G7 | פיצ'ר

פסגת G7 יוצאת לדרך: האם ביידן "יאחה את הקרעים" ואיך תסתיים פגישתו עם "הרוצח"

הנשיא האמריקאי ינסה "לתקן" את שעשה קודמו טראמפ ולעלות כמה סוגיות קריטיות לארה"ב ובהן, היחס "הראוי" לסין; הרפורמה במיסוי העולמי; וההסכם מול איראן • לאחר מכן הוא יקיים שני מפגשים מורכבים: אחד עם פוטין, אותו כינה "רוצח", ושני עם ארדואן, זמן קצר אחרי שהכיר ברצח העם הארמני

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לאחר הנחיתה בבריטניה ביום רביע / צילום: Associated Press, Phil Noble
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לאחר הנחיתה בבריטניה ביום רביע / צילום: Associated Press, Phil Noble

אחרי ארבע שנים של עימותים בלתי פוסקים וחיכוכים תקשורתיים החל השבוע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את ביקורו הרשמי הראשון באירופה. ביידן מגיע ליבשת עם תיק מטרות: ניסיון לאחות את הקרעים שיצר קודמו בתפקיד דונלד טראמפ, חידוש הברית הטרנס־אטלנטית וגיוס תמיכה אירופית במאבק האמריקאי נגד כוחה המתעצם של סין.

הנשיא האמריקאי ישתתף בשורת ועידות בינלאומיות ובמפגשים אישיים עם מנהיגים מאירופה ומהעולם שהשורה התחתונה שלהם אמורה להיות אחת, "אמריקה חזרה". או במלים אחרות, הבדלנות הסתיימה, הרטוריקה הלוחמנית שמורה מעתה לאויבים ואמריקה שוב מדברת על הדמוקרטיה כמתכון לשגשוג כלכלי עולמי.

"אנחנו נמצאים ברגע של שינוי עולמי. זהו רגע שבו מוטל עלינו להוכיח שדמוקרטיות לא רק ישרדו - אלא ייצאו מגדרן כדי להשיג את ההזדמנויות של העידן החדש", אמר ביידן בבסיס חיל אוויר בריטי שבו מוצבים כוחות אמריקאים, שבו התחיל את ביקורו בן השבוע ביבשת.

להגביל את סין

ביידן ינסה לקדם במהלך פסגת 7G, שתתקיים בקורנוול שבמערב־אנגליה בסוף השבוע, את התפיסה הכוללת התנגדות אמריקאית לשימוש בחברות סיניות להקמת רשתות 5G; איומים בסנקציות על הפרת זכויות אדם; וגיוס המדינות לפרויקטים במדינות עולם שלישי שנועדו לצמצם את כוחה של "יוזמת החגורה והדרך" הסינית שמגבירה את כוחה הגלובלי.

בחודשים האחרונים מנסה הממשל האמריקאי להחליש את מעמדה הבינלאומי של סין, בין אם באמצעות בדיקה רשמית של הטענה כי מקור מגפת הקורונה בנגיף ש"ברח" ממעבדה סינית, דרך גינוי הדיכוי האלים ושינויי החוק נגד המפגינים בעד דמוקרטיה בהונג קונג ועד לרדיפה של המיעוט האויגורי המוסלמי במדינה. שורה של צווים נשיאותיים הורו לבחון שימוש באפליקציות ובטכנולוגיה סינית. ביידן מעוניין להציג שיתוף פעולה בינלאומי בחזית זו, שלפי דבריו ברביעי - "יוכיח שרודנות אינה הדרך להצלחה".

הוא צפוי לפגוש מולו אירופה נלהבת מבחינה מדינית, אך חוששת מבחינה כלכלית. פסגת ה־7G היא המפגש הראשון של המנהיגים המתקיים באופן פיזי מאז פרוץ מגפת הקורונה. מהפסגה שהתקיימה לפני ארבע שנים בסיציליה יצאה הקאנצלרית אנגלה מרקל מזועזעת. מיד אחריה, אחרי הפעם הראשונה בה נפגשה עם טראמפ, אמרה מרקל כי הגיע הזמן "שאירופה תיקח את גורלה בידיה". "הזמנים שבהם סמכנו לגמרי על אחרים נגמרו", אמרה אז.

אינטרסים סותרים

בשנים שחלפו מאז, אירופה לא התקדמה משמעותית עם החזון הזה, אבל בהחלט שמחה למצוא כעת שוב ידידה מעבר לים. בניגוד לטראמפ שהגדיר את האיחוד האירופי כ"אויב מספר אחת של ארה"ב", ביידן מנסה לרתום את האירופאים לאינטרסים האמריקאים באמצעות משא ומתן.

רפורמת המיסוי הגלובלית היא דוגמא לאתחול־מחדש של היחסים. אירופה הסכימה למס חברות גלובלי והתפשרה על מיסוי ענקיות הטכנולוגיה. מנהיגי ה־7G אמורים להכריז על התמיכה המשותפת בתוכנית, לקראת הדיון עליה בפורום שרי האוצר של ה־20G ביולי באיטליה. גם נושא המאבק בהתחממות הגלובלית והסכם המעצמות מול איראן צפוי לעמוד במרכז הדיונים של הפורום בסוף השבוע הקרוב.

