עסק ביום | פיצ'ר

"ממרץ 2020 ועד היום לא חזרתי לשגרה. אני כבר שנה שנייה בתוך מכה כלכלית קשה"

רחל וייס, בת 59 ואם לחמישה • קוסמטיקאית, בעלת עסק ברחוב גאולה 43 בת"א • . "אנשים פחדו לצאת מהבית שלא תתפוס אותם אזעקה. אני פתחתי את החנות אבל מצאתי את עצמי שוב יושבת לבד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

רחל וייס, קוסמטיקאית / צילום: תמונה פרטית
רחל וייס, קוסמטיקאית / צילום: תמונה פרטית

אם הייתם שואלים את הקוסמטיקאית רחל וייס לפני שנתיים איך היא מרגישה לגבי העתיד, היא הייתה מחייכת ואומרת "הכול בסדר". למכון הקוסמטיקה הקטן שהקימה שבע שנים קודם היה קהל לקוחות קבוע, היא עבדה לבדה והתפרנסה, והיא בדיוק קנתה דירה במשכנתה. היום, בימי פוסט-קורונה ופוסט מבצע "שומר החומות" היא מתגעגעת לתחושת הביטחון שהייתה לה אז לגבי עתידה הכלכלי. "ממרץ 2020 ועד היום לא חזרתי לשגרה. כשחשבתי שאני סוף סוף מתחילה להתאושש מהקורונה, הגיעה מבצע שומר החומות ושוב העסק היה שומם. אני כבר שנה שנייה בתוך מכה כלכלית קשה", היא מספרת.

בעוד רבים ורבות מהקולגות של רחל בתחום הקוסמטיקה הצליחו להתאושש ממשבר הקורונה הכלכלי בחודשים האחרונים, רחל עוד סוחבת על גבה וגם בנפשה את השלכות המשבר. "אני עובדת כמעט 8 שנים טוב, יש לי קהל לקוחות קבוע ולא לקוחות מזדמנים והעסק היה בדיוק כמו שרציתי. לא הייתי מתעשרת ממנו, אבל חייתי טוב. ואז הודיעו על הסגר הראשון במרץ 2020 והכל השתנה. בפעם הראשונה שסגרו אותנו, אני הייתי סגורה בבית והיו לי המון חששות. אני מפרנסת יחידה ויש לי חובות כי בדיוק אז קניתי דירה ולקחתי הלוואה, והיה לי מאוד קשה להסתגל למצב. לא ידעתי מה לעשות. פחדתי מאוד. לא היה לי אפילו טלפון אחד מלקוחות. הטלפון מת לתקופה ארוכה. חששתי שאני אצטרך לסגור העסק".

המצב של רחל לא השתנה משמעותית לאורך הסגרים הבאים, ופתיחת המשק לאחר מכן. "גם כשפתחו את המשק היה חשש גדול של לקוחות לחזור. הרבה לקוחות שלי הן מבוגרות. בקושי שרדתי את הסגר השני והשלישי. פחדתי מאוד מהעתיד. כשכבר פתחו את המשק והתחילו החיסונים, אז לא הייתי בין הראשונים שהלכו להתחסן, וכל הזמן שאלו אותי אם כבר התחסנתי וכשעניתי שלא, אז לא קבעו תורים. הייתי בפעימה השנייה של החיסון ורצתי להתחסן כדי שהלקוחות יחזרו, אבל בינתיים, גם אחרי שפתחו את המשק, ישבתי בלי מעש בעסק ימים שלמים".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"כן. וזה עזר קצת, אבל לא קיבלתי הרבה כי אני עוסק זעיר ולעסק כזה הסכומים מאוד קטנים. קיבלתי 1,900 עד 3,000 שקל לפעימה, וזה בהחלט עזר, אבל זה לא כמו אנשים שישבו בבית וקיבלו תשלומי חל"ת".

החודשים נקפו ורחל התחילה לחשוש שהעסק לא ישרוד. "כשהגיעו ההחגים חשבתי שאני אחזיר את כל מה שהפסדתי כי בחגים תמיד עמוס, אבל גם אז הלקוחות עדיין לא באו. היו טפטופים וחלק ביקשו שאבוא אליהם הביתה כי התרגלו בקורונה לקוסמטיקאיות שבאו אליהם, אבל אני לא בנויה לכך. אז ההכנסה ירדה מאוד ורמת החיים ירדה מאוד, ואין לי גב כלכלי או חסכונות. נכנסתי ללחץ. הילדים שלי גדולים ואמרו לי 'אמא אל תדאגי הכל יהיה בסדר, ואם תצטרכי עזרה אנחנו נעזור'".

לפני כחודש וחצי החלו הלקוחות של רחל לחזור, וגם החיוך שלה. ואז, הגיע מבצע "שומר החומות" ואיפס את הכל מחדש. "אנשים פחדו לצאת מהבית שלא תתפוס אותם אזעקה. אני פתחתי אבל מצאתי את עצמי שוב יושבת בחנות לבד... הלחימה הגיעה בדיוק כשהתחלתי לעבוד אחרי תקופה קשה בעקבות הקורונה".

ומה קורה עכשיו? העסק מתאושש עכשיו כשהלחימה מאחורינו?
"אחרי הלחימה היה שבוע שקט ללא עבודה עד שהשגרה חזרה, ואז הלקוחות התחילו לחזור באיטיות, אבל בפועל אני עוד לא חזרתי לשגרה המלאה של העסק ממרץ 2020 ועד היום. יש בי המון אופטימיות ואין לי הרבה הוצאות על החנות אז אני לא אסגור אותה וגם לאן אני אלך כשאני אוטוטו בת 60. אני מצמצמת הוצאות בבית ודואגת רק לשלם את המשכנתא כי זה הכי חשוב לי ומקווה לטוב, לחזרה לשגרה". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il