפעילות מדובר בקרנות של הפניקס, אלטשולר שחם ומיטב דש. ברשות שוק ההון מבהירים כי כל הגשת בקשה של שחקן חדש בתחום הפנסיוני להתמודדות בהליך תכלול הגשת תכנית מפורטת אודות יכולת עמידה ברמת תפעול ושירות מקיף ברמה נאותה הנדרשת לקרנות פנסיה שתבחן ותאושר על ידי הרשות.

גם הפנסיונרים זכו להתייחסות במכרז החדש, כאשר ברשות שוק ההון המשיכו את תקרת דמי הניהול שנקבעה במכרז הקודם, כך שפורשים לפנסיה לא ישלמו דמי ניהול הגבוהים מ-0.3%. רף זה הינו לכל חיי הפורש, כלומר לכל אורך תקופת קבלת הקצבה.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "הליך הקרנות הנבחרות הינו הליך משמעותי המהווה הזדמנות לקידום עקרונות מרכזיים עליהם מתבססת עבודת הרשות בשנים האחרונות. הבטחת טובת כלל ציבור החוסכים בישראל ובתוך זה גם חוסכים חלשים יותר, כמו פנסיונרים ובעלי הכנסה נמוכה ובינונית. כמו כן אנחנו שמים דגש על הגברת התחרות בשוק ההון הישראלי. אני מקווה שההליך יעודד כניסת שחקנים חדשים לשוק הפנסיה בישראל, תוך אחריות לתפעול ראוי ורמת שירות נאותה. כמו כן ההליך יתקן פערים קיימים כמו דמי ניהול לבעלי הכנסה נמוכה ובינונית, ויבטיח את מיצוי הזכויות וטובת החוסכים בישראל".