"אני משתמש בקנאביס ואוהב אותו, הבנתי שזה הולך להיות שוק ענק"

מארק לוסטיג, יו"ר חברת הקנאביס הישראלית IMC, מאמין שמדובר בשוק שינגוס בתעשיית התרופות • בראיון לגלובס הוא מספר על החזון שלו לחברה, שהשלימה לאחרונה הנפקה בנאסד"ק: "להיות אחת מחברות הקנאביס הלא–אמריקאיות הגדולות בעולם, ליד קאנופי וטילריי"

מארק לוסטיג / צילום: יח"צ
מארק לוסטיג / צילום: יח"צ

חברת IMC, אחת מחלוצות הקנאביס הרפואי בישראל, עוברת לאחרונה תהליך מואץ של התרחבות בשוק הבינלאומי. מניית החברה נסחרת בקנדה ובנאסד"ק, שם השלימה לפני כחודש 35 מיליון דולר, והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-288 מיליון דולר. 

IMC (Israel Medical Cannabis) הפועלת מגליל ים, הוקמה ב-2009 ומנוהלת על ידי היזם אורן שוסטר. ב-2018 צירפה לשורותיה את איש הקנאביס הוותיק מארק לוסטיג, אשר משמש היום כיו"ר החברה. בראיון לגלובס מספר לוסטיג על החיבור שלו עם IMC, ועל העתיד שהוא צופה לה ולקנאביס הישראלי בכלל.

"הזדמנות לעשות משהו משמעותי"

"הקמתי את חברת הקנאביס הראשונה שלי בארה"ב ב-2014", מספר לוסטיג. "הייתי בן 42, וכבר עשיתי את שלי בשוק ההון. הרגשתי שזו הזדמנות לעשות משהו יותר משמעותי. אבל אני לא רוצה להישמע יותר מידי פומפוזי - אני משתמש בקנאביס. אני אוהב קנאביס. והבנתי שזה הולך להיות שוק ענק, לא רק על חשבון האלכוהול והטבק, אלא הוא אפילו ינגוס בתעשיית התרופות האדירה".

לוסטיג היה ממייסדי אוריג'ין האוס, חברה גדולה להפצה של קנאביס בקליפורניה, שהייתה מחלוצות הקנאביס החוקי (תחילה רק "רפואי", אך כמעט ללא פיקוח, והיום כבר חוקי לגמרי. "תיירים מגיעים במיליונים, במיוחד בשביל זה", אומר לוסטיג). ב-2019, אוריג'ין האוס נמכרה לחברה בשם Cresco בעסקת מניות שנתנה לה שווי של מעל 800 מיליון דולר. עוד לפני כן החל לוסטיג לשמש גם כמשקיע בתחום הקנאביס, אז נוצר הקשר עם IMC.

"השקעתי בחברה כי ראיתי בישראל בסיס לייצוא לאירופה. ב-2019 IMC רצתה להנפיק בקנדה, אז הצעתי להם למזג אותה לשלד שבורסאי היה בבעלותי, ובמקביל שאהפוך ליו"ר החברה. גייסנו 20 מיליון דולר, מחברים ומשפחה של אורן וממשקיעים בצפון אמריקה שהגיעו דרכי".

מאז שהיא חברה נסחרת, IMC החלה לבנות את עצמה גם כרוכשת, בעיקר בעסקאות החלפת מניות. במרץ 2019 רכשה חברת הפצה גרמנית בשם Ajdupharm. בפברואר 2021 רכשה את Trichome (טריכום) בעלת מתקן גידול בקנדה, בעסקת מניות שהקנתה לטריכום שווי של 80 מיליון דולר, וכך נכנסה לשוק הקנדי. טריכום הייתה פעם חלק מפעילות אוריג'ין האוס, החברה הקודמת של לוסטיג.

באפריל השנה, רכשה IMC את בית המרקחת ומערך ההפצה בישראל של חברת פנאקסיה תמורת 20 מיליון שקל. כמו כן הודיעה על רכישת חברת גידול והפצת קנאביס נוספת בקנדה, בשם MYM, תמורת 70 מיליון דולר במניות, אם כי העסקה עדיין לא יצאה אל הפועל. IMC העריכה כי העסקה הזו, תוסיף לה 29 מיליון דולר בהכנסות ב-2021, ו-38 מיליון ב-2022.

הדינמיקה סיפקה הזדמנות

לוסטיג: "כשקנדה עברה לגליזציה, הייתה התפוצצות של חברות. 200 חברות קנאביס על 30 מיליון איש. הן בנו יותר מידי כושר יצור, הוציאו המון כסף לבנייה של מתקני גידול מקורים עם בקרת סביבה מלאה. הסתבר די מהר שהביקוש נמוך מכל כושר היצור הזה, ושווקים אחרים בעולם נפתחים לאט יותר. חלק מהחברות התאחדו או נסגרו, אבל המתקנים עדיין קיימים.

"אז זו הדינמיקה שאפשרה פתאום ל-IMC הישראלית לקנות חברות קנדיות מרשימות. ומהחברות האלה יגיע רוב היצוא לאירופה. המוצרים הישראלים ברובם גדלים בחממות, שבהן יש פחות שליטה במוצר". השבוע חתמה IMC על הסכם עם חברה קנדית, לייבא מוצרי פרימיום קנדיים לישראל.

בדוחות IMC לרבעון הראשון נרשמו הכנסות של 8.7 מיליון דולר, גידול של יותר מפי 5 לעומת התקופה המקבילה, ושל 80% לעומת הרבעון הרביעי. חלק משמעותי מהצמיחה הגיע, לדברי החברה, ממכירות לשוק הקנדי.