אבל בנושא הסיני, לאירופה יש תלות כלכלית ויחסי סחר שמשפיעים על המדיניות שלה בעניין. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של גרמניה, והצמיחה הסינית היא שאחראית לשגשוג תעשיית הרכב הגרמנית - המנוע העיקרי של הכלכלה הגדולה באירופה. מנהיגים אירופיים נרתעים משימוש ברטוריקה חריפה נגד המדינה, ולכל היותר מסתפקים בגינויים רפים על הפרות זכויות אדם.

נוסח ההחלטה שיפרסם ה־7G בתום הפסגה (שתתקיים בשישי־ראשון) אולי יספק תשובה לשאלה איזה צד מהשניים ניצח יותר בנושא סין, כאשר יש לקחת בחשבון גם את העמדות הניציות יחסית של יפן, החברה בארגון. ההחלטה תראה אם יש יתרון למדיניות הדיפלומטית של ביידן על זו של טראמפ.

מפוטין ועד ארדואן

אחד הנושאים שבהם אולי ארה"ב צפויה לרשום גמישות רבה יותר לכיוון העמדות האירופיות, יהיה הרפורמה במיסוי העולמי, שהוסכמה על ידי שרי האוצר של מדינות ה־7G בשבוע שעבר וסוגיית אספקת חיסונים למדינות מתפתחות. ביידן כבר הודיע לפני נסיעתו שארה"ב תתרום 500 מיליון חיסונים נגד קורונה למדינות העולם השלישי בשנתיים הקרובות, נושא הקרוב ללבם של מנהיגים אירופיים ובמיוחד של מארח הפסגה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון.

ולדימיר פוטין
 ולדימיר פוטין

במישור הבילטרלי, לביידן צפויות שורת פגישות מתוחות עם מנהיגים אותם ביקר בחריפות בעבר. בעוד הפוליטיקאי האמריקאי המנוסה יוכל להתגבר ללא קושי על המבוכה בכך שקרא לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון "שיבוט פיזי ורגשי" של טראמפ, פגישותיו עם נשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט"ו ביום שני ועם נשיא רוסיה פוטין בז'נווה ביום רביעי, יהיו משימות עדינות וטעונות הרבה יותר.

בנוגע לבריטניה, מסרים חיוביים בנוגע ליחסי ארה"ב־בריטניה החלו לצאת מהבית הלבן כבר בתחילת השבוע, כאשר הממשל האמריקאי הודיע כי ידאג לקדם ולהדק את "היחסים המיוחדים" בין המדינות. ביידן הוא אמריקאי־אירי גאה, וכבר במהלך קמפיין הבחירות שלו קרא לשמור על השלווה בין צפון אירלנד לאירלנד, ולכבד את הסכם יום שישי הטוב ב"עדיפות עליונה", אפילו על רקע ה"ברקזיט". קיום בדיקות מכס בין צפון אירלנד ליתר הממלכה המאוחדת הוא נושא מחלוקת בין האיחוד לבריטניה, וביידן הוכיח כי אינו חושש להתערב בו. הנשיא ביידן צפוי להיפגש ביום ראשון עם מלכת בריטניה.

בריטניה וארה"ב צפויות להודיע בד בבד עם פסגת המנהיגים כי יפתחו את הגבולות לתיירות, אחרי יותר משנה שבהם היו הגבולות סגורים בגלל מגפת הקורונה. תיירים אמריקאים יוכלו להיכנס לבריטניה וכך גם לגבי תיירים בריטים ואנשי עסקים שמעוניינים להיכנס לארה"ב, ושעד כה עמדו בפני תקנות חמורות יותר מאלה הבריטיות והאירופיות בנוגע לכניסה אפשרית. במהלך סוף השבוע עשוי גם האיחוד האירופי, הנלווה לפסגת ה-7G ומיוצג בדיונים לצד גרמניה, צרפת, איטליה, יפן, ארה"ב, קנדה ובריטניה להודיע על פתיחת השערים בפני אזרחים אמריקאים גם הוא. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין הצהירה כבר במאי האחרון כי תורשה כניסה ממדינות שאירופה מאשרת את החיסונים בהן, כמו ארה"ב.

פגישה עם "הרוצח"

ביום שני יעבור ביידן לבריסל, שם ישתתף בוועידת נאט"ו. סוגיית ההוצאה הביטחונית של חברות נאט"ו והעובדה כי כמה מהן מוציאות פחות מ־2% מהתמ"ג על ביטחון, הייתה נושא למחלוקת עזה עם טראמפ. לסיבה לפיצוץ פגישות בעבר ולערעור מעמדו של הארגון. ביידן ינסה לשלוח מסר אחר, לפיו נאט"ו חזקה מתמיד. בשולי ועידת נאט"ו צפוי ביידן להיפגש עם ארדואן, לראשונה מאז הכירה ארה"ב ברצח העם הארמני.

יומיים למחרת, ב־16 ביוני, יעבור ביידן לז'נבה בשווייץ, שם ייפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין, בפסגה שעיני העולם כולו נשואות אליה. ביידן הגדיר את פוטין באחרונה כ"רוצח", וארה"ב חוותה מספר מתקפות האקרים שמקורן ככל הנראה ברוסיה, כולל חשד לניסיונות התערבות בבחירות. זאת, לצד שורת התנקשויות וניסיונות התנקשויות רוסיות בפעילי אופוזיציה מחוץ למדינה. "אני הולך לומר לו מה שהוא צריך לשמוע", אמר ברביעי ביידן, "אני אבהיר שיש השלכות להפרת הריבונות של דמוקרטיות - בארה"ב, באירופה ובמדינות אחרות".