המבחן של הסכם המס הגלובלי של ה־G7 יהיה סין

הדחיפה לקבוע מס חברות עולמי לחברות גדולות הפועלות בכל העולם מתאים למטרות של סין, אבל התמיכה בו אינה ידועה מראש

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren

מאמץ של קבוצת שבע הכלכלות הגדולות לקבוע מס חברות גלובלי מינימלי מספק הזדמנות נדירה לרצות גם את ארה"ב וגם את סין. עדיין, תמיכתה של בייג'ינג במהלך אינה מסקנה ידועה מראש.

ההצעות אמורות להיות בסדר העדיפויות בחודש הבא בפגישה של שרים של ה־G-20, גוף המוחזק בכוח הסכמת המדינות החברות בו וכולל גם את סין. במסגרת ההצעות, מדינות שונות יסכימו לשנות את חוקי המס שלהן ולגבות מס מחברות גדולות על בסיס המקום ממנו הן פועלות ולקבוע רפי מס חדשים, כולל מס חברות מינימלי של 15%.

נראה כי להסכם יכולות להיות מעט השלכות ישירות למערכת המס בסין, שכבר גובה מסים בשיעור הגבוה מהרף שהוצע והגבירה את אכיפת חוקי המס בתוך סין. שינויים במדיניות המס העולמית יכולים להשפיע יותר על הונג קונג, מרכז פיננסי שנהנה משיעור מס נמוך וגם על עיר ההימורים מקאו - שתיהן טריטוריות השייכות לסין.

ההסכם, שמקודם על־ידי ממשל ביידן, מגיע בזמן שלבייג'ינג רשימת עדיפויות משלה מול וושינגטון, החל בהסרת תעריפי המסחר שהוטלו בזמן הנשיאות של דונלד טראמפ. אבל בעוד שבייג'ינג יכולה לנצל את ההזדמנות לבקש מארה"ב ויתורים בתמורה לתמיכתה, סין באופן היסטורי תמכה ביוזמות מס בינלאומיות ולא סביר להניח שתחסום צעד שכבר נהנה מתמיכת הכלכלות הגדולות האחרות של העולם.

הצעת המס של ה־G7 תהיה יותר משמעותית אם תזכה לתמיכה רחבה ב־G-20, שם לסין קול חזק לצד רוסיה, הודו וברזיל.

הסכם המס יהיה מבחן של המחויבות של בייג'ינג לקונצנזוס הבינלאומי לאחר חודשים של דיפלומטיה שנועדו לעודד את ארה"ב ומדינות אחרות ליצור מדיניות דרך פורומים כמו ה־G-20. סין מתחה ביקורת על מה שהיא רואה כזליגה לכיוון קביעת מדיניות באופן חד צדדי ומאמצים מצד מדינות מערביות להכתיב לבייג'ינג מדיניות.

יאנג ג'ייצ'י, העוזר הראשי של נשיא סין שי ג'ינפינג לנושאי מדיניות חוץ, אמר במרץ למזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן שסין לא תלך בעקבות "מה שרוצה מספר קטן של מדינות להגדיר בתור הסדר הבינלאומי על בסיס חוקים". אמנם ההקשר המיידי של דבריו של יאנג היה הביקורת המערבית על מדיניות זכויות האדם של סין אבל מצד שני בייג'ינג מבקשת תמיד מושב בשולחן לגבי החלטות מדיניות גדולות.

דובר של משרד החוץ הסיני ביום שני התחמק מהשאלה לגבי יתרונות הצעת המס. אבל הוא ציין שסין מקבלת בברכה את ההזדמנות לדון על הנושא עם ה־G-20, בקו אחד עם תמיכתה בדיפלומטיה רב צדדית.

"אנו תומכים בקידום קונצנזוס לגבי התוכנית באמצע 2021 בתוך מסגרת רב צדדית ובהתאם למנדט של ה­־G-20", אמר הדובר, וואנג וונבין.