התחזיות של החברה הן להכנסות של 17-19 מיליון דולר ברבעון, לאחר הכללה מלאה של תוצאות טריכום, שרכישתה הושלמה במרץ, וזאת גם בעקבות חתימת מספר הסכמי הפצה חדשים בגרמניה. לאחר שבשנת 2020 רשמה IMC הפסד של כ-6 מיליון דולר היא עברה לרווח נקי רבעוני, שעמד על 4.7 מיליון דולר והושפע מגורמים מימוניים. הרווח התפעולי הרבעוני עמד על כ-1.3 מיליון דולר.

"למשקיעי הקנאביס יש טווח קשב קצר"

מספר חברות ישראליות בתחום הגידול ושיווק הקנאביס סימנו את נאסד"ק בתור השוק הנכון להיסחר בו. IMC הייתה הראשונה שהגשימה את המטרה, ובקרוב צפויה להצטרף אליה גם חברת אינטרקיור , המנוהלת על ידי המנכ"ל אלכס רבינוביץ' והיו"ר אהוד ברק.

שתי החברות הן כרגע ראש החץ של פעילות הקנאביס הישראלית בזירה העולמית. אינטרקיור השלימה ממש בימים אלה את השדרוג של החברה לבורסה הראשית בטורונטו, לאחר שמוזגה לחברת רכישה מיוחדת (SPAC) באחת מבורסות המשנה של קנדה. אינטרקיור נסחרת לפי שווי של כ-340 מיליון דולר. ההכנסות שלה מעט גבוהות מאלה של IMC, ומגיעות בעיקר מהשוק הישראלי. 

קצת מאכזב שרוב פעילות הקנאביס הבינלאומית של התעשייה לא מגיעה בסופו של דבר מישראל.
"למשקיעי הקנאביס יש טווח קשב קצר. אם משהו פוליטי או רגולטורי לא קורה מייד, הם עוברים הלאה. היצוא מישראל החל רק בסוף 2020, ועדיין מצבו לא לגמרי ברור (יצוא הקנאביס מישראל עדיין מוגדר כ'פיילוט' - ג"ו). אין בהירות לגבי הממשלה, אז אין גם בהירות לגבי השאר. אני מאמין שבסופו של דבר תהיה גם לגליזציה בישראל, הציבור תומך בזה. יש לכם שם שוק שחור שנותנים לו יותר מידי חמצן".

מניסיונך, משרד הבריאות שלנו נותן פחות בהירות קדימה מאשר במקומות אחרים?
"לא, כולם בעיתיים".

היכן נמצאות ההזדמנויות הטובות היום בשוק הקנאביס?
"השוק האמריקאי מתפוצץ - צריכת הקנאביס בארה"ב גדולה יותר היום מאלכוהול וטבק. הבעיה היא החוק הפדרלי, שלא מאפשר לחברות שפועלות בארה"ב להנפיק בבורסות האמריקאיות. בבחירה בין הכסף הרב והזול שזמין בנאסד"ק לבין לפעול בשוק האמריקאי, בחרנו בכסף. בהמשך אנחנו מקווים שהמגבלה הזו תוסר ונהנה משני העולמות".

החזית הבאה, הוא אומר, היא אירופה. "זה שוק גדול מארה"ב, אולי כפול, ונמצא בשלב ההתפתחות הרגולטורית בו הייתה ארה"ב סביב 2016-2017. גרמניה היא כרגע השוק הכי מעניין באירופה, ואחריה יגיעו בריטניה, פולין, שוויץ, ואחריהן איטליה וצרפת ובסוף פורטוגל וספרד.

"אבל מי ייצר עבור השוק הזה? בגרמניה, למשל, אין כמעט יצור מקומי. ישראל? מוצרים מסויימים. קולמביה השמשית והזולה? היא גם מתחרה מעניינת. אבל בעיקר הקנדים, עם מוצרי הפרימיום ועודף כושר היצור שלהם. לכן תפסנו את הפוזיציה הזו".

הזכרת את מוצרי הפרימיום הקנדיים לעומת המוצרים הישראלים. אבל מה עושה מוצר לאיכותי? זן? גידול? רמות THC?
"זה קודם כל מותג. ובשביל מותג צריך הדירות (עקביות). הייניקן לא יהיה הייניקן אם לא יהיה לו את אותו הטעם בכל בקבוק. חשובה גם הפוטנטיות". אני לא חושב - וזו רק דעתי - שקנאביס הרפואי יהיה בסופו של דבר שוק של תרופות למחלות. הערך הרפואי של קנאביס הוא מעולם איכות החיים. לחרדות, לכאבים, לשינה".

מה החזון שלך לעתיד של IMC?
"להיות אחת מחברות הקנאביס הלא-אמריקאיות הגדולות בעולם, ליד קאנופי וטילריי".

תעודת זהות | מארק לוסטיג

אישי: תואר ראשון ושני במנהל עסקים מאוניברסיטת מקגיל בקנדה
מקצועי: יו"ר חברת IMC, היה ממייסדי חברת Origin House שנמכה לפי שווי של 800 מיליון דולר. עדיין משמש גם כדירקטור אצל הרוכשת, Cresco.
עוד משהו: עבד בתחילת הקריירה שלו בחברת התרופות האמריקאית מרק, והיה אנליסט ביומד

תעודת זהות | IMC

תחום עיסוק: גידול ושיווק קנאביס בישראל, קנדה וגרמניה
היסטוריה: הוקמה ב-2008 כאחת מחלוצות הקנאביס הרפואי בישראל על ידי אורן שוסטר ורפאל גבאי, מבעלי חברת התוכנה eWave
נתונים: נסחרת בבורסה של קנדה ובנאסד"ק לפי שווי של 288 מיליון דולר, וגייסה לאחרונה 35 מיליון דולר בנאסד"ק