בהתחשב בתמיכתה בעבר במאמצים עולמיים להדק את הפיקוח על מסים, סביר להניח שסין תתמוך בהצעת ה־G7, כך אמר הנרי גאן, מומחה במסחר עם סין ובחוק הסיני באוניברסיטת הניהול בסינגפור. הוא נזכר שרק לפני שנים בודדות, ביקרה סין את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על קיצוצי מסים שביצע וטענה שמדובר במהלך אגואיסטי שנועד למשוך השקעות לתוך ארה"ב.

ב־2017, סין הייתה אחת מ־70 מדינות שחתמו על אמנה של הסכמי מס שקידם ה־OECD. הבנקים בסין גם הקשיחו את כללי הכר־את־הלקוח למפקידים ובשנים האחרונות דרשו שלקוחות אמריקאים ידווחו על הריבית שהרוויחו על הפקדות, כתוצאה מהסכם שנחתם מול רשויות המס בארה"ב.

וכמו בארה"ב, יש בסין חברות אינטרנט גדולות עם שאיפות גלובליות שעשויות להתמודד עם מסים דיגיטליים חדשים באירופה ללא ההסכם עם ה־G7.

סין עצמה היא לא ממש מקלט מס כפי שהרגולטורים הבינלאומיים כרגע מגדירים - מס החברות בה עומד על 25% וישנם תעריפים נוספים העשויים לייקר אותה כמקום לעשות בו עסקים. אבל בהונג קונג ומקאו שיעור המס נמוך יותר. אלה שתי טריטוריות סיניות שקובעות מדיניות מס באופן עצמאי, ומצד שני חברות רבות בבעלות סינית רשמו את משרדיהן במדינות הנחשבות למקלטי מס, באיים הקריביים או במקומות אחרים.

חברות העוסקות ב"יוזמות מאושרות הקשורות בתעשיות שהממשלה הסינית מעודדת" יכולות לזכות בהקלה המורידה את מס החברות ל־15%, וזה כולל גם כמה חברות טכנולוגיה, על־פי סיכום של מדיניות המס הסינית שהוציאה החברה PricewaterhouseCoopers. ב־PwC גם אמרו שכמה משקיעים זרים בסין נהנים מפטור ממס לתקופה קצובה ומתמריצים אחרים.

באופן כללי, נטל הנס בסין גבוה. בהערכה של הבנק העולמי של האתגרים העומדים בפני חברות במדינות שונות, נמצא ששיעור המס והתעריפים לממשלה בסין עובר 59% מהרווחים, לעומת 36% בארה"ב. בעבר מתחו בכירים סינים ביקורת על המתודולוגיה של הבנק העולמי.

העמדה של בייג'ינג לגבי טיפול במס בעולם מורכבת בגלל הונג קונג, עיר שחייבת את התחרותיות שלה כמרכז עסקי במידה רבה לשיעור המס הנמוך שלה, המושך חברות סיניות ובינלאומיות.

המסים בהונג ותעריפים אחרים נוגסים רק ב־22% מרווחי החברות, כך לפי הערכות הבנק העולמי. על־פי PwC, על 255 אלף הדולר הראשונים שמרוויחה חברה נגבה מס של 8.25% ועל כל רווח מעל זה מס של 16.5%, על ־פי PwC.

בעוד ששיעור המס בהונג קונג נמצא מעל המינימום הנדרש על־ידי ה-G7, הונג קונג נחשבת גם למרכז בנקאות בינלאומי חשוב בגלל שצבאות של עורכי דין, מנהלי חשבונות ויועצים שם מתמכים בלעזור לחברות להוריד את נטל המס.

רשת הצדק במיסוי, מכון מחקר היושב בלונדון, מדרג את הונג קונג במקום השביעי בעולם בין "תחומי השיפוט המעורבים ביותר בסיוע לתאגידים בינלאומיים לשלם מס חברות נמוך יותר", לפני מקומות כמו האי ג'רזי, סינגפור, ואירלנד. סין עצמה נמצאת במקום 19 ברשימה מקום אחד אחרי צרפת.